Bezienswaardigheden Moravië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na wat wikken en wegen zijn we er bijna zeker uit.
Het wordt een zomervakantie in Moravië.

Wat moeten we gezien hebben als we hier naar toe gaan?
(we houden van natuur, stadjes, wandelen, marktjes bezoeken, lekker eten)

Tips zijn welkom.

Voorvakantiegroetjes,


Jack
yeah.gif
 
Moravie is geen Utrecht hoor, misschien is het handig als je ons ook vertelt, waar precies je heen gaat, hoe je er heen gaat, hoe je daar gaat verplaatsen, dan kunnen wij jou misschien helpen. Ik zal zeggen, en dat geldt voor ieder een, mensen, denk na, voor je een vraag stelt. Duidelijke vraag heeft de meeste kans op duidelijke antwoord. Succes...
 
Ja, inderdaad, laat weten wat je van plan bent, dan kan ik je wat tips geven aangezien ik daarvandaan kom...
Mogelijkheden genoeg!
 
Irena,

Ik,mijn vrouw,dochter(7)en zoon(5),
wij willen volgend jaar zomer ook graag naar moravie op vakantie.
Wij zij eerder in cheb geweest, in frymburk aan het lipnomeer en in javorna na sumava.
Nu willen we een hele andere kant uit ,vandaar moravie.
We zij met een caravan.
Een plaatsje aan een meer zou ideaal zijn.
De kinderen zijn gek op kastelen en burchten.
Zijn er misschien bezienswaardigheden of bepaalde tradities die we beslist moeten zien.

Muzete nam poradit, kam mame jit.
Dekuju mnohokrat.

na shledanou(oant sjen)
 
Inderdaad, nu heb ik toch wel een erg algemene vraag gesteld.

We gaan met ons gezinnetje 2 kinderen 10 en 13 jaar oud naar Eurocamping in Bjokovice.
We gaan twee weken (mogelijkheden zijn twee aaneengesloten weken van de weken 32, 33, 34 en 35)op vakantie per
auto.

En zoals al gezegd we houden van de natuur, wandelen, stadjes, marktjes bezoeken, lekker eten

Wat raden jullie ons aan?
 
Javadego, in Moravie is bij Brno/hoofdstad van Moravie/ een groot meer:Brnenska prehrada/met camping/. Met veel natuur in de omgeving,burchten, grotten, waar je kan op bootjes varen/Macocha/.Je kan daar ook leuk fietsen.Stukje verder, in Slowakije is het ook heel leuk:Oravska prehrada/met camping/ Grote meer, oud kasteel, prachtige bergen/ Tatry/ eromheen. Slowakije vind ik zelf de beste plek voor vakantie. En heel aardige mensen ook.
Ara
 
Hierbij maar een paar tips wat te zien in Moravië:
Jullie willen het liefst bij een meer verblijven dus dan is het Vranov-meer eigenlijk een ideale locatie.
Hier kan je ook een prachtige kasteel Vranov bezoeken.

en verder:

BRNO - deze historische hoofdstad van Moravië is weliswaar minder mooi dan Praag, maar als je in de buurt bent, moet je er zeker even gaan kijken.Behalve vele historische gebouwen is er een aantal interessante musea.

KROMERIZ - deze betowerende stad ligt aan de rivier Morava, er zijn veel historische gebouwen die onder monumentenzorg gesteld zijn.Onder andere een kasteel uit de 16e eeuw, men kan hier schilderijen van beroemde meesters bewonderen.

MORAVISCHE KARST/BLANSKO
Schitterende natuurgebied ten noorden van Brno
- 400 grotere en kleinere (druipsteen)grotten
- ondergrondse riviertje
- kloof Macocha met riviertje en 2 meertjes
- boottocht door de kloof

MIKULOV
- centrum van de wijnstreek
- oud stadje met historische gebouwen, staat ook in z'n geheel onder monumentenzorg
- kasteel MIkulov uit 11e eeuw
- er is een tentoonstelling die alles te maken heeft met het verbouwen van druiven en wijnproductie

LEDNICE
12km ten oosten van Mikulov, vooral bekend vanwege het prachtige kasteel en wereldberoemd park.Er zijn bomen en planten uit alle delen van de wereld.

VALTICE:
8km van Lednice ligt Valtice-kasteel.

TELC: dit pittoreske stadje heeft een prachtige plein. Dit stadje staat in z'n geheel op de monumentenlijst van UNESCO.
- kasteel op het einde van het plein is zeker een bezoek waard

Er zijn natuurlijk nog x - andere mooie en interessante plaatsen..maar dit laat ik weer aan iemand anders..

Ik hoop dat ik je toch een beetje geholpen heb...en veel succes!
 
Arachnee en Irena bedankt voor jullie uitgebreide informatie.
Het worden weer drie mooie weken.

Tige tank en oant sjen,
dekujeme mockrat a na shledanou
 

G

Berichten van gasten...
Hoi,ik lees dat jullie al eens in Frymburk zijn geweest,zou je mij daar iets meer over kunnen vertellen ? Hoe jullie het vonden enzo ?

BEDANKT !
worshippy.gif
 
Karina

We hebben deze zomer aan het lipnomeer gestaan.
In frymburk is een camping met nederlandse eigenaar.
Deze was op dat moment vol, we zijn doorgereden en een aantal kilometers verder op camping modrin terechtgekomen.
Deze camping ligt ook aan het lipnomeer.
Van hieruit uitstapjes gemaakt naar:
-cesky krumlov(burcht)
-cesky budejovicky(bierbrouwerij budweiser)
-horni plana(marktkraampjes vietnamezen)
-vyssi brod

Bij de caravan kun je je eigen kampvuur maken.
Er is een kampwinkel/cafetaria.
Hier kun brood bestellen
Bier van de tap halen,
hout voor het kampvuur halen
patatje met en ook worst die je dan weer in het kampvuur kunt roosteren.
Direct aan het meer of aan de rivier vltava kun je vissen.
Genoeg bos in de nabije omgeving voor een prachtige wandeling.
Het campinggeld is naar hollandse begrippen spotgoedkoop,
ik geloof dat we omgerekend EUR 11,- per dag betaalden.

Daarentegen zijn de sanitaire voorzieningen minder lux als wat we in nederland gewend zijn.
(losse kranen,kapotte sloten geen warm water)

Maar dit weegt niet op tegen de al eerder genoemde pluspunten.

Ik hoop dat ik je wat intressante informatie heb gegeven.
Als je er naar toe gaat veel plezier.

oant sjen,
na shledanou

javadego
 
Bovenaan