Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vašek schreef:
Afgelopen weekend zijn weer twee kinderen achtergelaten in de Babybox. Zaterdag een meisje en zondag een jongetje. Baby’s zijn gezond en maken het goed.
Het is jammer dat deze boxen er niet overal zijn, want vorig week is op een afvalsorteerbedrijf een babylijkje gevonden van een net geboren baby. Er wordt vanuit gegaan dat de moeder uit de buurt van Cheb komt en dat de baby een "werkongelukje" is. Heel heel erg triest en ik hoop dat ze dit mens snel achter slot en grendel krijgen.
 
utopenec schreef:
Heel heel erg triest en ik hoop dat ze dit mens snel achter slot en grendel krijgen.
Ik bedoel dit echt niet persoonlijk, maar dit is typisch mannenpraat.
Hoe is zij zwanger geworden? Kon zij er mee thuis komen? Was er mogelijkheid voor abortus? Gebruikte zij drugs? Was zij wel in staat om een baby te hebben en op te voeden?
Zomaar een paar vragen die wij niet kunnen beantwoorden en mogen wij dan wel (ver)oordelen?
Ik vind van niet, ik denk dat geen enkele "moeder" haar kind "zomaar" op een vuilnishoop gooit, daar zit dan meer achter!!

Neemt nog steeds niet weg dat ze wel strafbaar is, maar achter slot en grendel?? Volgens mij heb je hierna andere hulp nodig!!
 
Sorrie Marcel, maar ook dit is een typische mannenopmerking!
Want, stel dat de moeder eenmaal op het "rechte" pad is gekomen, getrouwd is en kinderen wil?
En wie moet de sterilisatie betalen?

Nee, ik denk ook niet dat er een eenduidige oplossing is voor dit probleem, daarom is het voor de onschuldige kinderen goed dat er van deze babyboxen zijn, dan hebben ze tenminste nog een kans om te overleven!
 

Marcel

Moderator
een typische mannenopmerking ?
het krijgen van kinderen is geen recht, maar een voorrecht.
ik zie het dumpen als een brevet van onvermogen, iets onmenselijks, misbruik van het voorrecht. dus in mijn ogen strafbaar. en dan is de straf ... steriliseren. (mannen en/of vrouwen)
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

marcel
 
Ik vind wel dat je bepaalde eisen aan zó'n moeder kan/moet opleggen. Verplichte therapieen, desnoods opgesloten in een of ander instituut. En waarom niet zoiets als een spiraaltje verplichten?
Er zullen absoluut redenen zijn waarom deze moeders dit gedaan hebben. Maar nu ik zelf kinderen heb kan ik mij niet voorstellen dat je dit doet met kinderen. Ik vecht voor ze en ze moeten echt niet aan ze komen. Misschien zijn mijn gevoelens extra heftig omdat ik zelf op latere leeftijd gedumd ben door mijn moeder voor haar tweede en huidige man.
 
Ik ben het met jullie reacties eens. Deze vrouw heeft inderdaad hulp nodig want iemand die zo´n daad kan doen is zwaar geestelijk ziek. Daarom ook dat ik stelde dat het jammer is dat er niet meer babyboxen zijn, dan was mss een leven gespaard gebleven. En ook de trauma van de mensen die het babytje hebben aangetroffen, inclusief placenta en navelstreng !! Zij zijn nog steeds niet aan het werk en dat zal ook wel nog even duren. Daarom was mijn reactie primair, maar zeker niet een "mannenopmerking".
 

Tabe

† In Memoriam
Corrie schreef:
Wat moet een moeder wanhopig zijn als ze daar haar kind achterlaat!!!
Corrie, je bent een lief mens.

Wat moet zo'n meisje in de problemen zitten en wie denkt aan HAAR. Wie heeft haar letterlijk met dit probleem opgezadeld. Het gaat mij veel te ver om zo'n vrouw als geestesziek te verklaren of om haar te sterriliseren.
moet wel pure wanhoop zijn geweest om je kind op deze manier af te staan. Mensen oordeel nooit te snel. Pas als je het hele verhaal heb gehoord mag je er wat van zeggen.

Is men in Tsjechie zo erg conservatief, zodat deze vrouw deze beslissing heeft moeten nemen ?:confused:
 
Als alleenstaande moeder is het heel moeilijk om rond te komen van een "normaal" salaris, de levensstandaard in Tsjechie is gericht op tweeverdieners. Ik ken zelf een gescheiden moeder van 2 kinderen, maar dat is sappelen!! Dan moet je echt geholpen worden anders red je het niet.

Tabe, dank voor je lieve woorden!! :bloos2:
 
Laten we vooral niet vergeten dat er ook een man aan te pas komt om een kind te verwekken. Waar blijft de rol van de vader in dit verhaal? Zijn verantwoordelijkheid voor het kind is immers even groot als die van de moeder? Wat heeft de vader gedaan (of juist niet) dat de moeder geen andere uitweg ziet dan het kind te dumpen?
:confused:
 
PuNkEnStEiN schreef:
Laten we vooral niet vergeten dat er ook een man aan te pas komt om een kind te verwekken. Waar blijft de rol van de vader in dit verhaal? Zijn verantwoordelijkheid voor het kind is immers even groot als die van de moeder? Wat heeft de vader gedaan (of juist niet) dat de moeder geen andere uitweg ziet dan het kind te dumpen?
:confused:
In het geval waar ik op reageerde is het maar de vraag of duidelijk is wie de vader is.. En dat maakt het extra triest
 
Soňa is weer thuis.

Soňa, de baby die twee weken geleden achtergelaten is in babybox in Praag is weer thuis. De moeder van het kindje heeft zich bedacht. Dat heeft ze gedaan een paar uur voordat ze de adoptie documenten moest gaan tekenen.

Bron: iDNES
 

Bijlagen

  • MHK1130f7_sona.jpg
    MHK1130f7_sona.jpg
    11,2 KB · Bekeken: 1
Bovenaan