Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat voor winter? Volgens mij was het meer een lange herfst. Het voordeel is dat ik 1.5 ton kolen minder verstookt heb, zielig voor de kolenboer, maar fijn voor mijn portemonnaie. Maar goed, verhalen. Buiten twee alcoholrijke feestjes, de gebruikelijke brandweer partijtjes in het Kulturny Dum was er deze winter geen moer te beleven. Koud en nat, dus ik heb maar de berennatuur gevolgd en een winterslaap gehouden. Veel slapen, weinig wakker liggen en goed eten en drinken tussen de bedrijven door.

Die feestjes waren trouwens best wel leuk. Gaby is er niet zo'n voorstander van omdat ik dan wis en zeker in kennelijke staat naar huis kom, maar ik kom thuis. Ik word wel gebracht door een goeie ziel van een buurman. Heel gezellig. Zijn oudste dochter had de verkering uit dus ik nam de honneurs waar als danspartner, wat ze in zo'n oude bok ziet weet ik ook niet, maar het was bar gezellig. Ze drinkt tegen de volwassen kerels op en toen ik al op mijn landingsgestel stond te zwaaien sprong ze nog hardstikke monter in het rond. Ga dus maar geen wedstrijdje drinken aan met een Tsjechische, want dat verlies je gegarandeerd.

Er word altijd een tombola georganiseerd waar je lootjes voor kunt kopen ten faveure van de brandweer. Aangezien ik die brandweer en de bijbehorende feestjes zeer waardeer koop ik altijd veel lootjes, met als resultaat veel prijzen. Ik versta er geen hol van wat er omgeroepen wordt, maar mijn buurmeisje sorteert de lootjes altijd braaf voor mij uit en haalt de prijzen op. De hele zooi die ik gewonnen had werd onder de hoede gesteld van haar mama, een gezellige mollige Tsjechische waar je ontzettend mee kunt lachen.

Op de terugreis werd de hele meuk in de skoda van pa gepakt, inclusief mij en dat op huis aan. Gaby stond al te schuddebollen in de deur toen de hele cavalcade ons huis binnenging, en mij met de handel afleverde. De meeste zaken die echt des vrouws waren heb ik aan het buurmeisje gegeven waar ze wel blij mee was en pa en ma kregen een paar worstpakketen mee en een joekel van een champagnefles. Buuf houd van champie en ik hoorde van haar dochter dat die fles binnen de korste keren door de familie geconsumeerd was, dus allemaal blij. We hebben twee weken worst gegeten want de meeste prijzen bestonden uit vreterij.

Een paar dagen voor het tweede feestje kwam Mischa mijn buurmeisje al vragen of ik ook ging. Tuurlijk meid, daar ga ik heen, dat gaat me niet mis. Mooi zo, dan zou zij een tafeltje reserveren, pa en ma kwamen ook mee dus het werd weer bomgezellig. Ik heb alleen niet zo heel veel lootjes gekocht deze keer want we waren met de bus en dat zag ik toch niet zo hangen. Buurman was niet in functie, kon ook een slokje drinken en was dus niet met de auto. De buschauffeur heeft ons trouwens netjes voor de deur afgezet, dus lopen nada. De bus was tjokvol, alle zitplaatsen bezet en hutje mutje gepropt op het gangpad, maar jongens wat een lol.

Onlangs heb ik mijn jaarlijkse bijdrage op de kulturny dum gebracht, vuilnis ophalen, hondenbelasting en zo de dingetjes die ik een keer per jaar aan de starosta heb af te dragen. Toen hij me vroeg hoe het beviel in het durp was het antwoord natuurlijk hardstikke dobry alleen jammer dat er maar twee feestjes per jaar waren, ik stem voor meer feest. Dikke pret natuurlijk want ze weten wel dat ik van een slokje houd. De loco burgemeester, een neefje van Tonic vroeg me waarom ik met de auto was en niet lopen. Daar moest ik een punt aan lullen want natuurlijk kan ik dat stukje wel lopen, alleen niet in het donker want ik word niet graag overreden, dat heb ik maar als excuus aangevoerd.

