Belastingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je hebt elk jaar tot 31 mei de tijd gelukkig. Tegenwoordig kun je de OZB nota ook per email krijgen. Zie alle info op mijn site, en doe er je voordeel mee :)

https://www.hartmanova.eu/tsjechische-belasting-fiscaal/index.html#ozb

Als je een sro hebt dan heb je een mojedatovaschranka. Gewone particulieren hebben dat niet. Bij ons komt de WOZ aanslag eind april begin mei. Gr Henk
Ook gewone particulieren kunnen een datova schranka openen. Kan zeer praktisch zijn om zo in Nederland je Tsjechische overheidspost direct digitaal te ontvangen.
 
De ene keer kregen we de aanslag via mail, de andere keer bleef het doodstil.
Dus gingen we naar het belastingkantoor om onze afdracht te doen.
Kortom, het is niet vanzelfsprekend dat je bericht krijgt.
 
Wat ik in mijn eerste reactie had moeten vertellen is dat ik een s.r.o. heb. Dan is de overheid verplicht je te berichten via mojedatovaschranka. Dat is net zoiets als in Nederland mijnoverheid. Ik heb intussen gevonden dat het moet lukken via je gewone mail een bericht te krijgen dat je een bericht hebt gekregen op de site van de Tsjechische overheid. Nu kijk ik maar af en toe en is er meestal niets.
 
Wat een hulp:top:.
Nu moet het zeker gaan lukken.
Duik er komend weekeinde in.
Ik denk dat ik de aanslag laat mailen naar mijn eigen e-mail adres.

Iedereen bedankt.

Luigi.
 
Beste mede forumgenoten.

Ik heb de gegevens van de site van Radka gehaald.
Alles staat daar mooi en overzichtelijk inclusief vertalingen.
Er zijn voor mij nog twee vraagtekens.
Wat moet ik invullen bij "Financiële autoriteit voor provincie" en wat moet ik invullen bij "Territoriale werkplek in (plaats)" ?
Iemand enig idee?

Groetjes Luigi.
 
Je vult daar in het provinciale kantoor, dat in jouw geval van toepassing is (dus naam v.d. provincie in het Tsjechisch), resp. het regionale belastingkantoor van je "okres".
Enkel het Tsjechische formulier invullen....
 
Ik ben bezig een pension op te zetten, maar heb daaruit nog steeds geen inkomen. Dit zou betekenen dat het aangeven voor de inkomstenbelasting in Tsjechië heel simpel is. In de eerste tijd ging ik netjes elk jaar in februari naar het belastingkantoor. Men vulde de gegevens in (kopie van het vorige jaar) en ik hoefde alleen maar te tekenen. Daarnaast moest ik elk jaar de rechtbank in Hradec Králové informeren over mijn uitgaven.

Jaren geleden hoorde ik dat ik voortaan zelf de belastinggegevens via een Tsjechischtalige site moest invoeren. Ik kwam er niet uit en stuurde per e-mail een opgave die mijn boekhoudster had gemaakt. Deze mail is nooit op de juiste plek aangekomen. Maanden later kreeg ik het verzoek om me bij het belastingkantoor te melden opdat ze me met een opgave konden helpen. Ik moest wel verklaren niet in staat te zijn de officiële procedure te volgen. Tot dit jaar februari ging dat prima.

Vorig jaar heb ik mijn in Nederland geregistreerde auto naar de sloper gebracht. Logisch was nu in Tsjechië een auto te kopen. Ik koos hetzelfde merk en type, maar 10 jaar jonger. Omdat ik nog geen permanente verblijfsvergunning had, is die wagen op naam van de s.r.o. gezet. Veel meer werk dan in Nederland!

Toen ik in februari nog niets gehoord had in Tsjechië, heb ik geïnformeerd naar de wegenbelasting daar. Hoewel de wegen veelal van mindere kwaliteit zijn mag je toch verwachten dat je moet betalen voor het gebruik er van. Met wat gebrekkig Engels lukte het me niet informatie over wegenbelasting te krijgen.
Daarna contact gezocht met Mw. Mr. Radka Koch-Hartmanova. Zij vertelde dat je zelf het initiatief moet nemen om belasting te gaan betalen en adviseerde me mijn boekhoudster daarvoor in te schakelen. Het was ook weer wat lastig om contact te krijgen. Zij spreekt alleen Tsjechisch, maar ze kan een buurmeisje inschakelen voor vertalen. Ik heb wel wat contacten om mijn vraag in het Duits of Engels te formuleren en dan is de telefoon een hulpmiddel voor het contact.

