Betrouwbare weersvoorspelling Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
windguru
Speciale wind- en weersvoorspellingen voor wind- en kitesurfen en andere windgerelateerde sporten.
Voorspellingen voor elke locatie op de wereld!

Voor Tsjechië zijn er 64 locaties.
(let op: standaard geeft windguru de windsnelheden in knopen, maar dat kan je allemaal zelf veranderen.
Zie ook de uitgebreide help-index voor meer informatie)
 
D

Deleted member 15950

Guest
Over een week ga ik op reis naar Tsjechië voor een week. Verblijf omgeving Praag, maar ik ga het hele land door. Ik wil natuurlijk mooi weer. Het hoeft niet zomers te zijn, maar ik wil geen regen of somber weer, omdat ik veel fotografeer.

Ik hou weeronline in de gaten. De voorspellingen zijn zo grillig dat ik er over denk om op mijn werk te overleggen over uitstel van deze vrije week.

Weeronline geeft voor Praag e.o. voor de week van 30 april - 6 mei meestal 1 mm per dag. Ik weet dat 1 mm al genoeg is om een dag compleet te verpesten. Dresden, wat vlakbij Tsjechië ligt, heeft voorspellingen van meer dan 10 mm per dag!

Op weer.nl kom ik veel mildere voorspellingen tegen, eigenlijk prima weer.

Wat is het meest betrouwbaar?
Weeronline heeft ook wel eens zon beloofd en toen stond ik in de regen in Antwerpen. Maar enkele grote media maken er wel gebruik van. Misschien is er een goede Tsjechische website?
 

char

† In Memoriam
Voor een algemeen weerbeeld maakt het niet zo veel uit.. ze graven immers allemaal in de zelfde put, zullen we maar zeggen..

Voor een fikse regenbui, of niet, ben je ook afhankelijk van waar jij op dat moment bent!!.. Aan de goede, of aan de verkeerde kant van de berg!!..

En dat is in Tsjechie dus letterlijk!!..

Char.
 
Krijg je het weer de ene voorspelt www.yr.no koud met regen de ander zon en droog en hoge temp voor zelfde gebied. Mijn ervaring is dat meestal weeronline het in 80 % van de gevallen redelijk zit vooral de 48 uurs kloppen zeer goed. Ik vertel soms tegen klanten om 17,00 tot 18,30 onweer en 8 van de 10 gevallen juist. Die ander wil ik wel eens volgen vind het wel grappig
 
Kuurgast klopt in Praag maar waar ik zit trebic juist niet weeronline juist wel weer.
Nou ik ga er morgen heen en kan vrijdag vertellen wie juist was. Ik hoop yr.no want ik moet 700 bomen planten en 100 coniferen en nog iets van 80 andere planten. En ik weet dat het er kurkdroog is.
 
Het meest betrouwbaar is om ,s morgens uit het raam te kijken, als het dan droog is dan is de kans groot dat het droog blijft en als het regent dan is de kans groot dat het regent.
Met andere woorden, het weer is net zo betrouwbaar als dat het thuis is.
Het blijft een gok.
 

kuurgast

Donateur
:offtopic:
ik moet 700 bomen planten en 100 coniferen en nog iets van 80 andere planten.
Ga je een nieuw bos aanleggen?

Het meest betrouwbaar is om ,s morgens uit het raam te kijken,.....als het regent dan is de kans groot dat het regent.
Dan regent het zeker. :regen:

Zullen we terugkeren naar de betrouwbare weersvoorspelling voordat we in de hospoda belanden?
 
Kuurgast nog erger ik moet wel voor elke gekapte boom moeten 3 nieuwe en ik heb kaalslag gemaakt met die oude troep die er stond. Ik ga 1,5 ha vol planten ik heb nog nooit een eigen bos gehad, lijkt me schitterend in eigen bos te wandelen. Je kent mijn site dus volgend jaar eerste beelden neem snel groeiende australische wilgen mee groeien 3,5 tot 4 meter per jaar.
 
D

Deleted member 15950

Guest
Bedankt voor de reacties.

