Beskydygebergte

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

G

Berichten van gasten...
we gaan met zijn tweetjes kerst en oud en nieuw vieren in tsechie met name in het Beskydygebergte ( roznov) ben wel al een paar keer in het reuzengebergte en omgeving praag geweest erg mooie omgeving. maar kan iemand mijn vertellen over het Beskydygebergte, we gaan wel veel uitstapjes maken en natuurlijk kerst en oud en nieuw vieren ben erg benieuwd of het er anders gevierd word dan bij ons.en ben benieuw hoe de karper proeft met de kerst. is de kans groot of ik ook de grote bakken op straat tegen komt waar de karpers in verkocht word door de tjechen voor de kerst?

paulien
yeah.gif
<font color="purple"> </font>
yeah.gif
 
Hallo,
zojuist heb ik je bericht gelezen, ik kan je over De Beskydygebergte veel vertellen, want ik kom daar namelijk vandaan.IK kom uit Frydek-Mistekdat is ong.20km van Beskydy.
Jij hebt hele goede keuze gemaakt om daar de Kerst en Sylvester (zo noemen wij - de Tsjechen - Oud en Nieuw) te vieren.
Wees wel voorbereid dat het in december heel koud kan zijn, ik heb in 1997 -30 meegemaakt...bbbbbbrrrrr, maar zie niet de tsjechische winter zoals hier in NL, daar ik het veel lekkerder, als het zonnetje schijnt en de sneeuw ligt, is het heerlijk weer...
In beskydy kan je perfect skieen of langlaufen of wandelingen maken, dit kan je ter plaatse in je hotel navragen.
Als je in Roznov verblijft dan moet zeker een bezoek aan het openluchtmuseum . brengen, dat zich in dit stadje bevind
In het Beskydy gebergte heb je ook een plaats dat heet Radhost, ideaal voor een wandeling.
Beneden kan je een kabelbaantje nemen en die breng je naar de top van Radhost hier staat een indianenbeeld, maar de geschiedenis hierover weet ik niet precies.
Of de hoogste top van Beskydy - Lysa Hora in ned. betekent dat 'Kale berg"(1343 m hoog).
In Noord Moravie kan je ook bezoek brengen naar Olomouc, een oude historische stad waar ook de kopie van de astronomische klok van Praag hangt.
Ostrava - grootste plaats van Noord Moravie, een moderne maar ook heel industriele plaats, hier kan je lekker winkelen, naar theater gaan of stappen.
Koprivnice - hier vind je automuseum
En Roznov is ook niet zo ver van Polen, binnen 1 uur zit je daar.Ong 1 uur van de grens zit je Krakow, een oude historische stad en niet ver vandaan is ook de Paus geboren.

Wat de karpers betreft, heerlijk..een aanrader.Ongeveer één week voor de Kerst vind je overal grote bakken met karpers. Mensen kopen ze levend of al gefileerd.
Mijn ouders kopen ze altijd levend, zo blijven ze lekkerder (zeggen ze) en pas 1 dag voor de Kerst worden ze geslagt (denk niet dat mijn ouders dat zelf doen,ze laten de karper bij een kennis - een hobbyvisser slagten).
Een paar dagen voor de Kerst zwemt dan zo'n karper in je badkuip, zo raakt ie alle viezigheid van zijn lichaam kwijt.
Mij vader maakt ze zoals snitzels, dus eerst in meel, dan eieren en dan paneermeel en dan in de frieteuse.
Bij de karper eten we altijd aardappelsalade ook gemaakt door mijn vader (wat een bofkont mijn moeder, he, dat hij kookt!).
Maar eerst eten we een vissoep met croutons gemaakt door mijn oma, hmmmmmmm heerlijk!
Wij vieren de Kerst al de 24.dec deze dag heet 'Jezisek' dat betekend zoiets als klein woord van Jezus.
En heeft te maken met de geboorte van Jezus in Bethlehem die nacht.
Wij beginnen te eten als je de 1e ster op de hemel zit en zo'n diner duurt ook best lang (met verschillende gangen).
Daarna pakken we de cadeautjes uit, die je als klein kind pas na het avondeten mag zien.
Mijn moeder ging na het eten altijd even de keuken uit, met een smoes van 'in ga eventjes mij neus poederen' maar in de werkelijkheid ging ze naar de woonkamer en met een klein belletje maakte ze een geluid en wij geloofden dat het Jezisek kwam en bracht de cadeautjes...we renden naar de kamer en waren heel verrast.
En toevallig - ik ga dit jaar ook weer eens een Tsjechische Kerst vieren.Heb er zin in!!!
Jij zal het zeker naar je zin hebben!!!
smile.gif


Veel plezier.

