Biljarten in Tsjechie?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi beste mensen,

Wat ik graag van u zal willen weten is, of er in Tsjechie ook wordt gebiljart?
Je ziet daar in de hospoda,s en kantines wel vaak pool of snookertafels maar daar heb ik niets mee.
Dus , gewoon een biljart zonder gaten.
Ik biljart graag en vind het gezellig als bv een vakantiedag verregend
om dan een paar potjes te biljarten.
Ik weet er 1 te staan, nl bij Honsa in Cervena Hora, maar dat is te ver, wij zijn altijd in Zuid Bohemen en om nu zo,n eind te rijden om een potje tegen Char te spelen gaat me te ver:D.
Maar serieus, ik ben nieuwsgierig naar uw reacties.

groet André
 
Beste Andre ,
Ook ik speel graag een "normaal potje biljart"en inderdaad zie je hier hoofdzakelijk de bekende gaten biljarts. Bij mij in de buurt heeft een nederlander zijn tafelbiljart ( helaas geen wedstrijd tafel) mee naar Tsjechie genomen en hem in de hospoda geplaatst.De mensen uit het dorp zijn dol enthousiast en er worden nu regelmatig toernooitjes gespeeld. Ze spelen dan wel een soort libre maar dan met 4 ballen!!
Ik weet niet waar je in zuid bohemen woont maar het biljart staat in Desna ( achter Slavonice) dus heb je zin en is het in de buurt dan wil ik graag een partijtje met je spelen.
 
In hospoda's ben ik alleen nog maar pool biljarts tegengekomen. Normaal biljart maar ook snooker is erg zeldzaam in CZ.

Snookerbiljarts zijn eigenlijk alleen te vinden in een aantal grote biljart centra in Praag. Snooker is mijn favoriet, maar ik kan geen Tsjech vinden om tegen te spelen, dus als iemand wil snookeren in Praag stuur me dan een PM... :)
 
Hoi 1thuis,

er is een misverstand ontstaan toen ik schreef "wij zijn altijd in Zuid Bohemen" , ik bedoelde dat als wij vakantie vieren, wij dat in Zuid Bohemen doen.:bloos2:
Wij wonen niet in Tsjechie:(
Toch wil ik je bedanken voor je aanbod, misschien komt het er eens van:top:.
Zelf ben ik lid van de club in het plaatselijk cafe, daar speel ik bijna het hele jaar door 1 maal in de week en speel van begin oktober tot eind april 2 maal in de week met 4 vrienden bij 1 van hen thuis.
Dat libre spel met 4 ballen, is dat het bij ons bekende "honderden"?
Dat speel je met 1 gemerkte witte of gele bal, dit is dan voor iedere deelnemer de speelbal.
Verder gebruik je dan 2 witte plus 1 rode bal.
De punten telling is als volgt: raak je 2 witte (8 pnt), raak je 1 witte plus de rode in willekeurige volgorde (1 pnt), raak je 2 witte plus de rode bal in willekeurige volgorde (20pnt)
Wie het eerst 100 punten heeft is winnaar of een variatie hier op.
Veel succs met het mooie biljartspel.

Tieske,

Zo zie je dat uit mijn bericht blijkt dat ik iid geen verstand "gatenbiljart" heb.

groet André
 

char

† In Memoriam
Ik weet niet waar je in zuid bohemen woont maar het biljart staat in Desna

Is dat de Česká Hospoda??... Op de hoek van de [410]?...

Wit pand met metalen letters aan de gevel,...en ze verkochten er Gambrinus :top:

Ik ben daar lang geleden eens geweest,..maar toen was er nog geen biljart volgens mij...

Char.
 
Klopt Andre ,het is ongeveer zoals jij het beschrijft ,alleen zij gebruiken de rode bal als speelbal wat voor ons even wennen is.Mocht je in de buurt zijn kunnen we altijd een partijtje gaan spelen maar dan liever een normaal partijtje libre met 3 ballen.
 
Klopt Char , is inderdaad de Ceska Hospoda en de eigenaar is de starosta van het dorp. Het biljart staat er nu zo'n 2 jaar en tegenwoordig wordt er kozel getapt (waarvan de starosta zelf de grootste afnemer is) wat je in deze omgeving steeds meer ziet. Kozel is net weer iets goedkoper als gambrinus en iedere kroon telt hier.
 
Bovenaan