Belasting arbeidsongeschiktheidsinkomen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

goedemiddag.

Ik ga dit jaar verhuizen naar Tsjechië om daar ook definitief te gaan wonen. Ik schrijf me dus uit in Nederland. Nu ben ik volledig arbeidsongeschikt en krijg daarom mijn inkomen van het UWV. Op basis van dit inkomen stem ik het bedrag af dat ik in Tsjechië maximaal aan huur wil betalen.

Nu is mij al twee x vermeld dat mijn bruto inkomen hier, mijn netto inkomen wordt in Tsjechië en dat vind ik nogal vreemd. Ik neem aan dat, ook al ben ik arbeidsongeschikt, ik gewoon loonbelasting over het inkomen moet betalen.

Is er iemand die weet hoe dit precies zit en die mij dit op een eenvoudige manier kan uitleggen? Ik hou er niet zo van om mezelf bij voorbaat “rijk” te rekenen. Maar iets meer uit kunnen geven aan huur zou wel fijn zijn, dus hoop ik dat iemand voor mij duidelijke en gegronde info heeft.

Groetjes, Leontine
 
Dat is niet eenvoudig, het beste is contact te zoeken met de belastingdienst hier en dat samen met iemand die Tsjechisch kan.
Aan de andere kant zul je hier een mooi rustig leven kunnen leiden.
 
Van je bruto uitkering wordt door de UWV inderdaad niets ingehouden. Als je in Tsjechië woont, zal je daar wel aangifte moeten doen. Elk jaar wordt vastgesteld welke wisselkoers je voor het omrekenen moet gebruiken. Voor de aangifte over 2018 was dat bijvoorbeeld 25,68.
De belasting bedraagt in Tsjechië 15% van je inkomen, maar van uitkeringen en pensioenen mag je 36 x het minimum maandloon aftrekken. Voor 2018 was dat een bedrag van 439.200 Kč.

Stel: je jaarinkomen is € 24.000. Dit wordt dan 24.000 x 25,68 = 616.320 kč.
616.320 - 439.200 = 177.120 kč x 15% belasting = 26.568 kč.
Van deze belasting mag iedereen nog 24.840 kč aftrekken. De zogenaamde belastingvrije voet.
26.568 - 24.840 = 1.728 kč is dan het bedrag wat je moet betalen.

Dus hoe hoger je uitkering is, hoe meer belasting je moet betalen. Maar is je uitkering veel lager, dan kan het dus zijn dat je niets hoeft te betalen. De consequentie is wel, dat je geen AOW meer opbouwt in Nederland.
Je zorgverzekering moet je wel in Nederland betalen, daar kan je op onderstaande site alles over vinden.

https://www.hetcak.nl/regelingen/bu...nd/ziektekostenverzekering-regelen-buitenland
 
Dank je wel Marwa, dat antwoord is duidelijk. Jeetje, die belasting stelt dus daadwerkelijk niks voor?!:slik: Wat betreft het 121 formulier, daar ben ik van op de hoogte. Ziektekostenverzekering is uiteraard wel iets wat ik gecheckt heb :D, maar dat inkomen moet ik echt even laten bezinken. Ik wist dat 't financieel gunstiger zou zijn, maar dit zag ik niet aankomen, wouw!! :wow: AOW zou toch al niet veel geweest zijn en hier kan ik nu dus sparen, dus daar maak ik me niet druk om.
Nogmaals dank je wel voor je reactie.
 
Als ik goed geïnformeerd ben, dan ben je pas belastingplichtig als je meer dan 187 dagen in Tsjechië woont.
Ik ben op 1 september 2018 hier gaan wonen en was voor 2018 nog belastingplichtig in Nederland en pas voor 2019 in Tsjechië.
Voor 2018 kreeg ik van de Nederlandse belastingdienst een M formulier.

Aanvulling: Voor 2019 geldt als vrijstelling 36x 13350 = 480600 kronen en voor 2020 wordt dat 36x 14600 = 525600 kronen.
Het CAK laat die premie voor de ziektekosten inhouden op je uitkering.
 
Bovenaan