Belg of Nederlander die begin jaren '80 Tsjechoslowakije bezocht heeft?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hey allemaal,

Zoals de titel van dit onderwerp doet vermoeden ben ik in het kader van het schrijven van een roman op zoek naar iemand die van oorsprong de Belgische of Nederlandse nationaliteit heeft en die rond 1980, om welke reden en in het kader van welke bezigheid dan ook, Tsjechoslowakije bezocht heeft en mij hieromtrent meer informatie kan bezorgen.

Met vriendelijke groeten,

Yves
 
In feite ben ik op zoek naar mogelijke redenen voor een jonge vrouw van rond de 20 jaar oud om Tsjechoslowakije te bezoeken in 1980.
Ik denk hierbij bvb. aan een uitwisselingsproject of een studiereis in haar studententijd of vrijwilligerswerk. Ik ben echter niet zeker of dit realistisch genoeg is gezien het politieke klimaat van 30 jaar geleden.
Kan u mij eventueel zeggen of er toen ook al uitwisselingsprojecten en dergelijke gebeurden?
Misschien bent u de grens overgestoken rond diezelfde tijd en kan ik inspiratie halen uit uw verhaal? En misschien hebt u hierbij een pittige anekdote?

Uiteindelijk zal dit alles een eerder kleine vermelding worden in de roman die ik van plan ben te schrijven, maar desalniettemin moet het geloofwaardig en historisch correct overkomen.
 
Verloren liefde is nog mooier.

Maar ik ben in begin van 1989 naar Tsjechie gekomen in verband met een sportuitwisseling.

Ik maak me sterk dat dat ook al jaren eerder gebeurde.

Een veel mooiere en aangrijpender reden is dat een jonge vrouw hoorde dat haar geliefde in Belgie een nier nodig had en niet zo snel voorhanden is.

Zij hoorde van een kennis die dat ook weer hoorde van etc dat je in Tsjechoslowakije voor een hanbbekrats een nier kan laten inplanteren.

Afijn, voor het vervolg moet Yves zijn.
 
In mijn opzet gaat deze vrouw vrij toevallig en onverwachts de liefde van haar leven tegenkomen in Tsjechië en dus zocht ik naar een reden van haar om Tsjechoslowakije te bezoeken die niets met liefde te maken had.
Dit is echter een verhaallijn die kan en mag veranderen. En dat ze omwille van de liefde naar ginds trekt heb ik ook al overwogen, maar dan vroeg ik me het volgende af:
Als ze omwille van de liefde naar Tsjechië trekt op een moment dat de grenzen sterk bewaakt worden en er nog geen internet bestond, hoe kan ze dan een geliefde uit Tsjechië daarbuiten gevonden hebben?

Of bedoelt u louter uit liefde voor het land Tsjechoslowakije?
 
Verloren liefde is nog mooier.

Maar ik ben in begin van 1989 naar Tsjechie gekomen in verband met een sportuitwisseling.

Ik maak me sterk dat dat ook al jaren eerder gebeurde.

Een veel mooiere en aangrijpender reden is dat een jonge vrouw hoorde dat haar geliefde in Belgie een nier nodig had en niet zo snel voorhanden is.

Zij hoorde van een kennis die dat ook weer hoorde van etc dat je in Tsjechoslowakije voor een hanbbekrats een nier kan laten inplanteren.

Afijn, voor het vervolg moet Yves zijn.

Kan u mij iets meer vertellen over deze sportuitwisseling?
 
Als ze omwille van de liefde naar Tsjechië trekt op een moment dat de grenzen sterk bewaakt worden en er nog geen internet bestond, hoe kan ze dan een geliefde uit Tsjechië daarbuiten gevonden hebben?

Geen idee, jij bent de schrijver ... :schrijven:

maar je zou misschien iets kunnen met (de familie van) een in 1968 uit Tsjechie gevlucht persoon, etc., etc.
 
