Kunst Bořek Šípek – Glas, design, architectuur

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Assense Horeca speelt in de periode van de tentoonstelling hierop in door gerechten uit de Tsjechische keuken aan te bieden. Dat maakt de tentoonstelling misschien nog interessanter.

M.vr.gr. JCD.
 
Drentheglazen ŠÍpek Op Eerste Dag Al Uitverkocht!

De Museumwinkel van het Drents Museum in Assen heeft al op de eerste dag van de tentoonstelling ‘Borek Šípek. Glas, design, architectuur’ nee moeten verkopen aan bezoekers die een zogenaamde 'Drentheglas’ van Šípek wilden kopen. Speciaal voor de Museumwinkel had de wereldberoemde ontwerper een ‘Drentheglas’ en een ‘Drenthegoblet’ ontworpen voor de verkoop. Omdat het exclusieve glazen betrof (zogenaamde limited edition) zijn zij in een beperkte oplage van respectievelijk 100 stuks en 300 stuks vervaardigd.

Al tijdens de feestelijke opening afgelopen zondag door de oud-president van Tsjechië, Václav Havel, en de aansluitende preview voor de Vrienden van het Drents Museum, bleken deze glazen als warme broodjes over de toonbank te gaan. Dinsdag, de eerste dag dat de tentoonstelling voor het publiek open was, bleek door de grote toestroom van bezoekers, de resterende glazen al vrij snel verkocht te zijn.

Inmiddels is aan Borek Šípek gevraagd opnieuw twee glazen te ontwerpen voor de verkoop. De ontwerpen verschillen van de eerste serie, maar zullen ook in limited edition worden uitgebracht. In de Ajetoglasfabriek in Tsjechië wordt komende week met man en macht gewerkt aan deze nieuwe serie om ze vervolgens volgende week bij het Drents Museum te kunnen afleveren. De Museumwinkel verwacht de nieuwe glazen vanaf vrijdag 31 maart 2006 te kunnen verkopen. Deze glazen hebben dezelfde prijzen als de eerste serie. De mogelijkheid voor bezoekers bestaat om zich nu al, in de Museumwinkel, in te schrijven voor deze wederom unieke ‘Drentheglazen’. Het is niet mogelijk telefonisch te reserveren.
 

Pelhřimov

Donateur
Rudolf schreef:
Op de tentoonstelling van Borek Sípek had RTL Nieuws een exclusief interview met Vaclav Havel. De reportage is hier te zien bij 'video's zondag'.
Ik heb vernomen via de VNTS dat het volledige interview wordt uitgezonden op de de volgende dagen, waarschijnlijk op RTL 4

- maandag 27 maart 16:20 uur
- dinsdag 28 maart 09:20 uur
- wensdag 29 maart 11:20 uur
- donderdag 30 maart 13:20 uur
- vrijdag 31 maart 15:20 uur
 
Bořek Šípek signeert in Drents Museum

Vrijdag 28 april 2006 is de wereldberoemde vormgever en architect Bořek Šípek aanwezig in het Drents Museum in Assen voor het signeren van de publicatie die zijn succesvolle tentoonstelling 'Glas,design, architectuur' begeleidt.

Inmiddels hebben ongeveer 20.000 bezoekers deze tentoonstelling al bezocht. Daarmee is het in het Drents Museum de, op dit moment, één na succesvolste tentoonstelling van de afgelopen jaren (na 'Henk Helmantel.

Vrijdag 28 april 2006, tussen 13.00 en 15.00 uur
 
Superkanon Saddam Hussein naar Assen

Op vrijdag 2 juni arriveert met zwaar transport vanuit Tsjechië een deel van het kanon dat oorspronkelijk bedoeld was voor Saddam Hussein.

Het gaat om een replica van het kanon "Babylon gun" die onderdeel gaat uitmaken van de jaarlijkse beeldententoonstelling in de Gouverneurstuin in Assen. De expositie Praagse tuin sluit aan bij de expositie in het Drents Museum van de Tsjechische glaskunstenaar Borek Sipek.

Dagblad van het Noorden
 
Macek schreef:
Is dit kanon ook van glas Vašek?

Geen idee :oeps:


Kanon Saddam te zwaar voor Asser steeg

De replica van het superkanon van Saddam Hoessein is gistermiddag niet geplaatst in de Gouverneurstuin in Assen. Er was bezwaar van aanwonenden tegen het zwaar transport, dat door de steeg naar het park zou moeten. De takelwerkzaamheden en het transport werden daarop afgelast.

Dinsdag wordt een nieuwe poging ondernomen, maar dan vanaf de Zuidersingel. De sierhekken van het park zullen dan worden verwijderd, om het gevaarte op een sokkel te kunnen plaatsen.

