Biologische groente en fruit rechtstreeks van de boerderij

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
MCE2dcdf5_shutterstock_33551539.jpg


In Tsjechië kan je nu ook veel groente en fruit rechtstreeks bij de boeren kopen.
Er is een interactieve website van biospotrebitel.cz.
Deze website is helaas niet goed te vertalen via de translate, maar als je op de kaart de regio aanklikt, krijg je aan de linkerkant verschillende adressen met iconen en soms een eigen website. De adressen kan je ook uitsplitsen door naast het kaartje "prodejna"=winkel en "farma"=boerderij "stravovani"=eetkamer "výrobce"=fabrikant te gebruiken.
 

kuurgast

Donateur
En hierbij een andere website van farmanemcova.cz waar je via mapy de boeren op kan zoeken.
Ze verkopen aardappels, groente, fruit, granen, champignons, kaas etc. Ook zijn er verschillende die een Bed&Breakfast of pension op de boerderij hebben of andere nevenactiviteiten, bijv in Brod worden paardrijlessen gegeven.
 

kuurgast

Donateur
2011740--Obrazek--1-200x133p0.jpeg


Dan heb ik nog een laatste tip dat is de boerenmarkt in Praag.
Dit jaar is er weer de mogelijkheid om op zaterdag producten rechtstreeks van de boeren te kopen.
Het is een proefproject dat loopt tot aan de herfst. Het gaat om verse Tsjechische producten zonder tussenhandel.
De markt is open van 8.00 tot 14.00 uur.
Ik weet niet of de vertaling goed is, maar volgens mij is het in Praag 6 op het Plein van de Vrede. :denk:
Dus als iemand een betere vertaling/aanvulling heeft alvast dank.

@ camyl dit vind ik nu ook wel genoeg wat betreft het biologische voedsel. :)
 

kuurgast

Donateur
no-picture.jpg
Logo_Bio_info_pomaha_1.jpg

Bio- info.cz biedt een overzicht van de boeren markten in de Tsjechische Republiek.

Er is een nieuwe Tsjechische website met alle informatie over biologische producten.
De afgelopen maanden zijn er veel meer boerenmarkten bij gekomen in Tsjechië.Ze verkopen daar veelal regionale en biologische producten zoals groenten,fruit,bloemen en honing.
"Bio-info SEZNAMY ⇒ Farmářské trhy" is een interactieve kaart met alle 35 lokale boerenmarkten die er momenteel zijn.Klik op de icoontjes en dan onderin het berichtje op "další informace" dan krijg je de dag en tijd van de markt en een kaart van de plaats.Sommige markten hebben ook een website al zijn ze niet allemaal in te zien.Het is de bedoeling dat de lijst verder aangevuld wordt met nog meer biologische markten.Helaas alleen in het Tsjechisch maar als je dat niet kan lezen is het goed te vertalen met een vertaalsite.

Oranje tekst zit een link onder.
 
tja, wat is waar? en, wat is niet waar? ik las gisteren in de krant dat biologische groenten/vlees/vleesproducten, helemaal niet gezonder zijn dan niet biologische producten! :confused::confused:
 

kuurgast

Donateur
Het is in ieder geval beter voor het milieu omdat er geen of minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Het komt voornamelijk uit de regio dus minder vervoer nodig is minder luchtvervuiling.Er wordt vaak gezegd dat er weinig verse groentes zijn in Tsjechië ,verser kan bijna niet. :)
En je hebt er weer een leuk uitstapje bij in de regio. ;)
 

kuurgast

Donateur
Regionální značky/regionale producten.

Naast al deze boerenmarkten is er ook een organisatie die regionale producten bijeen willen brengen en
het een keurmerk geven zodat het herkenbaar is.Elke regio in de Tsjechische Republiek heeft zijn eigen unieke karakter, de natuurlijke rijkdom, cultuur en eeuwenoude tradities van zijn volk.
Op de website van Regionální značky vind je de producten van ambachtslieden en boeren die al een keurmerk hebben.Aan de rechterkant kan je op het kaartje gewoon een regio aanklikken om te zien wat er
in je omgeving gemaakt wordt.

jeseniky-bt1.gif
podkrkonosi-bt.gif
sumava-bt.gif
vysocina-bt.gif
 

kuurgast

Donateur
zahradnici.jpg
images
images


De beste boerenmarkt van Tsjechië is in Plzeň op de binnenplaats van hotel Gondola ,Pallova 12.
Verder in Plzeň boerenmarkt Lochotínská 42 en sinds kort een Plzeň -Doubravka, Chrástecká 20
-Areál Rapid.(gratis parkeren)
Er zijn zelfs 5 boerenmarkten in Plzeň als je inzoomt op de kaart van farmarsketrhy.vitalia.cz/.

De grootste en beste van Praag staat volgens idnes.cz in Kulaťák,Praag 6.
Vond een website waar enkele prijzen vermeld staan van groente en fruit in Praag.
 
tja, wat is waar? en, wat is niet waar? ik las gisteren in de krant dat biologische groenten/vlees/vleesproducten, helemaal niet gezonder zijn dan niet biologische producten! :confused::confused:

Het is in ieder geval beter voor het milieu omdat er geen of minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Het komt voornamelijk uit de regio dus minder vervoer nodig is minder luchtvervuiling.Er wordt vaak gezegd dat er weinig verse groentes zijn in Tsjechië ,verser kan bijna niet. :)
En je hebt er weer een leuk uitstapje bij in de regio. ;)
Je vergeet nog een belangrijk aspect Kuurtje, het welzijn van de dieren,
op een biologische boerderij hebben ze allemaal hun staartjes en snaveltjes nog ;) en leven een beter en minder stressvol leven, denk maar aan de scharrelkip.

*edit* hmm, ik reageer op een oude post, beetje late reactie van mij dus, ik word ook oud.:grinnik:
 
Bovenaan