Sterke drank Becherovka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nog niet... Maar afgelopen weekend heb ik ook nog eens 2 flessen cadeau gekregen van m'n schoonzus, zodat we inmiddels 5 flessen op voorraad hebben. Het leven is zwaar... :(
A.s. zaterdag eerst een week Torremolinos, daarna gaan m'n broer en ik de agenda's gelijkzetten. :)
 
v_2326_2326_vanoce-s-becherovkou.jpg


Becherovka heeft een wintereditie van hun beroemde kruidenlikeur uitgebracht. Wellicht een leuk idee voor de komende feestdagen.
Want jullie weten: "Drink hem ijs- en ijskoud!" (met dank aan de Duitse collega's van Jägermeister).
 
De smaak IS altijd al op de seizoenen aangepast geweest, feertje. Deze wonderbaarlijke godendrank smaakt zowel in lente, zomer, herfst en winter (en ook uit de vriezer, koelkast of op kamertemperatuur, al naar gelang je voorkeur)!
:yess:
Bovendien: zou deze editie een andere smaak hebben, dan had men vast wel een aangepaste naam en etiket gebruikt.
 
Ik ben het niet helemaal met Punk eens, mijn ervaring is dat ik wel momenten heb beleefd dat ik de hele fles wel lekker op zou willen drinken. Maar ook momenten dat ik dacht dit is echt mijn laatste hoor, ik lust er geen meer.

Het heeft dus echt met de smaak te maken, maar het gekke is dat het dezelfde fles was waar ik over praat.

IKsnaphetniethelemaalmeermetde becherovkasmaakjesindewinterofindezomer.

http://m.youtube.com/#/watch?v=QLZjY2oONvg&desktop_uri=/watch?v=QLZjY2oONvg&gl=NL
 
Die Engelandvaarders houden er maar rare gewoonten op na. Ruikt niks naar Christmas, ruikt naar Becherovka en smaakt naar Becherovka en smaakt altijd lekker!!!

Groetjes Spits:cheers: Nazdravy
 

kuurgast

Donateur
Josef Becher - de man achter de iconische likeur van Tsjechië.

becher_josef.jpg
becherovka.jpg


De maker van de beroemdste likeur van Tsjechië, Josef Vitus Becher, werd precies 250 jaar geleden geboren in Karlovy Vary. Hij was het die de drank uitvond, die bekend is geworden als 'Becherovka', door een recept aan te passen dat hij ontving van een Engelse arts genaamd Christian Frobrig. De likeur is sindsdien een van de meest erkende Tsjechische exportproducten geworden.
Of het nu is als onderdeel van een cocktail in een bar of een glas na een avondmaaltijd thuis, miljoenen mensen over de hele wereld hebben minstens één keer de Tsjechische likeur gedronken die bekend staat als Becherovka.

De man die werd gecrediteerd voor het bedenken van het recept was Josef Vitus Becher, een Boheems-Duitse apotheker die uit een gevestigde familie van zakenlieden en lokale politici in het West-Boheemse kuuroord Karlovy Vary kwam.
In 1805 ontmoette hij de Engelse arts Christian Frobrig, die in Karlovy Vary verbleef en de twee vestigden een vriendschap terwijl ze de helende kracht van kruiden bespraken. Voordat hij de stad verliet, gaf Frobrig Becher een Engels recept voor een maaglikeur.
Josef Becher werkte twee jaar aan het aanpassen van het drankje voordat hij het begon te verkopen als Engelse Bitter en later als de Karlsbader Becherbitter in 1807.

Het werd bedrijfsbeleid dat er slechts twee mensen in leven moesten zijn die het exacte recept kennen. Sprekend aan de Tsjechische radio eerder dit jaar, gaf Becherovka-fabrieksdirecteur Tomáš Bryzgal toe dat dit nog steeds het geval is.
"Het is waar. Ik en mijn collega Bohuslav Pich zijn de twee die het recept kennen. Het is niet alleen een belofte van geheimhouding, maar ook een geheimhoudingscontract. We kunnen onthullen dat Becherovka bestaat uit een mix van ongeveer 20 verschillende kruiden en specerijen. De kruiden komen voornamelijk uit Tsjechië en Midden-Europa, terwijl de kruiden voornamelijk uit exotische landen zoals Azië en Afrika komen. ”
Het geheim wordt zelfs zo nauw bewaakt dat het bedrijf de ingrediënten in verschillende aantallen bestelt bij een groot aantal leveranciers om iedereen te verwarren die het recept uit de jaarrekening zou willen raden.

