Bibliotheek Liberec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Liberec staat in het centrum een grote (wetenschappelijke) bibliotheek. Volgens informatie heeft men 2 miljoen topics. Veel staat zo te leen dat je zelf kunt snuffelen. Een gedeelte komt uit een depot en vraag je aan via de balie. Zowel in de bibliotheek als thuis via internet kun je in de catalogus zoeken. Men heeft boeken, landkaarten, CD's, bladmuziek, oude LP's, DVD's, gezelschapsspellen etc. In open presentatie staan 1000 verschillende tijdschriften. Wil je boeken in het Duits, Frans of Engels lezen dan ben je je hele leven nog niet klaar. Computerboeken alleen in het Tsjechisch.
De komende maanden juni, juli en augustus zijn ze gesloten wegens een verbouwing. Naar ik hoop blijft de vorm van het gebouw onaangetast. Wellicht is die gericht op energiebesparing. Door de vorm van het gebouw worden er ook concerten gegeven. Er is een uitsparing gemaakt in het gebouw voor de synagoge.
Omdat ze in de zomermaanden dicht zijn kunnen de leden 25 Cd's, 5 DVD's en 50 boeken meenemen en pas terugbrengen in september. Gezien mijn leeftijd betaal ik niets voor het abonnement en voor de geleende zaken.
In Nederland betaal je 6 euro wanneer je een boek uit een andere bibliotheek wilt lenen. In Tsjechië maar 1,20 euro.
Aanbevolen dus! Verdere informatie natuurlijk via internet.
 
Over de bibliotheek ben ik hier ook erg te spreken. Zelfs in ons dorp met 400 inwoners is een bibliotheek waar iedereen gratis boeken kan lenen. De boeken worden regelmatig gewisseld en als je een boek wilt hebben wat er niet is dan wordt dat voor je aangevraagd.
 
Bovenaan