Biatlon

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Voor het eerst wordt het WK biathlon in Tsjechië georganiseerd. Gisteren zijn in Praag, op de vergadering van de internationale biathlonfederatie, de organisaties toegekend voor 2012 en 2013. In 2012 gaan het Duitse Ruhpolding en in 2013 Nové Město na Moravě deze inrichten. Reeds in de eerste stemronde haalde Nové Město voldoende stemmen.

radio.cz

biathlonworld.com

Nové Město
 

Ad Verschoor

Donateur
Biatlon



Biatlon is een skisport, namelijk een langlaufwedstrijd waarbij de deelnemers op bepaalde punten moeten geweerschieten op een doel. Wordt dat doel gemist, dan betekent dit tijdverlies, in de meeste varianten doordat een extra strafronde moet worden gelopen voor men op het eigenlijke parcours verder mag gaan.
Biatlon mag niet verward worden met duatlon (een combinatie van wielrennen en hardlopen).

Geschiedenis



Biatlon vindt zijn oorsprong in oefeningen voor Noorse soldaten; de eerste bekende wedstrijd vond plaats in 1767 tussen compagnies van de grenspolitie. Langzaamaan breidde de sport zich uit over Scandinavië en ze werd als demonstratiesport opgenomen in de Olympische Winterspelen van 1924, 1928, 1936 en 1948, maar werd geen officiële Olympische sport omdat ze nog geen algemeen aanvaarde reglementen had. In 1948 voegde biatlon zich bij de UIPM, de internationale unie van moderne vijfkamp, die dan de UIPMB werd, de Union Internationale de Pentathlon Moderne en Biathlon.
Het eerste officiële wereldkampioenschap biatlon vond plaats in 1958.
De eerste maal dat biatlon op het officiële programma van de Olympische Winterspelen stond, was in 1960 in Squaw Valley (voor de mannen) en 1992 in Albertville (voor de vrouwen).
Naast de jaarlijkse wereldkampioenschappen, is er sinds 1977 ook een wereldbekercompetitie biatlon. Waar het wereldkampioenschap in één wedstrijd wordt beslist, wordt de wereldbeker gewonnen door degene die op een aantal wedstrijden gedurende het gehele seizoen de meeste punten heeft verzameld.
In 1993 werd een afzonderlijke sportbond, de IBU (International Biathlon Union) opgericht, die in 1998 officieel afsplitste van de UIPMB. Biatlon is daarmee, samen met Ski Mountaineering, de enige twee skisporten die niet onder het toezicht van de internationale skifederatie FIS staat.
De IBU heeft veel inspanningen geleverd om de populariteit van de sport te verhogen, onder meer door nieuwe wedstrijdformules in te voeren die aantrekkelijk zijn voor de (televisie-)toeschouwers.

Wedstrijdformules



De schietschijven
Voor het skiën zelf is de keuze van de skistijl vrij; in de praktijk betekent dit dat iedereen de vrije stijl of het skaten gebruikt. De wapens, die de atleten op hun rug meedragen bij het skiën, zijn lichtgewicht (3,5 kg) geweren met een kaliber van 5,6 mm (.22), die manueel moeten worden geladen. De doelen waarop geschoten wordt bevinden zich op een afstand van 50 meter, en hebben een diameter van 45 mm bij het liggend schieten, en 115 mm bij het staand schieten. Het zijn telkens vijf zwarte schijven die wit worden als ze getroffen worden. In de individuele proeven heeft men vijf kogels om de vijf schijven te treffen; in de aflossing zijn er per schietbeurt drie reservekogels. Naargelang het soort proef wordt voor iedere niet getroffen schijf een straftijd aangerekend of moet de atleet voor iedere niet getroffen schijf een strafronde van 150 meter afleggen.
De verschillende proeven die momenteel in de biatloncompetitie voorkomen zijn:

Individuele proef



De individuele proef, over 20 km voor mannen en 15 km voor vrouwen, is de oudste proef in het biatlon. De atleten starten afzonderlijk met tussenpozen. Tijdens de proef moet vier maal geschoten worden, achtereenvolgens liggend, staand, liggend en staand. Voor elke niet getroffen schijf wordt één minuut straftijd aangerekend.

Sprint

De sprintafstand is de helft van die van de individuele proef: 10 km voor mannen en 7,5 km voor vrouwen. Er moet tweemaal geschoten worden, respectievelijk liggend en staand. Ook hier starten de atleten afzonderlijk na elkaar (meestal met een interval van dertig seconden). Per gemiste schijf moet de atleet een strafronde van 150 meter afleggen.

