Betalen aan makelaar of notaris?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op het forum heb ik ergens de opmerking gevonden dat het in Tsjechie normaal is de betaling voor onroerend goed aan de makelaar te doen.
Heeft iemand hier goede of slechte ervaringen mee? Als je het op een zgn. derde-rekening bij een notaris stort ben je wel weer Ck 7500,- kwijt aan notariskosten.
Groeten
 
Ik zou het altijd via notaris doen. Notaris is onafhankelijk en bij eventuele problemen zal je daar profijt van hebben.
 
ansenjan schreef:
Op het forum heb ik ergens de opmerking gevonden dat het in Tsjechie normaal is de betaling voor onroerend goed aan de makelaar te doen.
Heeft iemand hier goede of slechte ervaringen mee? Als je het op een zgn. derde-rekening bij een notaris stort ben je wel weer Ck 7500,- kwijt aan notariskosten.
Ja dat was ikke :yess: :yess:
Ik het koopcontract is opgenomen dat het bedrag bij de makelaar (derde) moet worden gestort. De ondertekening vindt plaats bij de notaris. De makelaar betaalt in 3 perioden (na oplevering inschrijving in kadaster, na oplevering en na overschrijving\betaling belasting)
Ook ik keek hier enigszins verbaast naar :confused: .. maar dat schijnt normaal te zijn in CZ.
Mijn advocaat heeft hier naar gekeken en daar geen opmerkinge op\van gemaakt.
Het probleem wat ik er een beetje mee heb is dat de makelaar wel als derde is genoemd, maar dat eigenlijk niet is... hij bemiddelt immers voor de kopers.

Ik heb ook voorgesteld om het via de notaris te doen maar in CZ blijkt dat niet zo te gaan ....
 
Voor de aankoop van een huis zal het misschien anders zijn dan bij de aankoop van grond, temeer omdat het bedrag veel hoger is, maar wij hebben onze betaling van het grond rechtstreeks aan de verkoper gedaan, tijdens de overdracht en dus onder toezicht bij de notaris.
 
Betaling van een huis verloopt iets anders.
De koper krijgt zijn bedrag in fases uitgekeerd.
- deel bij overdracht kadasterinschrijving
- deel bij oplevering huis
- deel bij afronding fiscale zaken

Het niet betaalde deel blijft bij de tussenpersoon (notaris of makelaar).
 
het gaat inderdaad om een huis.
Dat van die 3 fasen wist ik niet. Wij hebben een bepaalde datum afgesproken waarop het geld binnen moet zijn, want de vorige eigenaar heeft het geld nodig voor de aankoop van zijn nieuwe huis. Dat is tenminste wat ons door de makelaar verteld is.
Toch maar bij de notaris?
De makelaar doet daar helemaal niet moeilijk over hoor, hij noemde alleen dat bedrag wat de notaris vraagt en als we aan de makelaar betalen hebben we die kosten in ieder geval niet.
 
Let er wel even op wanneer het huis wordt opgeleverd.
Betaling en oplevering lopen niet gelijk. In ons geval zou de eigenaar nog 6 mnd in het huis mogen wonen :fool: .
 
Was jij dat Willem, ik heb daar wel wat over gelezen op het forum, en ook nog op een andere informatie-site. In ons geval hebben wij dit al in onze eerste kontakten met de makelaar besproken, en hij heeft ons verzekerd dat het huis leeg zal zijn. Overigens gebruikten de eigenaars het huis alleen als vakantie- en weekend-huis, ze wonen zelf in Praag en dit huis is in een dorpje ongeveer 1,5 uur van Praag.
 
C'est moi ... :D
In geval van vakantie-weekendhuis is het wat eenvoudiger. Ons (nou ja, ons ...) huis wordt voor permanente bewoning gebruikt.... Maakt het iets lastiger :kwaad:.
 
Neejjj, voorlopig niet ... eerst verhuren, misschien later als we oud en grijs zijn verhuizen we die kant op... maar dat is nog niet zeker.

Inmiddels is het onzeker of de koop doorgaat.
 
Neej, zo slim zijn we nog wel ....
Voorlopig koopcontract was niet nodig volgens de makelaar. Dus 10% hebben we ook nog niet betaald.... :)

Dus geen man over boord, moeten dan mogelijk weer verder zoeken.... :confused:
 
hmmm, zou op die website ook wel eens willen kijken of onze notaris daar staat ingeschreven, alleen onder welke rubriek moet ik dan kijken/zoeken?
 
Bovenaan