Irena
 

G

Berichten van gasten...
hallo irena

ten eerste bedankt voor je informatie, als je dit allemaal leest dan krijg je gewoon een warm gevoel, het gaat daar zo gemoedelijk en sfeervol, daarom gaan we ook weer naar cz.in nederland zit je toch maar te hangen en je vol te eten met de feestdagen en bij wijze dure kadootjes uit te pakken nou dat hoef voor mij allemaal niet. in cz wordt zulke dagen nog gewardeerd maar niet alleen de feestdagen eigenlijk alle dagen.we zijn nu in totaal 5 keer naar cz geweest en we komen er steeds weer naar terug ( we zijn zelf geen tsjechen) ik lees er wel veel over qua cultuur en de levenstijl van de tsjech ook over wat ze allemaal doorstaan hebben.goede raad van je om dikke kleding mee te nemen dan kunnen die snowboots weer van zolder ( heerlijk) dit zijn de uitstapjes die we gaan maken ( makelijk als je met zo'n organiseerde reis gaat dan zie je meer) we gaan naar pustevny dan een dagje naar slowakije,natuurtocht door mala fatra, naar het openlucht museum van poznov waar u het over had,stramberk,frenstat,koprivnice,novi jicin,kromeriz,en dan nog naar een glasblazerij en dat allemaal in 12 dagen. als we terug zijn dan zal ik proberen om wat foto's op deze forum te plaatsen zodat andere mensen kunnen zien hoe het er uit ziet in het De Beskydygebergte want je hoort er niet veel over, het is meestal reuzengebergte en praag wat natuurlijk ook erg mooi is.mischien dat we nog tijd hebben om naar Lysa Hora te gaan en anders heb ik nog een Lysa Hora naast me lopen ha ha.ik hoop dat ik geen karper in de badkuip aan zal treffen in het hotel ha ha maar het lijkt ons wel lekker om het te eten dus dat gaan we zeker doen we gaan echt kerst vieren op zijn tsjechisch ik las ook dat ze met kerst een muntstuk onder het bord liggen om elkaar een goed jaar te wenzen of zo.vieren ze ook een 2 de kerstdag of is het dan Jezisek en eerste kerstdag en geen tweede zoals in nederland? maar we zullen er zeker van genieten en vooral van de sneeuw. iedergeval bedankt voor je verhaal.

paulien.
 
Irena,

Wat de indianenbeelden betreft (op de Radhost berg)...

Het gaat hier om een oud-Slavische god van de donder (zoals de Germanen Donar of Thor hadden). Hij werd Radegast genoemd - voor zover dit na te gaan is. In ieder geval is het een "mythologische" gedaante, zoals hij waarschijnlijk uitzag toen men hem in heidense tijden aanbad (zij het dat het beeld aardig "ver-romatiseerd" is.
Zoals in andere culturen waren hoge bergen bij uitstek religieuze plaatsen om dat te doen.

M

foto:
 
Ireno na het lezen van je verhaal heb ik echt weer
zo'n zin om in CR kerst te vieren! Het is zo typisch
wat je schrijft!! Ik weet nog dat we een keer zo'n karper
in bad hadden zwemmen toen ik nog in Tsjechie woonde en
op een gegeven moment hadden we echt een soort van band
met dat beest gekregen, ha ha voor zover dat kan met zo'n vis
en we (mn opa dan vooral) konden het niet over
ons hart verkrijgen om hem het nekkie door te snijden,
dus toen gingen we hem in de Morava los laten...
Heel stiekem, want we hadden hem van de buren gehad
en dat zou een belediging zijn!!! Het beest heeft wel
een goede tijd bij ons gehad, ''pekne jsme ho vykrmili''
Ik heb er nog foto's van!
 
Tegen die tijd ziet Radegast er een beetje anders uit! In een mooi wintercostuum hoop ik.
Ik plaats ook nog wat mooie winterplaatjes van de hele omgeving bij de foto index, voor de liefhebbers niet het niet zo snel koud krijgen.

En Soláň, richting Velké Karlovice, is ook erg mooi! Ook om te skien.
 
Ahoj vsichni ,
taky jedu na vanoce do Cech .
Chtela bych pouze dodat , preji vsem kdo jedou do Cech prijemne proziti svatku vanocnich Ceskych !

FIJNE KERSTVAKANTIE 2003 /2004 in Tsjechie !!
groetjes / ahoj Bloemetje
 
Ten Radegast je super..
Podle ceskych bronu, tam lezi jiz od minuleho tyden snih!
Uz se tesim na Vanoce!

Prima vanoce!
 
Bovenaan