Belastingaangifte in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo

Wie zou mij wat meer duidelijkheid willen geven over hoe de belasting in thechien geregeld is. Ik werk zelf nog voor een nederlands transportbedrijf waar ik om de paar weken naar toe gaat. Nou woon ik sinds dit voorjaar in thechien en zou ik graag willen weten hoe dat hier elk jaar gaat met aangifte van belasting. Ik ben niet zelfstandig, maar in loondienst en kan maar weinig vinden over hoe dat hier geregeld is.
 
Dank Zapalky
Het beste is bij de bron te zoeken en dat is het Tsjechische ministerie van financien.

Hier wat informatie in het Engels, de formulieren zijn in het Tsjechisch. Ik zou je wel aanraden jaarlijks een aangifte te doen, ook in Tsjechie zijn er een aantal aftrekposten.

http://www.financnisprava.cz/en/tax-forms/forms-and-information/personal-income-tax

(Helaas heb ik geen tijd om persoonlijk de belastingaangifte te begeleiden.)
 
Ben zelf nog op zoek naar een goede belastingadviseur in Praag. Ben nl. 100% arbeidsongeschikt vanwege een herseninfarct en heb begrepen dat je hier in Tsjechie belastingvermindering cq vrijstelling kunt krijgen. Iemand misschien een goede tip ?
 
Je kan ook gewoon naar het belastingkantoor gaan met je aangifte. Ik ben hier in het begin heel goed mee geholpen. Inmiddels kan ik het zelf, want zo heel moeilijk is het ook weer niet.
Je krijgt inderdaad een belastingkorting als je een uitkering hebt. Als je nog inkomen uit Nederland hebt, moet je ook daar belastingaangifte doen. In het eerste jaar moet je je door een heel boekwerk heen werken, waar je meestal maar een klein deel van moet invullen, afhankelijk van je situatie.
 
Bedankt voor je tip. Ik heb het waarschijnlijk te moeilijk voor mezelf gemaakt, inderdaad daar eens een keer naar toe gaan.

N.B. Heb voor de aardigheid ook nog even je site bekeken, mijn complimenten !
 

Vodnik

† In Memoriam
............................... In het eerste jaar moet je je door een heel boekwerk heen werken, waar je meestal maar een klein deel van moet invullen, afhankelijk van je situatie.
Dat is het zg M biljet. Je kan het jezelf overzichtelijker (en dus makkelijker) maken door op 31-12 xxxx (of 1-1-xxxx) te emigreren. Zit je niet met gebroken jaren.
 
Binnenkort is het weer zo ver: de belastingaangifte.
Degenen die een pensioen van het ABP ontvangen, moeten er rekening mee houden dat ze nu mogelijk ook in Tsjechië belasting moeten betalen over hun pensioen.
Je mag het deel wat je aan Nederland betaalt, aftrekken van je inkomsten en over de rest betaal je nu 15% belasting in Tsjechië. Voor pensioenen geldt in Tsjechië een korting van 36x het minimumloon. Dit is voor 2014: 306.000 kronen. Daarnaast mag je van het te betalen bedrag aan belastingen nog 24.840 kronen aftrekken.

Het belastingverdrag met Tsjechië is in 2012 al gewijzigd, maar is ingegaan op 31-05-2013. Dus nu voor het eerst van toepassing op de belastingaangifte over 2014. Dit is de wijziging:

In het tweede lid van artikel 3 van het Protocol staat de wijziging met betrekking tot het Tsjechische onderdeel (artikel 25, onderdeel B). Met dit Protocol wordt de wijze van vermijding van dubbele belasting door Tsjechië voor inkomen dat in Nederland mag worden belast gewijzigd van een vrijstellingsmethode naar een verrekeningsmethode. In het tweede lid van artikel 3 is opgenomen dat de huidige bepalingen over de vermijding van dubbele belasting door Tsjechië (onderdeel B) integraal worden vervangen door twee nieuwe leden. Het eerste lid betreft een vermindering ter vermijding van dubbele belasting volgens de verrekeningsmethode met evenredigheidslimiet. Uitgangspunt bij verrekening is dat voor zover een Tsjechisch natuurlijk persoon of een Tsjechisch lichaam inkomsten uit Nederland verkrijgt waarbij de heffing volgens het Verdrag ook aan Nederland is toegewezen, Tsjechië op de Tsjechische belastingheffing de Nederlandse heffing in mindering brengt.