De CHMI-site is wat onduidelijk. Pictogrammetjes met regen, maar hoeveel dan?

De verschillen zijn enorm. Als die Noorse site gelijk heeft, dan heb ik een prachtige vakantie. Het blijft koffiedik kijken. Weeronline geeft kleine hoeveelheden neerslag. Soms merk je niets van 0,1mm, soms verpest het jehele dag.

EDIT: Die Noorse site geeft nu aan dat 4 mei een rotdag wordt..
 
D

Deleted member 15950

Guest
Enig idee wat er valt te verwachten gezien de huidige voorspellingen?

Weer.nl ziet er goed uit, weeronline geeft een grillig beeld. Ook voor de week daarop. Ik denk er over om de boel te annuleren, maar misschien is het de week daarna nog wel veel erger. Nergens een dag met 0 mm regen.

Ik zie het al gebeuren dat ik volgende week veel moeite doe om bij de grens met Slowakije te komen (wil daar ook een dag kijken maar het is een lange treinreis), en dan blijkt het te regenen.

Vreemd bij Weeronline: Enorme verschillen tussen Praag en Beroun terwijl er maar een kleine 30 km tussen zit.
 
Ja gaat nu eenmaal naar een land waar het weer bijna net zo wisselvallig is als bij ons.
Als je zeker weten mooi weer moet hebben zit je in Tsjechië in het verkeerde land, het is niet anders!!
 
Corrie ben het niet helemaal met je eens, Tsjechie staan delen bekend voor warme droge zomers. Vooral moravie staat hier bekend voor en de Hooglanden. Niet voor niets is er hier wijn teeld. Klimaat van Nederland is een zeeklimaat, delen van Tsjechie heeft een landklimaat. Wel zijn er af en toe grote verschillen, maar het warmste deel is Moravie en Hooglanden, en ook in de winter weer de koudste deel. Trouwens Corrie je hebt een mijlpaal mijn felicitaties 4000 berichten
 
Ja, dank je voor de felicitatie, ik zag het ook net.

Maar volgens mij werd het weer toch vooral voor de omgeving van Praag gevraagd?
Daar is het weer veel koeler en regenachtiger dan in Moravië.
Moravië ken ik goed, we komen er ieder jaar en daar is het zeker flink wat warmer en minder regenachtig als in de rest van Tsjechië.
Maar er is ook minder grote bezienswaardigheden zoals kastelen e.d.(dacht ik, het is niet zo erg ons "ding").
Wij gaan daar naartoe voor de folklore festivals en de natuur, planten, vogels, insekten e.d. die daar in de buurt weer heel veel zijn.
 
Tja Corrie ook daar ben ik het niet helemaal mee eens, praag vind ik Disney park Tsjechie, en juist Moravie en Hooglanden hebben zeer veel unieke kastelen. Soms nog ingericht en al. En de natuur is er ongerepter, en weer normaal iets warmer en vaster. Maar Praag zie ik liever met regen dan met 30 graden. Maar meningen verschillen. Ik ga morgen weer naar Moravie dus dan weet ik het weer. Zou vandaag maar ik had het te druk met andere dingen
 
Ik geloof je eigenlijk gelijk. :bloos2:
Wij gaan zelden naar kastelen, dus ik praat een beetje uit mijn nek daarover.
Wat ik wel in die omgeving vind is dat het duidelijk altijd armer is en ook altijd geweest, er zijn daar veel minder grote gebouwen en van die hele grote pleinen in de steden.
En over Praag ben ik het zeker met je eens, we komen er al in geen jaren meer, ik wil er nog best eens naartoe, maar dan liever in het najaar of in de winter, oook dan zijn er nog steeds toeristen maar toch wel ietsje minder.:stout:
 
Maar dat zijn juist de dingen die mij aantrekt, klimaat, rustiger.
Ik vind de mensen er erg vriendelijk en behulpzaam zeker nu ik Tsjechiesch kenteken heb, is de drempel ook weg. Alleen probeer ik zo weinig mogelijk te spreken om niet door de mand te vallen
 
Bovenaan