Achtervolging

In de achtervolging starten de atleten in de volgorde van de uitslag en met inachtneming van de tijdsverschillen uit een vorige proef, gewoonlijk een sprint. De winnaar van die vorige proef start dus als eerste, gevolgd door de tweede na een tijd gelijk aan diens achterstand na de sprint, en zo verder. Dit betekent dat degene die als eerste de finishlijn overschrijdt meteen ook de winnaar is. De af te leggen afstand is 12,5 km voor mannen en 10 km voor vrouwen; er zijn vier schietbeurten, respectievelijk liggend, liggend, staand en staand, en er moeten strafrondjes gelopen worden voor elke gemiste schijf. Deze proef wordt ook wel "jachtrace" genoemd.

Massastart



Bij de massastart vertrekken alle deelnemers tegelijk. Vanwege het risico op valpartijen bij het skiën in groep, en het beperkt aantal schietposities op de schietstand, kan er slechts een klein aantal atleten deelnemen aan deze proef (in de wereldbeker mogen 30 atleten deelnemen). De afstand is 15 km voor mannen en 12,5 km voor vrouwen; er moet vier maal geschoten worden, in de volgorde liggend, liggend, staand, staand, en voor elke gemiste schijf moet er een strafronde gelopen worden.

Aflossing

De aflossing wordt gelopen met teams van vier biatleten, die elk 7,5 km (mannen) of 6 km (vrouwen) afleggen, met twee schietbeurten (liggend resp. staand). De eerste lopers starten tegelijk. De aflossing gebeurt door het lichaam van de volgende atleet aan te tikken binnen de daartoe voorziene zone. In deze proef zijn er per schietbeurt drie reservepatronen beschikbaar; pas wanneer er na de acht schoten nog schijven overblijven die niet zijn geraakt moet er een strafronde van 150 m gelopen worden voor elke misser.
Vanaf 2005 is ook een gemengde aflossingswedstrijd opgenomen in het programma. Hierbij bestaan de teams uit twee vrouwen en twee mannen, en de afstand is vier maal 6 km. De volgorde van de atleten is vrouw/vrouw/man/man; verder is het verloop hetzelfde als bij de andere aflossingen.

Ploegproef

De proef per ploeg of per team is een wedstrijdformule die niet meer wordt gebruikt in de moderne biatlon, maar die vroeger onder meer nog op het programma van de Olympische Spelen stond. Hierbij moest een team van vier atleten samen de proef afleggen. Bij het schieten moesten eerst twee atleten liggend schieten, en in de volgende schietbeurt de andere twee staand. Bij een misser moesten de twee niet-schietende atleten een strafronde lopen. De vier moesten ook samen aankomen (max. 15 seconden tussen de eerste en de vierde), anders kwam er een straftijd bij.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK Biatlon in Ruhpolding Duitsland.
Op dit moment vind in het plaatsje Ruhpolding in Beieren het Wereldkampioenschap Biatlon plaats.
In dit WK doen meerdere Tsjechen mee, die zich geplaatst hebben. Tot nu waren de opvallendste uitslagen voor:
Jaroslav Soukup (geboren 12 juli 1982 in Jicin) met een 3e plaats op de 20 kilometer individueel voor heren.
Eerder behaalde hij op 5-12-2011 brons op de 12,5 km achtervolging, tijdens de World Cup in Oestersund in Zweden.
Estafette heren 4x7,5 km. Hier was er een 9e plaats voor de Tsjechen. Winnaar werd Noorwegen op dit onderdeel.

images

Jaroslav Soukup
 

Ad Verschoor

Donateur
WK Biatlon in Nove Mesto

Noorwegen heeft de gemengde aflossing, het eerste nummer op het WK biatlon, gewonnen. In het Tsjechische Nove Mesto eindigden de Noren voor Frankrijk en Tsjechië.

Titelhouder Noorwegen legde het nummer (2x6 km bij de vrouwen, 2x7,5 km bij de mannen) af in een tijd van 1u12:04.9 met maar vier herlaadbeurten. Frankrijk eindigde op twintig seconden (acht herlaadbeurten), Tsjechië op 32 seconden en drie tienden (vijf herlaadbeurten).

Voor Emil Hegle Svendsen, vierde estafettedeelnemer bij Noorwegen, betekende deze overwinning de achtste wereldtitel op zijn palmares. 25.000 toeschouwers zagen hoe de twee grote favorieten, Rusland en vooral Duitsland, faalden. Ze eindigden respectievelijk zesde en dertiende.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK Biatlon in Nove Mesto na Morave

Vanaf 7 februari 2013 vinden in Nove Mesto na Morave de Wereldkampioenschappen Biatlon plaats. Deze kampioenschappen gaan nog door tot 17 februari 2013.