Hier kan je alles nog nalezen:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=33535 - Wijziging van het belastingverdrag met Tsjechië (inkomen en vermogen)
 
Hallo Marwa,

Ik overweeg te emigreren naar Tsjechië en ontvang een WAO-uitkering en een klein aanvullend arbeidsongeschiktheidspensioen van mijn ex-werkgever.
Het belastingverdrag heb ik weliswaar gelezen, maar eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van (vooral niet van het laatste wijzigingsprotocol). Kunt U mij misschien verder helpen en vertellen waar ik belasting zou moeten betalen na een eventuele emigratie? In Uw tekst lees ik dat er een korting is voor pensioenen van 306.000 kronen. Betekent dit dat je pas belasting betaalt als je pensioen hoger is dan dit bedrag? Lijkt mij een zeer riante regeling. :)

Met vriendelijke groet

Chrisot
 
Hallo Marwa,

Ik heb e.e.a. nog even op me laten inwerken. Omdat ikzelf geen ABP-pensioen ontvang, had ik dat gedeelte wel gelezen, maar niet geregistreerd. Overheidspensioenen zijn (internationaal) over het algemeen belast in het bronland en bedrijfspensioenen in het woonland. Nederland probeert sinds een jaar of 20 alle verdragen dusdanig aan te passen dat ALLE pensioenen belast worden in het bronland (maakt niet uit waar je woont, je betaalt de hoofdprijs in Nederland).
De aanpassing van het verdrag tussen Nederland en Tsjechie leidt er kennelijk toe dat je over je ABP-pensioen eerst in Nederland wordt belast en daarna ook nog een keer in Tsjechie. Er wordt dus gewoon dubbel belasting geheven. Waarschijnlijk is dat ook zo voor bedrijfspensioenen. De hoge vrijstelling in Tsjechie zorgt ervoor dat waarschijnlijk weinig mensen 2 keer belasting afdragen, maar het principe blijft onredelijk.

Met vriendelijke groet
Chrissot
 
Hallo Dennis,

Over het algemeen is het zo dat in een belastingverdrag geregeld is welk land over welk onderdeel van je inkomen belasting mag heffen. Kennelijk is het verdrag tussen Nederland en Tsjechie dusdanig aangepast dat je in een situatie kunt komen waar je over HETZELFDE onderdeel in Nederland en Tsjechie mag betalen (zie bovenstaande tekst van Marwa). Van belang is vooral onderstaande passage.

"Met dit Protocol wordt de wijze van vermijding van dubbele belasting door Tsjechië voor inkomen dat in Nederland mag worden belast gewijzigd van een vrijstellingsmethode naar een verrekeningsmethode".

Met vriendelijke groet,

Chrisot
 

kuurgast

Donateur
File your Czech income taxes without leaving home this year.
Dien uw Tsjechische inkomstenbelasting in zonder dit jaar van huis te gaan.

Eerder deze maand keurde het Tsjechische ministerie van Financiën een uitstel van drie maanden goed voor natuurlijke personen en kleine bedrijven voor het indienen van aangifte inkomstenbelasting en belastingbetalingen. De nieuwe deadline is 1 juli 2020 terwijl de deadline voor het indienen van inkomensoverzichten voor zelfstandigen is uitgesteld tot 3 augustus 2020.
Zie stap-voor-stap toelichting op news.expats.cz.
 
Bovenaan