Mijn boekhouding over vorig jaar was inmiddels gereed, zodat die naar de boekhoudster kon. Wellicht door de corona duurde het weken voor ik een reactie kreeg. De boekhoudster was niet gemachtigd de gegevens door te geven aan de belastingdienst.

Voor de wegenbelasting had ik een pdf die ik moest versturen. Waarheen? Als bedrijf moet je gebruik maken van een soortgelijk mailverkeer als DigiD in Nederland. Wat is het adres van de belastingdienst en hoe kom ik te weten wat ik moet betalen en hoe? Iemand belde voor mij de boekhoudster. Hij weet niet goed hoe een computer werkt. Zo lukte het niet.

Om in coronatijd naar de boekhoudster te gaan, leek me geen goed idee. Ik liet alle bestanden van de boekhoudster printen en ging daarmee naar het belastingkantoor. De buitendeur was open, maar dat was ongeveer het enige. Overal linten gespannen en deuren op slot. Eén deur was open. Daarachter een dame, verstopt achter plexiglas en een datumstempel in de hand. Ik legde uit voor welk formulier ik kwam en werd onmiddellijk de deur gewezen.

Na enige tijd kwamen er twee personen op me af. Een ervan sprak goed Engels. Ik had mijn gegevens voor www.mojedatovaschranka.cz vastgelegd, dus wellicht konden we samen met de computer aan de gang. Was niet mogelijk. Zij zouden proberen eruit te komen. Na lang wachten kwamen ze terug. Ik moest twee formulieren tekene en ze gaven aan hoe ik het geld moest overboeken.

Voor deze auto betaal ik per jaar 3000 kronen (ruim 110 euro). In Nederland betaalde ik voor eenzelfde auto 600 euro. Geen wonder dat ze geen geld voor onderhoud van de wegen hebben!
Volgend jaar ga ik toch maar heel vroeg in het jaar met de gegevens naar de boekhoudster en samen met haar de boel versturen.

Er zit nog een heel leuke ontknoping aan deze geschiedenis. De goed Engelssprekende man vertelde dat hij wist waar ik woon en dat hij af en toe langsreed. Ik heb hem natuurlijk gelijk aangeboden me te bezoeken. De wereld is klein! Ik heb zo'n uitnodiging wel vaker gedaan. Tot nu toe nog nooit opgevolgd. Is dat typisch Tsjechië?
 
Ik was zo dom (waarschijnlijk door de bijzondere situatie) om niet naar de naam van de betreffende Engels sprekende man te vragen. Mocht die dit jaar niet komen dan zal ik volgend jaar hem op gaan zoeken op het belastingkantoor.
 
Voor deze auto betaal ik per jaar 3000 kronen (ruim 110 euro). In Nederland betaalde ik voor eenzelfde auto 600 euro. Geen wonder dat ze geen geld voor onderhoud van de wegen hebben!
Toch zijn veel wegen wel flink verbeterd, tussen 15 jaar geleden en nu.
En Tsjechië ontvangt ook nog geld via de tolwegen. Die wegen zijn over het algemeen ook wat beter onderhouden. :)
 
niet gehinderd door enige kennis, begin ik een firma........
als ondernemer krijg ik rillingen over mijn rug als ik dit lees.
alle adviezen in de loop der jaren op dit forum geschreven, totaal genegeerd.
ondernemer spelen is een hobby..., ondernemer zijn is je werk, toekomst etc.
ik weet dat dit bot overkomt, maar ik hoop dat anderen dit lezen en de juiste weg nemen.
de eerste 4 jr laten de instanties je met rust, dan klabam de een na de ander.
en geloof mij, de belastingdienst is de minste zorg.
leer Tsjechisch, leer Tsjechisch ...
als je alles moet laten vertalen, krijg je de helft van de informatie.
leer voor een ondernemersdiploma, koop een boek basiskennis boekhouding.
luister naar kritiek, daar leer je van.
 
Alleen als je een auto hebt op naam van de sro. De kosten en aanschaf zijn dan belastingvrij. Maar op de tolwegen moet je nog wel steeds een tolvignet hebben. Voor de prive-auto betaal je geen wegenbelasting.
 
Laatst bewerkt:
Als je SRO nog geen inkomsten heeft, kun je de auto beter op eigen naam zetten ipv op de sro, nu je een verblijfsvergunning hebt. En het zou ook wel eens kunnen schelen met de verzekering.
Overigens, veel zaken zijn vaak goedkoper als particulier dan via de sro.
 
Bovenaan