Belastingaangifte in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo

Wie zou mij wat meer duidelijkheid willen geven over hoe de belasting in thechien geregeld is. Ik werk zelf nog voor een nederlands transportbedrijf waar ik om de paar weken naar toe gaat. Nou woon ik sinds dit voorjaar in thechien en zou ik graag willen weten hoe dat hier elk jaar gaat met aangifte van belasting. Ik ben niet zelfstandig, maar in loondienst en kan maar weinig vinden over hoe dat hier geregeld is.
 
Dank Zapalky
Het beste is bij de bron te zoeken en dat is het Tsjechische ministerie van financien.

Hier wat informatie in het Engels, de formulieren zijn in het Tsjechisch. Ik zou je wel aanraden jaarlijks een aangifte te doen, ook in Tsjechie zijn er een aantal aftrekposten.

http://www.financnisprava.cz/en/tax-forms/forms-and-information/personal-income-tax

(Helaas heb ik geen tijd om persoonlijk de belastingaangifte te begeleiden.)
 
Ben zelf nog op zoek naar een goede belastingadviseur in Praag. Ben nl. 100% arbeidsongeschikt vanwege een herseninfarct en heb begrepen dat je hier in Tsjechie belastingvermindering cq vrijstelling kunt krijgen. Iemand misschien een goede tip ?
 
Je kan ook gewoon naar het belastingkantoor gaan met je aangifte. Ik ben hier in het begin heel goed mee geholpen. Inmiddels kan ik het zelf, want zo heel moeilijk is het ook weer niet.
Je krijgt inderdaad een belastingkorting als je een uitkering hebt. Als je nog inkomen uit Nederland hebt, moet je ook daar belastingaangifte doen. In het eerste jaar moet je je door een heel boekwerk heen werken, waar je meestal maar een klein deel van moet invullen, afhankelijk van je situatie.
 
Bedankt voor je tip. Ik heb het waarschijnlijk te moeilijk voor mezelf gemaakt, inderdaad daar eens een keer naar toe gaan.

N.B. Heb voor de aardigheid ook nog even je site bekeken, mijn complimenten !
 

Vodnik

† In Memoriam