Bestaat verjaring in Tsjechie?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben al 15 jaar een huis in Tsjechie met veel plezier. Goed contact met de oude buren, met handen en voeten, met een beetje Duits en gebrekkig Tsjechisch van onze kant kwamen we altijd een heel eind. Het kadaster heeft nu de grenzen bepaalt en het blijkt nu dat een stukje waar onze voordeur zit van de buren is en dat wij recht van overpad hebben. We hebben in dat stukje van 30 meter ook de septictank zitten (al meer dan 40 jaar). Waarschijnlijk snappen jullie het al: De zoon van de buurman ziet geld en wil ons het stukje wel verkopen, maar tegen het tienvoudige van de gewone prijs die de gemeente hanteert. Betalen we niet moet de septictanc eruit. Mijn vraag is dus: mag dit zomaar? Heeft Tsjechie geen verjaringstermijn?
 
dit heb ik al eens meegemaakt,en dat handel je op zijn cz af.
je deelt hem heel bot mede dat je xxx bedrag geeft ,ofwel een absurd laag bedrag.
en als hij het daar niet mee eens is kan hij naar de rechter.
dit duurt ongeveer 5-8 jaar.
in de tussen tijd wordt de grond op waarde geschat door een officiële taxateur.
dat wordt dus een super lage prijs,want er is recht op overpad en er ligt een septic tank :)
dus de grond is onbruikbaar.
ofwel ik zou hem zeggen ga lekker een rechtszaak beginnen.
 
Ik vond het een interesssante casus en been eens gaan Googelen.
Onder het kopje wettelijke verjaringstermijnen ( zákonné promlčecí lhůty) vond ik de onderstaande link:
Promlčecí:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Promlčenípromlčecí
Als je dit gaat lezen, dan blijkt in Tsjechië het begrip Verjaring wel degelijk te bestaan.

Daarnaast is het interessant te weten hoe lang deze situatie al bestond nog vóórdat jullie het huisje kochten en onder welke documentatie wanneer en met wiens instemming, destijds die septic tank is geplaatst.

Verder ben ik het met Curious eens om zonodig de "botte bijl" toe te passen.
 
Bovenaan