Babylon Gun, zoals het kunstwerk heet, wordt de komende dagen opgeslagen. De pijp is zes meter lang en heeft een doorsnede van anderhalve meter. Een assistent van de kunstenaar Jiri Prihoda gaat de replica beschilderen en van een tekst voorzien. De komende weken worden nog vier kunstwerken van moderne kunstenaars uit Praag in de Gouverneurstuin geplaatst. Het gaat om de jaarlijkse beeldententoonstelling

Dagblad van het Noorden
 

Pelhřimov

Donateur
tentoonstelling nu in België

Volgens de folder is de tentoonstelling van Bořek Šípek "Glas Design Architectuur" van 7 juli t/m 24 september 2006 in het Design Museum in Gent (België) te bekijken.
 
Bořek Šípek en glaskunst in het algemeen in Cz

Altijd als wij in Tsjechië zijn gaan we langs 'Ajeto' de galerie van Sipek in Novy Bor. Als de galerie gesloten was gingen we naar de werkplaats/glasblazerij in Lindava.
Dit jaar zagen wij dat ze de werkplaats hebben verplaatst of aan het verplaatsen zijn naar Novy Bor.
Bijna altijd kopen we er iets.
De glaskunst in Tsjechië is meer dan de moeite waard.
Je kijkt je ogen uit.
Wij bezoeken meestal ook zoveel mogelijk glaskunstscholen en genieten iedere keer opnieuw van wat we zien.
Ook kennen we inmiddels een aantal glasblazers. Helaas konden we die dit jaar niet bezoeken, maar dat is een verhaal apart.
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat in deze rubriek zo weinig over het glas wordt geschreven terwijl het toch erg bekend en belangrijk is in Tsjechië.
 

Tabe

† In Memoriam
............
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat in deze rubriek zo weinig over het glas wordt geschreven terwijl het toch erg bekend en belangrijk is in Tsjechië.

Ik kijk ook altijd mijn ogen uit naar mooi glaswerk en/of kristal.
Maar het is niet 1.2.3. mijn hobby en ik verzuim dan ook om zo nu en dan een fotootje te maken. Misschien kun jij een paar fotootjes met beschrijvingen van glas plaatsen?
 
Val ik lelijk door de mand. Het lukt mij niet om de foto's bij mijn tekste te krijgen. ik heb al een paar keer geoefend "in de zandbak", maar ik ben te dom of heb er geen gevoel voor (klinkt vriendelijker).
Wij zijn inmiddels wel verzamelaars van Tsjechisch glas en glaskristal. Ook staat ons huis vol glazen bloemen. Ik blijf het prachtig vinden.
 
Bořek Šípek heeft in Novy Bor zijn eigen glasfabriek geopend, genaamd Anežka.

sipek.JPG

Glasfabriek is ruim 15 jaar oud, drie maal gewisseld van eigenaar en was nu 3 jaar leegstaand en buiten gebruik. Het is altijd een droom geweest van Bořek Šípek om een eigen glas studio te hebben.

Zie meer foto's hier.

Bron: iDNES
 
Wat een vreemd bericht hij heeft toch al járen een glasfabriek (eigenlijk 2) - wij zijn er tenminste(in beiden) héél vaak geweest.
Er is er nu een bijgekomen begrijp ik?
 
In NovyBor is er een onder de galerie en in Lindava de grote..... (en meeste bekende neem ik aan) wij hebben er wel eens iets laten maken :een droom van een beeld. Ook hebben we er een grote vogel, een soort hertenkop, wiebel whiskyglazen, vandaan... ach eigenlijk heel veel. Ook wel eens een vaasje gekregen van Sipek zelf....
 
Beste Loura, een klein misverstand. Misschien heb je mijn bijdrage niet goed gelezen. Ik had het over een eigen glasfabriek/studio van Bořek Šípek.

En jij hebt het over fabrieken/galeries waar ze werk van Bořek Šípek verkopen.
Maakt niet uit hoor. Bořek Šípek is een kunstenaar van wereld klasse.
 
Ik ben er zelf in de jaren 90 geweest en heb ook begrepen, dat die fabriek van Sipek was en dat er daar glaswerk van hem gemaakt en verkocht werd.

Op de website van Ajeto staat, in het Engels, een heel verhaal over Sipek en Ajeto. Sipek was mede-oprichter van Ajeto dat in 1994 naar Lindava verhuisde. Hij was er art-director en hij ontwierp glaswerk, dat daar gemaakt werd. Hele verhaal staat hier te lezen:

http://www.ajetoglass.com/en/ajeto/history/history-in-details/

Ik weet niet of hij nu nog iets met Ajeto te maken heeft. Hij staat op de site in ieder geval niet als eigenaar vermeld. Misschien dat het glasfabriek in Novy Bor het eerste glasfabriek is waarvan hij voor 100 procent de eigenaar is.
 
Bovenaan