Bijenhouden in regio Pilsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden

Nu ik de trotse eigenaar ben geworden van drie bijenvolken en daar al een hele zomer mee gewerkt heb ben ik op zoek naar medeimkers in de regio Pilsen, het liefst iemand die de nederlandse of duitse taal spreekt. Ik heb de bijenvolken overgenomen van mijn Tjechiesche buurvrouw en zij leert mij de kneepjes van het vak, helaas is haar kennis van de duitse taal erg beperkt waardoor we weleens in de problemen komen.
De honingopbrengst heeft daar echter geen schade van ondervonden want die was meer dan geweldig en overheerlijk.

Kruimel
 
Ik sprak laatst een imker (met meer dan 100 volken) in Nederland en die liet me ook enige bladen zien van een bond voor Nederlandse imkers en dat blad besteedde aandacht aan de hele praktijk van het bijenhouden.

Misschien dat je daar ook al wat aan hebt?

Wist je verder dat bijensteken helpen bij rheuma en atritis?
 

Freddy2005

† In Memoriam
kruimel schreef:
Nu ik de trotse eigenaar ben geworden van drie bijenvolken en daar al een hele zomer mee gewerkt heb ben ik op zoek naar medeimkers in de regio Pilsen, het liefst iemand die de nederlandse of duitse taal spreekt.
Heb je reeds bij de Tsjechische bijenhoudersbond geinformeerd.

Of misschien kan het instituut voor bijenonderzoek je aan de nodige informatie helpen.

Anders even googelen met včelařství en een en ander uitpluizen, wellicht vindt je nog andere nuttige info.
animal-smiley-016.gif
 
Beste Freddy

De Tjechische bijenvereniging geeft een heel mooi blad uit maar is helaas alleen in het Tjechisch, het googelen kan ik nog wel eens proberen misschien hebben ze iets in het duits.

Ha die Dieter

Van de nederlandse bijenbond ben ik inderdaad lid geworden geeft ook veel nuttige info en natuurlijk heb ik aldaar ook de nodige boeken besteld. Leesvoer genoeg voor de winter terwijl mijn bijtjes slapen.

Kruimel
 
Ik heb geen verstand van de bloemetjes en de bijtjes... (?) maar als je een keer hier (regio Plzen) eens iemand nodig wil hebben om je verder te helpen dan ben ik best wel bereid te doen (wel in een weekend graag). Ik hoor het wel, stuur maar een PM. Maar mag ik dan wel van het honingpotje snoepen?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bijenkwekers vrezen een rampzalig seizoen

De bijenkwekers vrezen voor een rampzalig seizoen als het niet snel warmer wordt. Ook de fruittelers kunnen de gevolgen van het tekort aan honingbijen voelen.

Door de langdurige kou kunnen de winterbijen niet uitvliegen en raken ze hun afvalstoffen niet kwijt. Intussen kan de nieuwe generatie niet voldoende aangroeien.
"De bijen hebben nog geen gram stuifmeel kunnen binnenhalen. Vijftig tot zeventig procent van de bijenvolken zal sterven als het zo voortgaat", vreest professor Frans Jacobs van de Gentse universiteit.
Ook de fruittelers, die rekenen op de bestuiving via de bijen, kunnen de gevolgen van het tekort aan honingbijen voelen.
In België zijn er zo'n tienduizend imkers actief. Ze hebben elk gemiddeld tien bijenvolken.

vrtnieuws.net


Hebben de Tsjechische bijen ook last van de lange winterkoude, kruimel ?
 
Hallo Kruimel,
ben benieuwd hoe het jou en je bijen is vergaan sinds je je berichten op het forum hebt gezet.
Wij hebben een huis in het noorden, in Hut' bij Jablonec nad Nisou, en ik wil, als wij er permanent wonen, ook weer bijen gaan houden.
Groeten,
Henk1948
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.nu.nl/wetenschap/1911100/imkers-waarschuwen-voor-bijensterfte.html

Europesche imkers waarschuwen voor bijensterfte

Uitgegeven:3 februari 2009 19:06
Laatst gewijzigd:3 februari 2009 19:05

STRAATSBURG - De bijenpopulatie in Europa heeft het zwaar te verduren. Naar verwachting overleeft 20 tot 40 procent van de beestjes deze winter niet.

m1cz4rla5xe7.jpg

Dat zeiden imkers uit verscheidene landen dinsdag tegen het Europees Parlement en de Europese Commissie in Straatsburg.
Zij willen dat Europa scherpere regels opstelt rond de fabricage en het gebruik van pesticiden.

pixel.gif

Normaal gesproken sterft ongeveer 10 tot 15 procent van de bijenpopulatie in de winter.

Groot probleem


De imkers zien de sterftegolf als een groot probleem, omdat zonder bijen bloemen niet bevrucht raken, met als resultaat minder planten, groenten en fruit.
''We hebben het idee dat er weinig voor de bijen wordt gedaan, omdat de economische belangen van de fabrikanten van bestrijdingsmiddelen veel sterker wegen'', zei een Franse imker.
Een van zijn collega's vergeleek het gevecht tussen de imkers en de fabrikanten van bestrijdingsmiddelen met dat van David en Goliath.

