Belastingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik snap dat verhaal van die verblijfsvergunning niet. Ik heb jaren alles geregeld zonder verblijfsvergunning. Auto gekocht, ziektekostenverzekering, hypotheek, belasting betaald enz. Na enige jaren had ik wel een rodné číslo. Dat vonden instanties wel fijn, want dat gebruiken ze wel graag.
 
Ik begrijp eigenlijk alles niet van Stadla, ik kan het fout hebben, maar volgens mij had er veel geld bespaard kunnen worden met de juiste info. Een NL auto op naam houden als je in Tsjechië woont?? Wegenbelasting, verzekering, allemaal veel duurder.
Ik snap dat verhaal van die verblijfsvergunning niet. Ik heb jaren alles geregeld zonder verblijfsvergunning. Auto gekocht, ziektekostenverzekering
Dit snap ik ook niet, mij lukt het echt niet om dit zonder verblijfsvergunning en/of rodné číslo te regelen.
 
Ik neem aan dat jij een sro hebt. Welke ervaringen heb jij met zaken die goedkoper zijn als particulier?
Ik heb een SRO gehad omdat dat toen moest als je een huis wilde kopen. Ik ben blij dat ik er vanaf ben. Er viel een last van me af. Belastingaangifte, boekhouding, jednatel betalen. Die laatste mocht ik de laatste jaren zelf zijn. Ik heb geen ervaring met auto's en nutsvoorzieningen etc op rekening van de SRO. Maar het is mij destijds afgeraden. Zeker als je een SRO hebt die niet als doel heeft om geld mee te verdienen, maar omdat het de enige mogelijkheid was om zo een huis te kopen. Maar ik heb wel eens gelezen dat sommige zaken duurder zijn als het op naam van een SRO staat.

Een auto is in ieder geval duurder in de SRO is te lezen in dit topic. Misschien kan iemand op dit forum zeggen dat dit alleen voor een bedrijfsauto geldt (in Tsjechië geel kenteken) of ook voor een auto met wit kenteken in een SRO. Ook op dit forum las ik dat bijvoorbeeld kijk en luistergeld duurder voor bedrijven is dan voor particulieren. Ook op de site van Hartmanova las ik dat de elektra tarieven voor een SRO hoger zijn.

[EDIT] Off-topic tekst en aanleiding daartoe (ander bericht) verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een auto in de sro betaal je ongeveer Kc. 3000 per jaar, maar dit is weer aftrekbaar als kosten. Hier tegenover staat dan wel dat je de auto btw-vrij kunt kopen en dat scheelt aanzienlijk meer op jaarbasis. Ook gaat er een vast bedrag per maand op aan kosten van onderhoud en afschrijving. Dit als reactie dat een auto duurder is. Volgens mij krijg je met deze gegevens een ander beeld.
De kijk- en luisterbijdrage is ook een zeer klein bedrag per maand, maar moet door een sro wel betaald worden. Hoe dit voor een particulier is, weet ik niet. Als je nu deze koste gaat vergelijken met bijvoorbeeld de energiekosten, dan zie je ook bier een grote besparing want de electrakosten zijn voor een sro veel lager. De maandelijkse energiekosten zijn niet in verhouding met de kosten voor de kijk- en luisterbijdrage.
Dus of een sro nu duurder is, met hogere kosten, is niet waar als je een bedrijf hebt. Heb je alleen een huis in de sro, zoals vroeger verplicht en weinig tot geen inkomsten en aftrekbare uitgaven, dan zal het ongetwijfeld een ander verhaal kunnen zijn.
 
De kijk- en luisterbijdrage is ook een zeer klein bedrag per maand, maar moet door een sro wel betaald worden. Hoe dit voor een particulier is, weet ik niet.
Als particulier betaal ik 135 kronen per maand aan kijkgeld en 45 kronen per maand aan luistergeld. Maakt dan niet uit hoeveel TV's ik heb staan.
Het grote verschil met een SRO is dat je daar moet betalen PER toestel en dan kan dat aanzienlijk gaan oplopen.
 
Wij betalen volgens mij hetzelfde bedrag en omdat bij ons de toestellen in het particuliere gedeelte staan, blijft het daarbij. Voor het pension moet dus wel dat bedrag betaald worden, maar daar staat geen radio of tv.
 
Bedankt voor de antwoorden. Mijn SRO had geen inkomsten. Dus om zaken via de SRO te regelen/betalen is dan vaak duurder dan als particulier. Maar als je een SRO hebt waar je van leeft, is het natuurlijk anders. Dan kun je deze extra kosten vaak verrekenen via de belasting waardoor het alsnog voordeliger kan worden om het via de SRO te doen.
 
Ik zie dat ik wel wat heb losgemaakt. Vind dat ik nu wel eens voor het gebruik van de wegen mag gaan betalen. Voor het bezoek aan de opera betaal ik al een habbekrats. Ergens moet het geld toch wel vandaan komen.

Mijn Nederlandse auto kon zonder ingrijpende reparatie niet meer worden goedgekeurd. Ik had natuurlijk in Nederland wel weer een auto kunnen kopen, maar wanneer je je toch op Tsjechië gaat oriënteren is het logischer een auto met een Tsjechisch nummerbord te gaan kopen. Op dat moment liep de procedure om een permanente verblijfsvergunning te verkrijgen maar net en ik kan hier niet leven zonder auto. Mijn informatie was dat ik alleen op basis van mijn s.r.o. een auto kon kopen. Dat is allemaal netjes geregeld. Is het verschil in geld betrekkelijk gering dan zal me dat een zorg zijn. Ik leef en geniet elke dag!
 
Gisteren naar het belastingkantoor in Semily geweest om te zien of ik nog ietsverschuldigd was voor de onroerend goed belasting. Voor de zekerheid had ik hetzelfde bedrag als vorig jaar betaald. Bleek dat ik nog 4 kc verschuldigd was. Maar toch mooi dat je dit aan het loket kan afhandelen. Tegelijk zo'n formulier ingeleverd zodat ik per email bericht ontvang. :toppie:
 
Bovenaan