Batakanaal / Baťův kanál

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
bata.gif
jezy1.jpg


Het Baťův kanál / Baťa kanaal is tussen 1934 en 1938 aangelegd voor het vervoer van ligniet (een soort van bruinkool) voor de Bat‘a schoenenfabriek. Na 1972 werd het kanaal niet meer gebruikt. Pas in de jaren 90 kwam men op het idee om het verwaarloosde kanaal op te knappen en te gebruiken voor toerisme, recreatieve en andere scheepvaart. Het kanaal is 51,8 km lang, waarvan 27 km door de rivier Morava, 1 km door de rivier Dřevnice en 24 km door een kunstmatig kanaal wordt gevormd. Deze historische waterweg met 13 functionele sluizen (om 18,6 mA hoogte te overwinnen) en 33 (?) bruggen is nu bevaarbaar vanaf Otrokovice tot Rohatec, maar er zijn plannen voor bevaarbare uitbreiding naar Kromeriz en Hodonín. Vorig jaar trok het kanaal zo'n 65 duizend toeristen, en was daardoor een van de belangrijkste toeristische trekpleisters in Oost-Moravië.
Langs het kanaal bevinden zich 9 havens in Spytihněv, Staré Město, Veselí nad Moravou, Vnorovy, Strážnice, Petrov, Sudoměřice, Skalica en Hodonín.
In Spytihněv is een nieuwe ligplaats voor de rondvaartboot die toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Bent u een waterliefhebber, dan kunt u genieten met een gehuurde boot (een vaarbewijs is niet nodig) van diverse groottes en types op het kanaal en varen door de gemiddeld 1,5 meter diepe waterweg met prachtige ongerepte natuurlijke oevers langs folkloristische plaatsjes.
De officiële opening van het navigatieseizoen is altijd 1 mei, sluiting van het vaarseizoen vindt ieder jaar plaats op 28 oktober. Bij gunstig weer is het voor en na die tijd wel mogelijk om boten te huren.
De eerste boten die vroeger over het kanaal voeren werden door spierkracht voortgetrokken. Dit gebeurde door een lijn vanaf de boot naar de wal waar mensen of paarden de boot trokken. Daardoor ligt er een pad langs het kanaal dat nu geheel geasfalteerd is en perfect is om te fietsen vanwege de geringe hoogteverschillen. De route voor fietsers staat gemarkeerd als route 47 over een lengte van 65 km; autovrij en ook ideaal voor skaters en wandelaars. Men kan dit combineren met een boottocht. Wel wordt, als je de fiets mee wilt nemen op de boot, aangeraden dit van tevoren aan te vragen ivm het beperkte aantal fietsen dat mee kan (60 personen/30 fietsen).
Rondom het kanaal is ontzettend veel te zien en er zijn diverse mogelijkheden voor overnachtingen op campings, pensions en hotels.

Dit jaar gaat een watertaxi varen, maar daar kan ik nu nog niet meer over vinden dan een artikel van dit bedrijf.
Bediening van sluizen in de 2012:
- mei en september van vrijdag tot zondag van 10.00 tot 18.00 uur.
- juni, juli en augustus van dinsdag tot zondag van 10.00 tot 18.00 uur.

Enkele links met taalkeuze;
Informatiecentrum van het Baťa kanaal Veselí nad Moravou czecot.nl.
kudyznudy.cz in CZ/EN.
Informatie over de regio Zlín in CZ/EN/DE vychodni-morava.cz.
batacanal.cz in CZ/EN/DE met heel veel links in CZversie.
Lijst met handige vertaling van scheepvaarttermen van Tsjechisch naar EN of DE canalboating.cz.
Dierentuin in Hodonín zoo-hodonin.cz in CZ/EN/DE.
Drijvend winkeltje/atelier galerienavode.cz alleen in CZ.
Geschiedenis van het kanaal alleen in CZ op batacanal.cz.
Diverse informatie CZ/EN/DE moravskededictvi.cz.
Alleen CZ batakanal.info en lode-hausboty.cz.
 

kuurgast

Donateur
#světovéČesko a dovolená na Baťově kanálu v holandském stylu.
# De wereld van Tsjechië en een vakantie aan het Baťa kanaal in Nederlandse stijl.

Voor de Nederlanders is een boottocht net zo vanzelfsprekend als voor ons de weekenden doorgebracht in het huisje. Wat als je deze zomer van een vakantie in Nederlandse stijl hebt genoten? Het enige wat u hoeft te doen is een bootverhuur regelen en vertrekken op het Baťa-kanaal, dat zich uitstrekt door de geurige weiden van tientallen kilometers lang in het zuiden en oosten van Moravië.
Bron kudyznudy.cz.

Grappig om te lezen dat ze het varen op Baťa kanaal vergelijken met varen in Nederland.
 
Bovenaan