Een geweldige opsteker voor deze plaats. Hotels en pensions langslopend is er bijna geen slaapplek meer verkrijgbaar.

Overigens staat de plaats ook bekend om zijn schaatsers. Martina Sablikova en haar broer zijn er geboren, alsmede Zdenek Haselberger, die nu internationale wedstrijden schaatst bij de heren.
 

Ad Verschoor

Donateur
Biatletes trotseren erbarmelijke omstandigheden; Tsjechen worden tweede

In Antholz hebben de Duitse biatletes de estafette gewonnen op de laatste dag van de World Cup-week in de Italiaanse plaats. Ze waren het beste in een wedstrijd die ontsierd werd door zware windstoten, waardoor het bij vlagen onmogelijk was om normaal te schieten.

De laatste twee estafettes werden gewonnen door Tsjechië en ook dit keer begonnen ze bijzonder goed.
Startloopster Eva Puskarcikova - een van de twee mindere Tsjechische dames - wist als eerste het stokje door te geven aan haar teamgenote Gabriela Soukalova. Favoriet Duitsland lag al op ruim een minuut achterstand op de tiende plek, doordat Franziska Hildebrand bij haar staande schietbeurt vijf missers liet noteren. Doordat er na het gebruik van haar drie extra patronen - een ieder heeft drie extra patronen per schietbeurt - nog twee schijven overeind stonden, moest de Duitse twee strafrondes lopen.

Voor Soukalova was er geen vuiltje aan de lucht, tot ze bij haar staande schietbeurt aankwam. Het begon er plotseling hard te waaien, wat erin resulteerde dat de Tsjechische en al haar inmiddels ook gearriveerde concurrenten lang moesten wachten om überhaupt een schot te kunnen lossen. Wonder boven wonder kon het grootste deel van de vrouwen een strafronde vermijden. De ontketende Russische Darya Virolaynen wist op weg naar de tweede wissel een groot gat naar Soukalova te dichten. De derde Russische, Ekaterina Shumilova, kende wat geluk bij haar eerste schietbeurt: Ze was precies op tijd klaar om de volgende windvlagen te vermijden, iets wat de rest niet lukte, en nam plotseling een minuut voorsprong.

Bij het staand schieten lukte het echter niet voor Shumilova, die een strafronde moest lopen. Ze hield wel de leiding, maar de jonge Duitse Louise Kummer naderde tot op tien seconden. Het duel bij de slotloopsters ging tussen Ekaterina Glazyrina en Laura Dahlmeier, die namens Duitsland ruim 20 seconden goed moest maken op de Russische. Dat deed ze gelijk in de eerste schietbeurt al, door met alle vijf schoten doel te treffen, terwijl de Russische tijd verloor met het bijladen van twee extra patronen. Bij de laatste schietbeurt aangekomen legde Dahlmeier aan, waarna ze ogenschijnlijk moeiteloos weer alle vijf schijven zonder extra patronen omver schoot. De jonge Dahlmeier was daarmee de enige van alle 80 biatletes die 10 uit 10 liet noteren. Veronika Vitkova bracht Tsjechië naar de tweede plek, terwijl Valj Semerenko uit Oekraïne nog voorbij Glazyrina wist te skiën.

Bron:fok.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Goud voor Tsjechen op WK-biatlon estafette in Kontiolahti (Finland)

Estafette gemengd: 2x6 km dames en
2x7,5 km heren, donderdag:

1. Tsjechië 8/1.20.27,2
Vitkova, Soukalova, Slesingr, Moravec

2. Frankrijk 8/+ 20,2
Bescond, Dorin, Beatrix, Fourcade

3. Noorwegen 4/+ 27,7
Horn, Eckhoff, Johannes Bo, Tarje Bo

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische biatlete Soukalova grijpt WK-zilver

Biatlete Gabriela Soukalova heeft op de WK in Kontiolahti de zilveren plak op de 15 kilometer veroverd. De Tsjechische was na een spannende race en een gemiste treffer 1,2 seconden sneller dan de Finse Kaisa Mäkäräinen.


Wereldkampioene werd de Russin Ekaterina Yurlova. Zij heeft met alle kogels raak geschoten, waardoor zij uiteindelijk 23,2 seconden sneller was dan de Tsjechische. Een 8e plaats was er nog voor de Tsjechische Veronika Vitkova.
 

