Baden voor de rijken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Baden voor de rijken
Tsjechische kuuroorden te duur voor Tsjechen

Bron: NRC, 31-03-06
Door: Stéphane Alonso


Tsjechië kent, net als andere landen in Midden-Europa, een kuurcultuur. Het plan staatssubsidies voor behandelingen in kuuroorden te staken bedreigt Tsjechië's spa's.

Twee Arabische jongens lopen de lift uit. In de lobby zit een vrouw met een traditionele hoofddoek, naast een stel roze Duitsers. En op het bordes roken een Koeweiti en een Rus sigaretjes. Het kuuroord van Teplice, in het noorden van Tsjechië, is bekend tot ver over de landsgrenzen.

Onder het communisme kwamen hier bijna alleen maar Tsjechen voor een helend bad in warm bronwater. Maar sinds enkele jaren lopen buitenlandse klanten de deur plat. Van de bezoekers van het kuuroord komt inmiddels al de helft uit het buitenland, vooral uit Duitsland, Rusland en, sinds kort, het Midden-Oosten.

We kunnen ook Arabisch koken, zegt Karel Weigl, de trotse directeur van het ooit door Beethoven, Goethe, Casanova en de Russische tsaar bezochte badhuizencomplex. Het voordeel van Arabieren is dat ze in de zomer komen. Europeanen kuren liever in de lente en in de herfst. Ze vullen elkaar mooi aan.

kuur.jpg


Voor een doorsnee Tsjech is een kuuroord als Teplice al lang onbetaalbaar: sinds 1998 zijn miljoenen geïnvesteerd in de renovatie van de meer dan honderd jaar oude gebouwen en de aanschaf van nieuwe apparatuur. Een verblijf kost al snel een paar honderd euro per dag. Alleen dankzij subsidie van de staat is het kuuroord toegankelijk voor kleine portemonnees. Maar niet meer voor lang.

David Rath, de minister van Gezondheidszorg, wil de subsidie halveren. Nu gaat 3,2 miljard kroon van de begroting naar de kuur sector. Dat moet 1,7 miljard kroon worden. De wettelijke lijst van ongemakken die op staatskosten mogen worden behandeld zal drastisch worden ingekort. Chronische aandoeningen zullen als eerste worden geschrapt, omdat daartegen toch weinig te doen valt. Het accent komt te liggen op herstel na operaties. Kost en inwoning tijdens de kuur worden ook niet langer automatisch vergoed, als het aan de minister ligt.

Het plan is hard aangekomen bij de Tsjechen, die zich beroofd zien van een belangrijk nationaal tijdverdrijf. In de negentiende eeuw waren kuuroorden alleen weggelegd voor de elite, onder het communisme mocht de massa ook, maar straks liggen er hoofdzakelijk weer rijke buitenlanders in bad. Tsjechische kuuroorden zonder Tsjechen.

Wij denken dat het aantal klanten met 60 procent zal afnemen, want dat is ongeveer het percentage dat bij ons kuurt op kosten van de staat, zegt Sabina Kodlová, van een kuuroord in Trebon, in het zuiden. Dit wordt een groot probleem voor ons. Volgens marktanalisten zal eenderde van de 37 Tsjechische kuuroorden, vooral de kleinere, de bezuiniging niet overleven.

Rath rekent op klanten uit het buitenland om de ergste klap op te vangen. Hij was vorige maand met een handelsmissie in Saoedi-Arabië om de kuuroorden aan te prijzen. Hij wil ook meer Tsjechische fysiotherapeuten naar dat land sturen. Ik kan me voorstellen dat zij na een auto-ongeluk oefeningen doen met een patiënt, die zijn behandeling vervolgens afrondt in een Tsjechisch kuuroord, aldus Rath. Nu al komen jaarlijks zo'n vijfduizend Saoediërs naar Tsjechië om te kuren. Saoedi-Arabië zou ook bereid zijn om te investeren in een nieuw centrum voor fysiotherapie in Praag.

