Blansko, Brno, Moravie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Deze zomer ga ik twee weken naar Blansko in Moravie. Weet iemand leuke bezienswaardigheden die ik echt niet mag missen.

groeten,
Jacqueline <font color="pink"> </font> <font color="purple"> </font>
 
D

Deleted member 495

Guest
Ligt er aan wat je zoekt ? Geef eens wat hints, dan kan ik je zeggen wat en waar je het kunt vinden!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Jaqueline, inderdaad het grottencomplex Machoca is schitterend, je vaart met bootjes in deze grotten erg indrukwekkend, ook Luhacovice is een bezoek waard. vr gr. Macek
 
D

Deleted member 495

Guest
Velehrad (baseliek), Valtice (kasteel), Milotice (kasteel), Spilberk in Brno, Mikulov (wijnstad en kasteel), Lednice (prachtig park en kasteel, reuze interessant), Buchlov (burcht), Uhersky Brod (museum), Slavkov (Napoleon), Zlin (bata dorp), lekker de wijnstreek in (Cejkovice, Brzenec, etc. Tja wil je nog meer ?
 
Moravsky kras is "een must". In Brno is ook veel te zien: burgt Spilberk, kathedraal Petrov, grafkelder met dode monnikken /'n beetje eng maar waar anders moet je dode lijken zien
grin.gif
/, "een echte draak" bij het nieuwe gemeentehuis, dierentuin,...
Ik zou ook naar Kromeriz gaan. Daar heb je een mooi kasteel met een grote park daarbij.
En Slavkov. Daar is ook een kasteel en vlakbij heb je een monument van het gevecht van drie keizers.
 
Prachtig gebied, de steden, kastelen, burchten, ondergrondse grotten, natuurschoon... in ieder geval veel plezier en hopelijk horen we dan hoe het was!
 
He gadver, het zal je maar gebeuren dat je lekker aan het rondtoeren bent en ineens een lijk tegenkomt. Mmmm....
 
Nog iets over die Brněnský drák... ik snap het niet goed, ze zeggen dat het een draak is, maar naar mijn eigen mening is het een krokodil. De lokale winkelketen hier 'Brněnka' gebruikt ook een krokodil in het logo, de verschillen tussen die beesten zijn toch nogal frappant, waarom haspelen ze dat hier in Brno door elkaar? Snappen ze het zelf niet?
De parken rondom Petrov en Spilberk zijn trouwens mooi gerenoveerd en zien er aardig uit. Voor de rest vind ik Brno niet echt een aanrader als een cultureel waardevolle stad, Brno is aardig, ympathiek en comfortabel, maar er zijn toch veel mooiere stadjes en steden in dit land. Persoonlijk vind ik dat de Tsjechen echt iets kennen van mooie marktpleinen, maar in Brno is het hoofdplein (Namesti Svobody) een verschrikking. Ook het Mendelplein (Mendlovo Namesti) kan je beter mijden, behalve als je de brouwerij wil zien. De Koolmarkt (Zelny Trh) kan er wel enigszins door. Wat me van deze stad ook altijd zal bij blijven, men heeft hier overal 'hokjes' staan waar men enigszins aan het werk is. Wat er rondom die hokjes gebeurd is me volstrekt onduidelijk, maar de hokjes lijken nooit te verdwijnen. Die werkbarakken ontsieren het straatbeeld en ik vraag me steeds af waarom ze er staan.
Laatste noot: ondanks mijn kritiek, vind ik Brno wel een leuke stad, hoor. Alleen is het niet echt een toeristenstad, eerder een praktische, handige stad om in te wonen.
 
S

sven

Guest
Gatver..nou meisje, je moet in Leusden ook je ogen dicht doen in het park om geen lijk te zien
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Je moet naar Macocha gaan.

[/ QUOTE ]

Ben ik al geweest. Bijna 4 jaar geleden
grin.gif
Leuk!
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Gatver..nou meisje, je moet in Leusden ook je ogen dicht doen in het park om geen lijk te zien

[/ QUOTE ]

Hij zegt "meisje"
blush.gif
Dank U,
grin.gif
Ik ben nog nooit in het park in Leusden geweest. Kom ik dan ook maar niet. Zijn het dan echte lijken of ouwe lijken
grin.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Stijn de zogenaamde draak in Brno is een krokodil. Echt waar.
 
D

Deleted member 495

Guest
Geen flauw idee eigenlijk. Ik zal het eens aan mijn vrouw vragen, die weet het wellicht wel. Wordt dus vervolgd.
 
Ik heb het met mijn vriend "Internet" besproken en dit heb ik gevonden.
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden hoe je dat kan verklaren.
- Hij was naar Brno tijdens de kruistochten gebracht.
- Brno kreeg hem als een kado van een Turkse sultan.
- Hij leefde in een grot bij de Svratka rivier. Hij at mensen en dieren op en men wist zich met hem geen raad. Op een dag kwam een slagerleerling naar een kroeg in Brno en hij hoorde dat ze iemand zochen om de draak dood te maken. Hij wilde dat proberen. Hij vroeg om een groot rundvel en een zak ongebluste kalk. Hij verstoptte de kalk in het vel en legde het bij de rivier neer.
De draak at alles op en dronk water van de rivier. Na een tijdje begon de kalk te werken en de draak ontplofte. /ik heb geen idee hoe ze hem daarna konden ophangen, maar goed/

Mensen dachten dat het een draak was omdat ze in die tijden nog nooit over een krokodil hebben gehoord.

Geloof maar wat je wilt
grin.gif
 
R

Ruud

Guest
draak1.jpg

fff opgezocht in het grote Brno boek,
de beschrijving luid:
povesti o brnenskem draku a o brnenskem kole:
pruchod na nadvori stare radnice sdobi brensky
drak opredeny mnoha povestmi.Jedna je o tom,jak
draka, ktery ohrozoval Brno, premohi reznicky
tovarys. Dalsi pozoruhodnosti je kole, ktere pry
lednicky truhlar J. Birk za jeden den vyrobil
a dokutal ze 40 km vzdalene lednice, cimz vyhral
furiantskou sazku.

Maar goed zover het me lukt met vertalen zijn het dus ook dus enkele mogelijkeheden en veklaringen zoals ook
mÁja al zei.


Maar ps. in Brno is wel beeld van echte draak te vinden hoor keurig in hoekje verstopt
smile.gif
 
Bovenaan