Ad Verschoor

Donateur
Biatlete Koukalova over eetproblemen: "Coach noemde me een dik zwijn"

Biatlete Gabriela Koukalova heeft het nodige naar buiten gebracht over haar eetproblemen. De 28-jarige Tsjechische, in 2015/16 eindwinnares van de World Cup, doet dat na een roerige periode: afgelopen seizoen kwam ze niet in actie en onlangs kondigde ze aan komend seizoen ook over te slaan, waarbij ze twijfelt of ze überhaupt ooit nog terugkeert.

"Het begon op mijn 17e, toen ik in het juniorenteam zat", aldus Koukalova. "Ik had daar een coach die denk ik weinig verstand had van de vrouwelijke geest en ook niet wist hoe je met tieners moet communiceren, want hij noemde me een dik zwijn. Hij liet me op een gegeven moment voor een spiegel staan toen ik iets minder woog dan nu, en zei dat ik ronduit kut was, waarna hij mijn eten in het toilet gooide."

Koukalova zegt dat het eten vanaf dat moment een obsessie werd. "Ik probeerde allerlei onzin. Tijdens het winterseizoen stond ik constant op de weegschaal: als ik tevreden was at ik ontbijt én lunch, maar avondeten ging er sowieso niet in. Als ik niet tevreden was, was het de hel. Ik ging soms acht keer per dag naar het toilet om te kotsen en dronk soms hooguit een paar slokjes water."

Toch ging het niet verkeerd, sportief gezien dan. "Ondanks alles wist ik tussen 2012 en 2014 wedstrijden te winnen en pakte ik twee medailles op de Spelen in Sochi. Kort na die Spelen bereikte ik mijn limiet: mijn lichaam was te zwak en ik ging eindelijk normaal eten. Mijn lichaam was echter zo verrot, dat ik daardoor juist enorm aan begon te komen, meer dan tien kilo in een paar maanden."

Pas in 2015 kwam Koukalova er echt bovenop. Haar kersverse echtgenoot bracht haar in contact met een diëtist, die enige uitleg gaf: "Het ging hier duidelijk om een psychologische zaak, haar lichaam was prima in orde. Elke keer als ze iets at voelde ze zich ontzettend schuldig. Ze had een compleet verknipt beeld van de realiteit, zoals iedereen met anorexia."

De Tsjechische is met haar problemen naar buiten gekomen om mogelijk anderen te helpen. "Ik wil jonge sporters waarschuwen, zodat ze niet door de hel heen hoeven te gaan waar ik wel doorheen ben gegaan."

180413_284411_Copyright-ProShots-856267_800_545.jpg

Koukalova in actie in de World Cup (Pro Shots/Citypress24)

Bron: fok.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldbeker biathlon in Nové Město na Moravě

Johannes Thingnes Bö uit Noorwegen en Anastasia Kuzmina uit Slowakije wonnen de massaspelen die het 3RD-evenement van de Wereldbeker-reeks in Nové Město na Moravě beëindigden. In de 15km heren race, Quentin Fillon Maillet van Frankrijk nam zilver, het brons ging naar Jevgenij Garanichev van Rusland. Paulina Fialková's tweede plaats in de 12,5km-race voor dames bracht een double voor Slowakije, Anais Chevalier uit Frankrijk pakte het brons in een spannende strijd op de finishlijn.

Twee Tsjechische racers stonden op de startlijst van de herenrace: Ondřej Moravec eindigde als achtste hoewel hij het doelwit twee keer had gemist tijdens de eerste schietpartij, hij schaatste op de 29e plaats op een bepaald moment in de race. Michal Krčmář werd 10e.

Wat werd er gezegd in de Vysočina Aréna:

Michal Krčmář
"Ik kneep mezelf uit alle energie die ik in het begin had. Ik voelde me na zaterdag down, ik trok me terug in mezelf en probeerde me beter te concentreren. In de ochtend kreeg ik een bericht van Kateřina Emmons dat mijn zelfvertrouwen verbeterde. Ze vertelde me wat technische details en ondersteunde me geestelijk. Dit is het moment dat ik zou willen benadrukken, omdat dit precies de reden is waarom we Kateřina in ons team hebben.