Listig vind ik zelf, want anders kom ik in het andere zaaltje terecht, en dan moet ik voor de gezelligheid een pilsje drinken en een borreltje en nog een borreltje en nog een, je weet het wel. Met het resultaat dat ik met zwaar slagzij naar huis kan hobbelen. Gaby kan best wel wat van me hebben, maar het moet niet te gek worden en de volgende dag had ik wat te klussen in huis en dat gaat niet zo goed met een boenke boenke hoofd.

Inmiddels is mijn oude bus opgeknapt door een bejaarde Tsjechische blikslager voor een vriendelijk prijsje.
Het was allemaal wel wat duurder dan begroot, maar de bus was ook aanzienlijk rotter dan het zich in eerste instantie liet aanzien. Sommige delen die de autoklempir nodig had waren niet te krijgen, dus die heeft hij zelf maar uit een stuk plaatwerk gehamerd. Echt vakwerk, om van te kwijlen, ik heb in mijn leven best wel wat autootjes uitgestukt, niet onverdienstelijk, maar bij hem vergeleken was dat kinderspel.

Dit baasje houd ik in ere, mijn hobby is om met mijn auto's te rijden tot heb absoluut niet meer gaat, dat gaat hier in Tsjechie errug lang duren, wat in Nederland de schroothoop op gaat omdat de reparaties niet te betalen zijn, kan hier vrolijk verder tuffen. Bij ons in het dorp rijd er nog iemand rond in een octavia uit begin 60er jaren, probleemloos, de wagen ziet er nog prima uit.

Het peugeotje verliest hoe langer hoe meer van zijn blanke lak, een kwaaltje van die serie, maar het boeit ons niet. Het ding rijdt, is handig voor boodschapjes, Gaby tuft er overal mee heen, ze is over haar angst voor de bergen heen en kneurt dapper met de Tsjechen mee. We zijn bekend hier als een stelletje luie honden, omdat we nogal lang slapen, maar........momenteel zijn we bezig een moestuintje aan te leggen, dat hadden we nog niet dus we zijn in de achting van de dorpelingen gestegen, wij hebben ook een moestuin, net als hun, we werken er zelfs in en dat is allemaal heel erg verstandig en erg dobry met de integratie gaat het dus prima.
 
Ja, wij hebben ook club Hasici in de voormalige brandweerkazerne maar dan meerdere malen feest. Gelukkig binnen kruip afstand van huis al is het (nog) nooit zo ver gekomen.
Afgelopen zaterdag werd de Internationale dag v.d. Vrouw gevierd. Een worden raden spel voor echtparen, bloemen en snoep voor de dames en als troost een pakketje met 2 flinke negerzoenen voor de heren. Genoeg om te smikkelen want de dames nemen natuurlijk van alles mee!
Volgende feest Pasen met bakwedstrijd en dan natuurlijk 1 mei met worsten over het vuur en lange nazit natuurlijk.
Soms is de biervat niet leeg en dat moet wel anders is het niet lekker meer en dan heb je een "vat leeg" avond.
 
Badkamerperikelen.

De badkamer boven is aan de beurt. Voormalige keuken met badkamertje wordt een grote badkamer van 3 bij 3 meter.
Het is tijd om de troepen op te trommelen. Mijn kameraad hier staat garant voor het hak en breekwerk en hij zal ook zorgen voor een metselaar, loodgieter en de elektricien, juist, Kareltje.

Je kent het wel, moeders wil de tegeltjes uitzoeken, hoe het badmeubeltje eruit komt te zien en wat voor kuip.
Nou, dat hebben we allemaal al geregeld en nu de klus. Dat breken was vlot genoeg gebeurd, als m'n maat zich kwaad maakt, is hij heel wat mans dus de ouwe stuc, tegeltjes en het oude bad waren er rap uit.

