Bakstenen vs cihla

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoihoi,

Heb hele ochtend op google.nl en stejchie.net gezeten maar niks kunnen vinden over wat het verschil is tussen het gebruik van bakstenen zoals in holland, of de meest voorkomende stenen genaamd 'cihla' hier in Tsjechie.
Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn ?

Thanks,
Dieter
 
De cihla hebben een andere structuur die warmteoverdracht vertraagd. M.a.w. ze isoleren beter dan klassieke baksteen. De laatste is weer beter bestand tegen hoge belastingen.

Cihla leent zich verder niet voor open metselwerk, er zal dus altijd gestuct moeten worden
 
Hi Dieter,

kijk even op deze http://www.tondach.cz/cihly-keratherm/ link. Dit zijn allemaal "cihla". Ben er niet helemaal zeker van daar ik de nedelandse baksteen niet ken, maar volgens mij is het hetzelfde met dien verstande dat men hier meerdere varianten kent.

Hier gebruikt men vanwege de lagere kosten, het snellere bouwen en de betere isolatiewaarden open, groot formaat stenen, waarbij vanaf een 38 cm het verhaal dragend is. Maar vaak worden ook cp2.0 (effe naar beneden scrollen) stenen gebruikt die volgens mij behalve de ribbeltjes aan de zijkanten (voor de stuuk) hetzelfde zijn als de nederlandse baksteen.

Bij vragen hoor ik het wel.
 
Dus als ik het goed begrijp is het verschil dat de cihla's beter isoleren en goedkoper zijn, tegenover de bakstenen die sterker en duurder zijn ?

Wij gaan ook binnenkort beginnen met het bouwen van ons huis in Vinor.
Ik ben een soort van online dagboek aan het bijhouden, over de vooruitgang etc, en als het af is, zal ik de link hier plaatsen.

Bedankt,
Dieter
 
De keramische stenen isoleren beter dan de volle bakstenen.

Maar ondertussen lang niet genoeg om aan de hedendaagse eisen te voldoen.

Werd vroeger ook wel in Nederland gebruikt, maar heeft nooit opgang gemaakt.

Ik vermoed te bewerkelijk en mindere kwaliteit.

Het is een hoop geklooi voor de metselaar om een en ander passend te krijgen.

Denk aan gaten voor kozijnen en precies op hoogte uitkomen.

Elk land heeft zo zijn bouwmethodiek, de mensen zijn moeilijk te veranderen om dit aan te passen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Keramische binnenmuurstenen worden bij ons gewoon snelbouwstenen genoemd.

De binnenmuursteen of snelbouwsteen is de drager van de volledige bouwconstructie. Uw hele huis rust op zijn weerstand en druksterkte. Bovendien draagt de binnenmuursteen zeer veel bij tot uw woon- en leefcomfort, en dit via zijn thermische en akoestische eigenschappen.

info wienenberger.be of wienenberger.cz
 
Bovenaan