Bata schoenen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens mij heb ik enige tijd geleden een onderwerp gelezen over de Bata schoenen. Ik heb zitten zoeken op het Forum maar helaas niets gevonden (zal wel aan mij liggen waarschijnlijk hoor).
Ik kwam er deze week achter, bij de aanschaf van een paar nieuwe veiligheidsschoenen, dat ik al jarenlang, vanwege mijn werk op een chemisch laboratorium, op veiligheidsschoenen van Bata loop. Nooit geweten dat dit merk nog bestaat......:confused:
Maar ja zo zie ja maar weer.
 

Vodnik

† In Memoriam
kijk maar eens op hun site: www.bata.com, dan gaat er een wereld voor je open!

De geschiedenis van Baťa is trouwens heel interessant, enorm sociaal bedrijf waar veel managers op de werkvloer moesten beginnen.
 
Bata heeft ook veiligheidsschoenen met zachte dempende zolen :top:Heb ik 23 jaar op gelopen .[verschillende natuurlijk] ,Bij de politie lopen ze naast mefisto,s op bata,s en die zien er niet uit als veiligheidsschoenen maar zijn het wel:stout:
 
In NL zijn rond 1995 alle Bata winkels verdwenen, je kan hier alleen nog werkschoenen krijgen. In Spanje en Italie kom ik Bata winkels gewoon tegen.
En stad Zlin in Tsjechie is een grote Bata stad. Er staan huizen, scholen, fabriekhallen, paviljoenachtig ziekenhuis en veel meer nog steeds - alles in oranje baksteen.
 
Wie plaatst er de historie van Bata?

Ik weet dat de baas een kantoor had in de lift, zo kon hij alle verdiepingen controleren.

hoe is het vergaan na 1939
BEST WEL EEN LEUK TOPIC OM DE GEGEVENS KORT WEER TE GEVEN.


Hier iets van wilipedia, maar er is nog veel meer te vertellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bata_(bedrijf)

Geschiedenis

Het bedrijf is opgericht in 1894 te Zlín door Tomáš en Antonin Baťa onder de naam T.&A. Bata Shoe Company. Toen behoorde Zlín nog tot Oostenrijk-Hongarije. De oprichters kwamen voort uit een geslacht van schoenmakers. In 1895 nam Tomáš de leiding geheel op zich. Het bedrijf streefde er naar om industriële methoden in te voeren en vernieuwingen door te voeren. Zo kwam in 1897 de Batovka tot stand, de eerste textielen schoen die machinaal werd vervaardigd.
In 1905 werden al 2200 paar schoenen per dag gemaakt en werkten er 250 mensen bij Bata. In 1909 kwamen de eerste exportorders vanuit Duitsland, de Balkan en het Midden-Oosten. Zo werkten er in 1917 al 5000 mensen en werden er jaarlijks 2 miljoen paar schoenen geproduceerd. Bij de vestigingen van Bata verrijzen arbeidersdorpen met scholen en hospitalen. Ook verrijst geleidelijk aan een netwerk van Bata-winkels. In Nederland verscheen de eerste te Amsterdam in 1922.
Na de Eerste Wereldoorlog kwam Zlín in Tsjechoslowakije te liggen. In 1923 werd een systeem van winstdeling ingevoerd en in 1925 startte een bedrijfsopleiding.
Als reactie op de toegenomen douanetarieven werden in 1929 tal van vestigingen in het buitenland geopend, zoals in Zwitserland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Joegoslavië, Polen, België, Nederland, de Verenigde Staten en het toen nog Britse India, en later ook in Brazilië en Canada. Tegen het begin van de jaren '30 van de 20e eeuw was Bata 's-werelds grootste schoenenexporteur.
In 1932 kwam Tomáš Baťa om bij een vliegtuigongeluk. Hij werd opgevolgd door zijn zoon, Thomas J. Bata (1914-2008). Het bedrijf ging diversificeren en maakte nu ook autobanden, vliegtuigen, fietsen en machines. In 1939 bezat Bata 63 bedrijven die talrijke producten maakten, maar de kernactiviteit bleef de schoenenproductie met een jaarlijkse verkoop van meer dan 60 miljoen paar schoenen in meer dan 30 landen. Omstreeks 1942 werkten er 105.770 mensen bij het concern.
[bewerken]Oost-Europa
In 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit, en de leiding van Bata week uit naar Canada, waar in Batawa bij Toronto de organisatie opnieuw werd opgestart. Jan Antonin Bata echter ging in 1940 vanuit de Verenigde Staten terug naar bezet Tsjechoslowakije. Dit leidde tot tal van moeilijkheden, zowel met de geallieerde mogendheden, met de bezetter en met de in 1945 aan de macht komende communistische regering. Daarnaast waren er ook aanzienlijke ruzies binnen de familie Bata. In 1945 werden de Oost-Europese vestigingen dan ook genationaliseerd. De naam Bata werd uit de herinnering verbannen, de firmanaam werd omgedoopt in Svit en de naam van Zlín in Gottwaldov. De Svit fabriek produceerde nu voor de binnenlandse markt en werd geleid als een kombinat dat de gehele keten verzorgde. De technologische ontwikkeling van het bedrijf bleef echter achter. Toen het communisme in 1989 werd afgeschaft keerde Thomas J. Bata terug. Het bedrijf werd geprivatiseerd maar was niet in staat de ontwikkelingen te volgen. Het ging failliet in 2000.
[bewerken]Canada
Ondertussen werd in Canada een nieuwe organisatie opgezet onder leiding van Thomas J. Bata. Het betrof de Bata Shoe Company of Canada. In 1964 verhuisde het hoofdkantoor naar Toronto en in 2002 naar Lausanne. De leiding kwam in 2001 in handen van Thomas G. Bata, de kleinzoon van de oprichter.
In 1970 werd Bata Industrials opgericht, dat zich ging specialiseren in veiligheidsschoenen en -kousen. Dit bedrijf is wereldwijd actief.
In 2007 telde Bata meer dan 40.000 werknemers, bezat het 40 productiebedrijven in 26 landen, verkocht producten in 50 landen en beschikte over 4.600 speciale winkels.
[bewerken]Betekenis