Maar toen. Loodgieter regelen, gelukt, die rauste de boiler eruit. dopte de leidingen af en kwam tot de conclusie dat er boven ook beter nieuwe leidingen en afvoeren konden komen. Nou, gezien de ouwe meuk die er zat, was dat een strak plan, er komt ook een nieuwe boiler want de oude tatramat was van 1976 dus dat werd tijd.

Metselaar ook vlot geregeld, die zou alles strak en glad maken, maar dat Kareltje konden we toch maar niet aan de veren komen. Hij nam de telefoon niet op. Ik had hem een aantal weken geleden ontmoet in Jilemnice en hem gezegd dat er een klus zat aan te komen. Ano ano dat was prima, maar ik wist het niet zo zuiver, hij rook naar een complete drankwinkel.

Dus bellen maar, geen gehoor. Langs zijn huis diverse malen. Niet thuis. Nou wordt het spannend, want hij heeft beneden ook alles aangelegd, is een prima vakman en hij weet hoe alles zit, om dan over te stappen op iemand anders zie ik ook niet zo zitten. Mirek de bouwvakker zat zich al flink op te winden en zei dat als hij Karel tegenkwam hij hem wel bij zijn jasje zou pakken en zeggen dat hij mee moest naar Tample.

Nou, nog maar eens bellen dan, waarachtig, krijg ik toch Karel aan de telefoon, gelijk de handy aan Mirek gegeven, daar kregen we een lading Tsjechisch te horen waar de honden geen brood van lusten. Wat ik ervan begrepen heb is dat Mirek hem er behoorlijk van langs gaf. Nou ja, het zal wel.

Wil ik dezelfde avond met Gaby een hapje eten omdat ik bekaf was en geen zin in koken meer had, staat mijn maat voor de deur. Helemaal rood van ingehouden pret. Hij heeft waarachtig Karel bij zich. Blijkt toch dat Mirek op zoek is gegaan, hij heeft Karel op vrijdagavond uit de kroeg gesleurd en hem gezegd dat hij onmiddellijk met mijn maat mee moest naar Tample om te kijken of hij al het materiaal daar had wat hij nodig had en dat hij zaterdagmorgen om 10 uur opgehaald werd en in Tample aan de slag moest.

Nou, vanmorgen waren ze er allemaal. Kareltje nog een beetje dizzy, maar niet zo dizzy of hij ging aan de slag. Elektrisch afkoppelen, noodvoorzieninkjes maken, baasje had knap (na)dorst maar dat werd met de nodige colaatjes geblust. Na afloop hoefde hij geen pilsje en ook geen borreltje, wel nog een colaatje. Nou als hij dat de komende tijd volhoudt, dan zie ik het nog wel zonnig in.

Maandag komt mijn maat weer met Karel voor de rest, dinsdag komt de loodgieter en dan wordt er aangeraapt en getegeld. Mirek houd bij hoog en bij laag vol dat de klus binnen twee weken geklaard is. Het zal mij benieuwen.
 
Nou, een korte update.

Kareltje is dus twee keer geweest en liet het toen afweten onder het motto, liever drank in mijn bast dan draden in een kast. Vandaag hebben Mirek en mijn maat een nieuwe installateur geregeld die aanzienlijk helderder uit de oogjes keek.
Het gaat goed komen, hij is vandaag komen kijken hoe en wat en hij gaat morgen gelijk aan de slag.
Badkamer schiet lekker op, aan en afvoeren zitten erin, de muren worden nu aangeraapt, volgende week plafond erin en tegelen. Mirek is een prima vakman, werkt zich de tandjes, na afloop een paar pivo en een paar borreltjes, dat is prima en verdiend. Voor het werk staat hij, en op tijd is hij ook. Een hele verademing, want dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

