Muziek Bladmuziek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gezocht: Tsjechische bladmuziek

Hallo,

Ik ben nieuw op deze website, dus weet nog niet hoe alles precies werkt.
Ik heb iets met Tsjechië, mijn ouders hadden al vanuit het verzet in de oorlog contact met Tsjechen, die ook een paar keer bij ons op bezoek zijn geweest en wij uiteraard ook bij hen. (Helaas zijn mijn ouders en de Tsjechen al overleden).
Ik ga nu in oktober naar een muziekfestival in Praag en zoek wat bekende Tsjechische (volks)-muziek, en daarvan de bladmuziek.
Kan iemand mij daar aan helpen, of doorverwijzen.
Bij voorbaat dank.
Ria Krens.
 
Hallo,

Ik heb inmiddels een stapel Tsechische bladmuziek ontvangen (van een Roemeen).
Kan iemand mij melden wat de bekendste melodieën in Tsjechië zijn?
Ik heb van Oto Kausitz, Az Nase Stastie odleti, Poprosme Hviezdy,Vam vam Jedine Vam, Podaj mi Rucku, Dedinka v udoli..
Van Vaclav Blaha - Sudynka, verder de nummers: Bilé konvalinky, Hvezdy nad Vltavou, Vcera jsem te cekala en Uz je to davno. Daarnaast een hele stapel van Pavol Braxatoris o.a. Tak Nekonecne kräsna, Modrä Ruza, Dve oci Neverne, Ked rozkvitne novy Maj, Ked Harmonika Tisko Znie,Siroka cesticka, Tak smutno mi je bez teba, Letelo vtava nad nami, Co sa mi moze stat.
De spelling klopt waarschijnlijk niet, maar is iemand bekend met deze nummers/
gr. Ria Krens
 
Ik ben heel blij met jullie reactie, want we hadden anders een enorme flater geslagen.

Volgens mijn muziek is Bilé konvalinky van Frant.Soukup, is Hvezdy nad Vltavou van Alois Aust, is Uz je to dávno van J. Vejvoda en Vcera jsem te cekala van V. Blaha.

Ik kom geen Divokej Bill tegen???

gr. Ria
 

Pelhřimov

Donateur
Ria, ik weet niet precies wat je zoekt, maar misschien dat je eens contact op kunt nemen met La Pellegrina, die geven nl. muziekcursussen in Tsjechië.

Er bestaat ook nog een "genootschap voor Tsjechische en Slowaakse muziek"
Ik heb daar wel een telefoonnummer en emailadres van, maar die kan ik hier niet publiceren. Stuur me maar een PM als je die wilt hebben.

groetjes

Jeanne
 
Hallo Jeanne,

We spelen eind oktober in Praag op een festival en ik vond het een leuk idee om af te sluiten met een stukje van bekende Tsjechische melodieën. Dus om een arrangementje te kunnen maken had ik wat bekende blad muziek nodig. Ik wil je graag een PM sturen, maar ben hier nieuw. Wat is een PM???

groetend,

Ria
 

Pelhřimov

Donateur
Ria, een PM / PB is een Privé Bericht. Klik op de oranje naam van iemand bij een bericht en er opent zich een klein venster met verschillende opties. De 2e optie is een privé bericht sturen aan iemand.
Als je een PM ontvangt zie je links bovenin een envelopje knipperen.

En als er in een tekst een oranje woord staat dan zit daar een link onder verborgen.
Klik hier voor meer info over PM's versturen of kijk bij FAQ (dit staat bovenin de oranje balk)

Maar ik zal je de emailadressen even via een PM sturen
 
muziekteksten e.d.

Het zou een idee kunnen zijn om in Uherske Hradiste in Moravia in diverse musea te kijken, daar is een hele grote historie aanwezig van muziek, deze stad is een bakermat van vele muziekstromingen over heel Europa tot in Amerika, West-Europa, Ierland etc, diverse int.festivals hebben deze stad zeer lang gekenmerkt.

Je zou als je lief en aardig bent in de kelder van musea daar in de archieven kunnen kijken.

gr. Jipico
 
muziek

Hallo Jipico,

Goed idee dank je. Ik reis zondag a.s. af richting Praag en zal daar woensdag arriveren. Dus op het gemak en tijd om één en ander te bezoeken.
We spelen in Praag op vrijdag en zaterdag met ons ensemble.
Vrijdag in de St. Salvador kerk en zaterdag op het festival in de Fenix palace hall. Ik ben benieuwd.
Groetjes Ria Krens
 
Ga gewoon naar een groter biblioteek. Daar in de bladmuziek afdeling moeten zij ook boeken met volksliedjes hebben (als bij voorbeeld "Narod v Pisni" van Jan Saidel met 1000 meest bekende volksliedjes) of ook een editie "Populairste liederen uit jaren 60", 70, 80 ... of zo iets *) . Daarna vraag een toevallige andere bezoeker welke van deze liederen hij/zij kennt en je krijgt een antwoord aan jauw vraag. ;) .
Je zal in de biblioteek ook misschien sommige tsjechische liedjes met Engelse of Duitse vertaling vinden.

------
Deze editie was goed omdat er was daar altijd een paar worden over de autor of over waarom het liedje populair was etc. Helaas was dat natuurlijk maar in het Tsjechisch.
 
Sorry dat ik niet eerder heb geantwoord, maar ik ben vanmiddag pas teruggekomen uit Praag.
Dit zijn teksten van liedjes en ik zoek de bladmuziek.
Ik heb inmiddels genoeg aanknopingspunten. Iedereen hartelijk bedankt.
Praag was weer geweldig..
 
Bovenaan