Ik zal iets duidelijker zijn:

Op het moment dat deze vrouw in België ongewenst zwanger raakt op haar 20ste, krijgt ze de kans naar Tsjechoslowakije te trekken. Daar leert ze een arts kennen die bereid is abortus te plegen. Niet alleen voert hij deze abortus uit, hij wordt ook verliefd op haar. Deze liefde is wederzijds. Maar de Kerk krijgt weet van deze abortus en spant samen met de geheime politie om hem te snappen. Hij wordt uiteindelijk dood teruggevonden en de vrouw vlucht terug naar België. Deze korte verhaallijn overspant in feite de periode 78-86.

Het lijtk wat kort en bondig maar er verder op ingaan zou het onnodig gecompliceerd maken. Het is dus enkel de vraag in welk kader ze naar ginds trekt, hoe ze dit doet (via Oostenrijk?), en hoe ze terugkeert.
 
Ja hoor.

Het was in het kader van volleybal.

Een vereniging had contact gezocht met een Tsjechiese club en van het een kwam het ander.

Later zijn de Tjechen naar Nederland gekomen en moesten zij familie als "statiegeld" achter laten blijven in Tsjechie.

Abortus is niks, volgens mij kon je in die tijd beter naar Nederland gaan.

Sportuitwisseling is al beter, maar saai.

Alhoewel....wat hebben we veel mee gemaakt, indertijd.

Diplomatendochter, zou kunnen.

Maar je kon in die tijd gewoon op vakantie gaan, volgens mij zijn er forumleden die in die tijd op vakantie gingen.

Zoek een goede reden.

Kerk in die tijd in Tsjechie? dacht het niet.

Misschien moet je het andersom bekijken.

Tsjech is op bezoek in het westen en moet weer terug.
Hij stopt hem even in het dienstmeisje en laat de arme schat achter met een dikke buik.

De zoon wil later zijn vader ontmoeten en die beste man................voor de afloop moet je bij Yves zijn.
 
In de jaren 80 gingen wij op vakantie naar Hongarije en daar kwamen ook veel Oost Duitsers en Tsjechen. Hongarije was makkelijk voor westerlingen, even een visum halen bij de ambassade en je kon op vakantie naar het oostblok. Tsjechië kon ook maar dan moest je verplicht 25 mark omwisselen terwijl het levensonderhoud incl. camping nog geen drie euro was per dag. Als je met een georganiseerde reis ging hoefde dat niet. Je moest wel bewijzen hebben van het geld dat je omwisselde in verband met het wisselen op de zwarte markt, dat toen erg populair was. Aan de grens konden ze daar om vragen.
Misschien hebben zij elkaar tijdens een vakantie in Hongarije ontmoet? Langs de oevers van de Donau klinkt wel lekker romantisch! Op een camping aan de Donauknie. Daar heb ik wel informatie over als je dat zou willen.
 

baret

† In Memoriam
Ik kan je bij voorbaat uit die abortus droom helpen. Abortus was onder het communisme volkomen legaal. Het was zelfs zo dat wanneer je je meldde bij de geanacoloog dat de eerste vraag was: Wil je dit kind houden? Dus geheime politie is geen goed gegeven in dit verhaal.
Ook de kerk zou ik er buiten houden omdat deze eigenlijk heel ver op de achtergrond opereerde. Heel veel katholieken gingen in de communistische tijd misschien wel naar de kerk maar dan heel vaak in een andere plaats of dorp. Iemand die heel veel over deze materie weet is Martin Simek. Van die televisieprogramma's met die aparte mensen. Hij woont ergens in Nederland en 's zomers in Italie. Z'n adres is bekend bij de VPRO. Nodig hem uit voor een etentje en laat duidelijk weten dat je zeer geinterresseerd bent in deze periode. Oh ja, Hij is een Tsjech van oorsprong, maar je kunt gewoon Nederlands met hem praten, hij heeft een heel mooi accent.

SJORS
 
Bovenaan