Hij mist alleen een groot gedeelte van zijn bovengebit, praat met de snelheid van een mitrailleur en dan ook nog in het plaatselijk dialect. Als ik 10% mee krijg ben ik al blij. Toch begrijpen we elkaar redelijk en hebben ook wel lol, dus morgen maar weer vrolijk verder. De betonmolen draait en het gaat weer als vanouds. Ik doe het zelf kalmpjes aan, want ik ben druk genoeg met het zorgen voor emmertjes, gereedschap, plankjes die er moeten komen om af te rijen en materiaal halen met de bus. We moeten de tikker in de gaten houden nietwaar.;)
 
Het heeft wat voeten in aarde hoor.

Tsjechen kunnen soms stronteigenwijs zijn, (net als sommige Nederlanders). Heb de loodgieter tig maal gezegd dat hij de radiator onder het raam niet in het midden moet plaatsen, maar een beetje naar rechts uit het midden omdat er een breed bad inkomt. Wat doet de kl**io, de pijpen zodanig aanleggen dat de radiator toch in het midden komt. En nu maar mekkeren dat het zo moeilijk is te plaatsen, we moesten maar wat tegels eraf slaan dan kon hij de pijpen wat opschuiven. (Die pijpen waren dus in de muur gemetseld en zaten achter het tegelwerk). Nou, mooi niet, hij heeft het probleem veroorzaakt, hij lost het ook maar op. Zonder nieuw tegelwerk te slopen. Gek wordt je ervan. Nou, met veel prutsen zuchten en steunen heeft hij het dan toch voor elkaar gekregen.

Vorig jaar al gezegd dat ik een atmosferisch systeem heb en dat ik dat zo wil houden, omdat de stroom de winterdag regelmatig uitvalt en ik dus niets heb aan een verwarming met een elektrische pomp. Begon hij weer over een pomp te OH en. Gaat dus niet door.

Nou de kraan voor de wastafel was aangesloten, boiler was aangesloten, zet je het water erop. loopt het er aan alle kanten langs. Van dat gedoe met hennep weet je wel. Dus boiler leeg laten lopen in emmertjes, 125 liter, dat duurt ff. Terwijl je het ding zo kunt laten leeglopen met een stukje tuinslang in een afvoer.

Water er weer af, kraan er weer af, nog een keertje prutsen, kraan er weer op, water er weer op, weer lekkage langs de kraan en dat zou dan aan de kraan liggen. Mooi niet. Ik ren me rot naar de kelder, water erop, water er weer af. Kraan weer los, weer prutsen met hennep. Gaby werd roodgloeiend en rende naar boven met Hollands tape, wat wij voor afdichting van schroefsluitingen gebruiken. (Als ik een kraan monteerde met dat spul was de fitting dicht). Ze brulde dat zij dat klusje wel zou klaren binnen 5 minuten op de Hollandse manier met tape. (Ondertussen waren ze met twee man sterk 4 uur bezig geweest om een boiler op te hangen een klein radiatortje te monteren en een kraan.)

De knapen waren behoorlijk timide toen ze vertrokken, want als een Haagse chagerijnig wordt dan moet je wat horen. Ze vertelde me dat als je in den Haag zo'n kunstje flikte je al na 10 minuten werd gevraagd of je soms op de debielen school gezeten heb, dus het ging ervan. Er moet nog een kraan boven het bad gemonteerd worden en een afvoertje onder het bad aangesloten, als dat met dezelfde snelheid gebeurt loop ik er leeg op. We gaan ze dus wel achter de vodden zitten en als alle uren in rekening gebracht worden is dit de laatste klus die hij voor ons gedaan heeft en zoeken we wel een ander. Kameraad Mirek heeft genoeg adresjes.

Zo, hehe, ff gal spuwen, het is niet altijd rozengeur en koek en ei. Dit was meer stinkende gouwe, koek met arsenicum en het ei van een ratelslang.
 
Bovenaan