Nederland


De Nederlandse bijenwetenschapper Jacob van Praagh, die met de imkers mee naar Straatsburg was gekomen, ziet dat de bijensterfte deze winter ook in Nederland toeslaat.
''Heel incidenteel. Op sommige plaatsen in het land zijn alle bijen doodgegaan, terwijl er op andere plekken niets aan de hand is.''
© ANP
 
beste mensen

Helaas is de bijenstand in mijn omgeving heel erg terug gelopen. Vorige winter heeft 90% van de volken de "winterzit" niet overleeft. Voor mij betekende dit einde hobby. Mijn laatse volk heb ik aan een mede gedupeerde imker geschonken. Afgelopen zomer is er door de imkers in de omgeving hard gewerkt om weer een redelijk aantal volken op te kweken en wat ik om mij heen hoor is de verwachting dat het in ieder geval in deze regio, de Sumava dus, beter wordt. Ik hoop dat men gelijk krijgt want zonder bijen, geen leven.

Kruimel
 
Zo is dat, maar een paar jaar geleden was er tocvh ook hier een hele akelige bijenziekte? Overgekomen uit een ver land (ik weet niet meer welk)?
Dus nogmaals die pesticiden geloof ik niet.
 

Marcel

Moderator
Verdwijnziekte achtervolgt de bij

Uitgegeven: 28 januari 2009

DEN HAAG - Van uitsterven is nog geen sprake maar de honingbij gaat in Nederland net als in de rest van de wereld hard achteruit. De wilde honingbij is hier eigenlijk al uitgestorven, terwijl de dichtheid aan bijenvolken bij imkers dicht bij de ondergrens van het voortbestaan zit.

m1cz4rla5xe7.jpg


Het bestuiven van planten dreigt onvoldoende te worden, zowel in de landbouw als in de natuur.
Dat is de strekking van een rapport, dat onderzoekers van de Wageningen Universiteit woensdag hebben aangeboden aan minister Gerda Verburg (LNV).

pixel.gif

Ook de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (NBV) kwam woensdag met een rapport. Volgens de imkers is een 'deltaplan' nodig om de bij te behouden.

Verdwijnziekte
Reden voor alle ongerustheid is de massale sterfte van bijenvolken, waarbij gesproken wordt over wintersterfte en verdwijnziekte. Deze massale sterfte lijkt steeds vaker voor te komen.
De achteruitgang van de natuur, de toenemende bevolking en het gebruik van landbouwgif spelen de bij en andere bestuivers parten.
De afnemende vitaliteit van de bijen heeft daarnaast andere oorzaken. Zo is de bijenhouderij in ons land in handen van een sterk vergrijzende groep hobbyisten die er niet zijn brood mee kan verdienen.

Parasiet
Die bijenhouderij wordt al lang geplaagd door de parasiet varraomijt en daar is een tweede gevaarlijke ongevraagde gast bijgekomen; de Nosema ceranae. Volgens de wetenschappers is er een groot gebrek aan onderzoek, dat nodig is om oplossingen te vinden.
Gevreesd wordt voor onherstelbare vermindering van soorten van planten en dieren in de natuur. Ook land- en tuinbouw, inclusief de glastuinbouw, gaan de nadelige gevolgen ondervinden. Minder groenten en fruit gaat ook onze economie bedreigen.

Bestuiver
De honingbij is onze belangrijkste bestuiver en die rol kan niet worden overgenomen door andere bestuivers, zoals de hommel. De achteruitgang van de honingbij kan directe gevolgen hebben voor de teelt van hommels, omdat die afhankelijk zijn van van stuifmeel dat door bijen verzameld wordt.
De wetenschappers pleiten niet alleen voor meer onderzoek, maar ook voor professionalisering van de bijenhouderij. Ook zou de tuinbouwsector zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en zorgen voor het veilig stellen van de bestuiving in de toekomst.

© ANP
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.nu.nl/algemeen/2041215/eu-ministers-bezorgd-over-bijensterfte.html

EU-ministers bezorgd over bijensterfte

Uitgegeven:13 juli 2009

De EU-ministers van Landbouw zijn ernstig bezorgd over de sterk toegenomen bijensterfte, zo bleek maandag tijdens beraad in Brussel. Een voorstel van Slovenië om de insecten op de lijst van beschermde diersoorten te zetten, stuitte echter op verzet.

m1cz4rla5xe7.jpg


Volgens minister Gerda Verburg zijn bijen ''geen wilde dieren, maar al eeuwen gedomesticeerd'' en horen ze op die lijst niet thuis.
Bovendien zou het tot enorme adminstratieve lasten leiden voor zowel imkers als tuinders als bijen als beschermde diersoort zouden worden aangemerkt.

Slovenië kreeg van een aantal lidstaten wel bijval voor zijn voorstel, maar Europees Commissaris Mariann Fischer Boel (Landbouw) deelde het standpunt van Verburg.

Pesticiden
Verburg wil wel kijken of er andere manieren zijn om de bijensterfte, die vooral veroorzaakt wordt door het gebruik van pesticiden, tegen te gaan.
Ze pleitte er maandag in Brussel voor om de EU-landen meer te laten samenwerken bij het zoeken naar oplossingen.

© ANP
 
Bovenaan