Bata is vooral bekend als een modern geleid bedrijf dat in tal van plaatsen complete nederzettingen heeft gebouwd voor het personeel. Dit zijn:
Batadorp bij Best in Nederland (1933)
Batovany (Partizánske) en Svit in Slowakije
Batov (Bahňák) bij Otrokovice in Tsjechië
Borovo-Bata (Borovo Naselje) in Kroatië
Bataville in Frankrijk
Batawa in Canada
Bata-ville, East Tilbury in Engeland
Batapur in Pakistan
Batanagar in India, bij Kolkata (1936)
Bataganj in India
[bewerken]Externe link

Website van Bata
 
Het Tomáš Baťa-tijdperk (1894-1932)
In 1894 was Zlín een klein stadje, met zo'n 3000 inwoners. Nadat Tomáš Baťa in dat jaar een schoenfabriek opende groeide de stad snel. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Bata Schoenen leverancier van schoenen aan het Oostenrijk-Hongaarse leger. Dit zorgde voor een snelle economische groei en verbetering van de welvaart in de stad. Tomáš Baťa werd in 1923 tot burgemeester van Zlín gekozen. Hij schreef een wedstrijd uit voor architecten om een ideale stad te ontwerpen. De wedstrijd werd gewonnen door de Tsjechische architect František Gahura, die ervoor heeft gezorgd dat de stad (nu nog steeds) een van de beste voorbeelden van constructivistische architectuur is.
In 1932 nam de zoon van Tomáš, Tomáš J. Baťa, het bedrijf, na het verongelukken van zijn vader, over (hij botste met zijn vliegtuig tegen één van de fabriekspijpen). In 1939 werd Tomáš junior door de nazi's gedwongen te vertrekken, waarna hij naar Canada vertrok. In Canada stichtte hij een nieuwe fabriek en nog een modelstad: Batawa. De fabriek in Zlín werd eigendom van de staat en kreeg een nieuwe naam: Svit.
[bewerken]Na de Tweede Wereldoorlog
In 1948 werd Zlín samengevoegd met een aantal omliggende gemeenten. Samen gingen zij de stad Gottwaldov vormen, genoemd naar de eerste communistische president van Tsjechoslowakije, Klement Gottwald.
In 1989, na de Fluwelen Revolutie, werd de naam van de hele stad Gottwaldov weer Zlín. Tomáš J. Baťa kwam terug uit Canada en begon in Zlín met de verdere uitbreiding van Bata. De gebouwen van Bata worden tegenwoordig nog steeds gebouwd in de jaren-30 stijl van František Gahura, met veel bakstenen, beton en glas.
Sinds 2000 is de Tomáš-Baťa-Universiteit in Zlín gevestigd.
[bewerken]Bezienswaardigheden

De 16 verdiepingen hoge schoenenfabriek

Het stadhuis van Zlín
In de oude Batafabriek van zestien verdiepingen zit nu o.a. een schoenenmuseum (Obuvnické Muzeum). Op het moment van de bouw in 1938 was dit met 77,5 meter het hoogste gebouw van Tsjechoslowakije. Ook is er het kantoor van Tomáš Baťa te zien, gevestigd in een lift.
De villa van Tomáš Baťa, gebouwd in 1911, was een van de eerste gebouwen in de modelstad Zlín. Het gebouw is nu het hoofdkwartier van de de Thomas Bata Foundation.
[bewerken]Stedenband

Groningen (Nederland)
Altenburg (Duitsland)
Limbach-Oberfrohna (Duitsland)
Chorzów (Polen)
Izegem (België)
Romans-sur-Isère (Frankrijk)
Sesto San Giovanni (Italië)
Trenčín (Slowakije)


BRON:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zl%C3%ADn_(stad)
 
Wauw mooi geschreven. Maar ik heb de klok wel horen luiden, maar weet niet waar klepel hangt. Ik heb begrepen dat toen de Bata's naar Canada gingen en veel weer moesten opbouwen, dat zij een order van het Amerikaanse leger hebben gekregen om het leger van schoeisel te voorzien waarmee zij een fortuin hebben verdiend. En dat een oom van hun de honeurs waarnam in Europa. Die oom is na de oorlog veroordeeld voor collaboratie. Misschien voor de Bata's uit zakelijk belang toch ff kijken of we niet alles kwijt raken. Weet het niet, maar in Zlin werd daar niet een antwoord op gegeven. Kan aan de gids liggen.
Richard p
 

kuurgast

Donateur
In de oude Batafabriek van zestien verdiepingen zit nu o.a. een schoenenmuseum (Obuvnické Muzeum). Op het moment van de bouw in 1938 was dit met 77,5 meter het hoogste gebouw van Tsjechoslowakije. Ook is er het kantoor van Tomáš Baťa te zien, gevestigd in een lift.
Dit gebouw nr21 met zijn speciale lift die nog helemaal intact is kan je bezoeken zie kudyznudy.cz.
Alleen staan er andere openingstijden op de website vychodni-morava.cz/en. :confused:
 
Wat ik ooit heb gehoord is, dat het 2 broers waren.
1 ervan is naar Canada gevlucht en toen de andere broer het te zwaar kreeg (lees: kans had om opgepakt te worden)
Hebben ze gewisseld en zo konden ze beide in beide continenten weer de Bata voortgang garanderen
 
Bovenaan