Becherovka was al een populair drankje tegen de tijd dat Josef Becher het bedrijf in de handen van zijn zoon Jan legde. De laatste zou het merk gaan vestigen als een van de officiële likeuren die aan het Oostenrijks-Hongaarse keizerlijke hof werden geleverd en Becherovka werd een beschermd merk in 1922.
Het is de handtekening van Jan Becher en staat garant voor de kwaliteit van het product dat men vandaag de dag nog steeds op elke fles Becherovka ziet.

De fabrieksdirecteur onthulde dat er ook een reden is voor de karakteristieke vorm en kleur van de fles.
“De ovale vorm van de fles is typisch voor de Becherovka, althans sinds het midden van de negentiende eeuw.
De groene kleur van de fles, die zowel het kruidenmengsel beschermt als de vloeistof tegen zonlicht beschermt, werd rond dezelfde tijd vastgesteld."

In de 20e eeuw werd Becherovka een van de meest succesvolle export van Tsjechoslowakije. In 1997 werd het bedrijf onderdeel van de internationale drankgigant Pernod Ricard.
Becherovka wordt momenteel geëxporteerd naar meer dan 40 landen en doet het de laatste jaren erg goed en rapporteerde vorig jaar een record exportverkoop, die meer dan 3,6 miljoen liter bedroeg.

Volgens de heer Bryzgal profiteert de likeur van het gemakkelijk mengbaar zijn met andere dranken.
“Dat is een van de grootste voordelen van de Becherovka. De drank is populair bij de barmangemeenschap, niet alleen in Tsjechië, maar wereldwijd. De karakteristieke zoete en bittere smaak van de drank, evenals het unieke aroma, geeft hen de mogelijkheid om het in een grote verscheidenheid aan dranken te gebruiken. "

Misschien wel de meest bekende van deze creaties is “beton”, een mix van Becherovka, tonic en limoen, die werd gepresenteerd op de EXPO internationale tentoonstelling van 1967 in Montreal.

Voor degenen die liever de likeur alleen drinken, heeft Mr. Bryzgal een tip.
“Over het algemeen wordt aanbevolen om de likeur te drinken als deze koel is. Ik zou zeggen dat rond de 0 graden Celsius de ideale temperatuur is. Sommigen drinken het echter graag onder het vriesniveau, sommige vers uit de koelkast en sommige houden van een warme Becherovka, hoewel ze waarschijnlijk in de minderheid zijn. Hoe dan ook, de exacte temperatuur is aan de consument om te bepalen.”
Bron radio.cz/en.
 
Een paar jaar terug kreeg ik van mijn (inmiddels overleden) buurvrouw een antieke fles Becherovka. Uit pure wanhoop heb ik besloten deze, beginnend met vanavond, soldaat te maken. Hij ruikt nog goed en ik gok erop dat Becherovka niet bederft. Duim voor mij! :afscheid:

Mocht het verkeerd aflopen, dan wordt - in overleg met Eus - het opschrift op mijn grafsteen:

DE BECHEROVKA WAS BEDORVEN
HIER IS HIJ AAN GESTORVEN

20220320_185250[1183].jpg
 
Goede morgen allemaal.
Vorig jaar naar Tsjechie geweest,heerlijk vooral de Becherovka.
Nu had ik daar de unfiltered gekocht,heerlijk.
Nu kan ik in Holland alleen maar de original kopen,kan iemand mij het verschil qua smaak vertellen.
Nu zie ik dat ze ook meerdere smaken hebben,iemand ervaring mee.
Lemond, KV41 Kordial .
Ben benieuwd naar de reacties.
Groetjes Rob
 
Bovenaan