Petje af voor de fans die ons bij dit weer kwamen steunen. We stellen het op prijs. Vanwege onze regeneratie en gezondheid, kunnen we niet altijd kaarten tekenen of een selfie maken met iedereen ... maar van binnen zijn we hen zo dankbaar dat ze hier zijn en ons veel steun geven. Als je kijkt naar gezichten van andere atleten, zoals Fourcade of Bö, kun je zien hoeveel ze van support van fans houden. In Hochfilzen waren we bij Italianen in een hotel gebleven en konden ze niet wachten om hier in Nové Město na Moravě te zijn, omdat ze de donderende tribunes opnieuw hadden ervaren. Het is lonend voor iedereen in de startlijst om te racen in de Vysočina Aréna. "

Ondřej Moravec
"Het begin was slechts een nachtmerrie die uitkwam ... Twee missers en één plaats vanaf het einde. Uiteindelijk ben ik als achtste geëindigd en dit is een geweldig resultaat. Ik besloot dat het "het zou maken of breken" voor mij na de ongesteldheid van mij op zaterdag, en het is geweldig geworden. Ik voelde me zo goed dat ik het tempo kon accepteren van ... nou ja, eigenlijk iedereen. En toen ik Martin Fourcade kort voor de finishlijn overnam, besefte ik dat hij toch een mens is. Ik ben erg blij met de zondagse massasprint, omdat ik zelf zo'n resultaat nodig had, het team had het ook nodig en ik denk dat onze fans het ook zochten. Bedankt allemaal voor zulke geweldige ondersteuning. "

Bron: biathlonnmnm.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Biatlontalent Davidova verrast met eerste World Cup-zege

Biatlete Marketa Davidova heeft tijdens de World Cup in het Italiaanse Antholz verrassend de sprint gewonnen. Voor de 22-jarige Tsjechische zat een dergelijk resultaat er wel een keer aan te komen, ze wordt al geruime tijd als toptalent gezien, maar zo vroeg werd het wellicht nog niet echt verwacht.

Met startnummer vijf schoot de jonge Tsjechische twee keer foutloos, waardoor ze de snelste tijd liet noteren. Op de langlaufski's was ze de op één na snelste, maar doordat ze niet heel snel schoot werd het toch nog erg spannend. De Finse veterane Kaisa Mäkäräinen schoot alleen haar tiende en laatste schot ernaast en dat was een dure: ze eindigde 1,7 seconden achter Davidova.

Marte Olsbu Røiseland uit Noorwegen ging liggend een keer de mist in en kwam 3,5 seconden tekort om Davidova te kloppen. Lisa Vittozzi uit Italië en de Poolse Monika Hojnisz, die beiden 0+1 schoten, kwamen elk tien seconden tekort, World Cup-leidster Dorothea Wierer uit Italië moest op vijftien tellen genoegen nemen met de achtste plek.

De 97e en laatste dame die van start ging was Laura Dahlmeier. De Duitse veelvraat ligt dit seizoen met enige regelmatig in de ziekenboeg, maar liet zien op de weg terug te zijn. Ze schoot alles raak, dook met tien seconden voorsprong de slotronde in...maar verspeelde haar voorsprong en werd op 4,2 seconden zelfs vierde.

Bron: Frontpage.fok.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
WK Biatlon

In de Sudtirol Arena in het Italiaanse Antholz wordt deze dagen het WK Biatlon gehouden. Tsjechië heeft inmiddels twee bronzen plakken gescoord.


Hier volgen de Tsjechische resultaten:

Een 3e plaats en brons was er voor Lucie Charvatova op de 7,5 kilometer sprint voor vrouwen in een tijd van 21.34.4 minuten.

Bij de 15 kilometer voor vrouwen werd Marketa Davidova 8e in 1 uur en 30.7 minuten. Een 10e plaats was er voor Eva Kristejn Puskarcikova in 1 uur en 31.6 minuten.

Brons werd gewonnen op de estafette voor gemengde teams. 2 vrouwen x 6 km en 2 heren x 6 km in een tijd van 1 uur 03.141 minuten. Het team bestond uit: Eva Kristejn Puskarcikova, Marketa Davidova, Ondrej Moravec en Michal Krcmar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldbekerwedstrijden in Nove Mesto zonder publiek vanwege COVID-19

Het Tsjechische Nove Mesto is in het biatlon vaak een van de bestbezochte plekken in het World Cup-circus. Vele tienduizenden mensen bezetten de tribunes en dat zorgt voor een geweldige sfeer. Deze week is dat echter anders: wegens de COVID-19-dreiging worden alle wedstrijden zonder publiek gehouden.

200306_284411_Copyright-ProShots-7313737.jpg

Lege tribunes in Nove Mesto, waar het normaal uit zijn voegen barst van de mensen. Een paar coaches en mannelijke biatleten - die vrijdag in actie komen - hebben in elk geval wat vlaggen opgehangen om nog een beetje sfeer te maken (Pro Shots/Zuma Press)
 
Bovenaan