Volgens Karel Weigl is het aantrekken van buitenlandse klandizie minder makkelijk dan minister Rath denkt. Het heeft ons jaren gekost, zegt de oud-chirurg. In Teplice moeten de 560 werknemers verplicht op taalles. De taalbeheersing wordt geregeld gecontroleerd en wie slaagt kan rekenen op een bonus bovenop het salaris. Ook wordt het personeel onderwezen over culturele en religieuze gebruiken van verschillende nationaliteiten.

Bovendien is de concurrentie groot. In heel Centraal-Europa zijn kuuroorden. In Tsjechië zelf staan alle kuuroorden in de schaduw van Karlovy Vary (Karlsbad), misschien wel het beroemdste kuuroord in dit deel van Europa. Het heeft ons jaren gekost om zichtbaar te worden op de Russische markt, zegt Weigl. Alle Russen wilden naar Karlsbad.

Volgens critici van het wetsvoorstel worden de kuuroorden gedwongen om zich meer toe te leggen op commerciële activiteiten en minder op het verlenen van gezondheidszorg. Langere, medische kuren blijven als het aan ons ligt het belangrijkste, zegt Kodlová uit Trebon. Maar we gaan nu ook kijken of we kortere kuren kunnen aanbieden, waarbij het vooral draait om ontspanning.

Weigl voorziet dat het ziekteverzuim en het aantal arbeidsongeschikten zal groeien, door de verslechtering van de gezondheidszorg. De uiteindelijke consequentie zou kunnen zijn dat de hervorming meer geld kost dan dat zij oplevert, zegt hij. Bovendien dreigen duizenden mensen op straat te worden gezet. Nu is zo'n acht procent van de beroepsbevolking werkloos, minder dan het Europese gemiddelde.

In Teplice zelf zal het wel meevallen, want daar hebben ze de grote ommezwaai naar de commercie al eerder gemaakt. Het Arabische schrift is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het geldwisselkantoor en de plaatselijke arts hebben Arabische naambordjes. En de gemeente wilde zelfs een moskee bouwen. Maar dat ging de inwoners van het stadje te ver. Het plan is ingetrokken.

=========================================================
Ter info:
  • Er zijn in totaal 37 kuuroorden in Tsjechie
  • De grootste verzekeraar van Tsjechie betaalde vorig jaar voor zo'n 80.000 Tsjechen een volledige kuur.
  • Gasten kunnen kiezen uit drinkkuren en badkuren. Bij de eerste wordt veel bronwater gedronken om bijvoorbeeld maagproblemen te behandelen.
  • Bij badkuren worden waterstralen gebruikt om problemen als botbreuken, kneuzingen, chronische rugklachten en RSI te behandelen.
  • Ook herstellen na een operatie gebeurt regelmatig. Ouderen komen er op adem na een hartaanval.
  • Een volledig betaalde kuur duurt tussen de 4 en 5 weken.
 
Hoi allemaal,

Een klein bijdrage uit de praktijk. Vandaag heb ik in Karlovy Vary een heerlijke aromatische massage gehad voor maar 200,- Kč, de prijs vind ik wel meevallen. Het is inderdaad iets anders dan een verblijf in een kuuroord van enkele weken.
Mijn oma gaat al een aantal jaren naar Jachymov voor een kuur om haar mobiliteit op peil te houden. Een paar jaar terug was zo een verblijf voor haar vergoed. Dit jaar is ze na een paar jaar pauze weer naar Jachymov geweest , ze is nu 87 jaar, en ze moest van haar spaargeld 25. 000,- kronen op tafel leggen. Dus dat is weer een tegenvalller.
Ze heeft ervan wel genoten , ik van de massage trouwens ook, ...wil zeggen alles is relatief....

Fijne dagen allemaal en kom eens naar Karlovy Vary, de geneeskrachtige bronnen zijn echt krachtig...,en de massage is ook de moeite waard.

Groetjes,
Janina
 
Hallo Janina,
Ik heb gelezen dat jij in Karlo Vary een kuort bezocht hebt en van een fijn aromatisch bad hebt genoten. Mijn vraag is deze: waar heb je gelogeerd en hoe was het jou bevallen?
Groetjes en ik wacht op jou reactie,
Hugo
 
Bovenaan