Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
In Brno is een babybox geplaatst waarin moeders hun ongewenste baby kunnen achterlaten, dit is de tweede na die van het Praagse Gyncenter. Zelfs als er jaarlijks maar één kind ingelegd wordt, is de box van nut zegt het hoofd van de natale dienst van het hospitaal. In Praag is er, sinds de opstelling in juni, nog geen enkel kind in achtergelaten. De verwarmde box is geplaatst nabij de inkomsthal van het Nemocnice Milosrdnych Bratri. Wanneer er een baby in gelegd wordt gaat er een alarm aan bij de dokters, die de baby van binnenuit kunnen wegnemen. Een volgende babybox wordt geplaatst in Kadan.

bron: ceskenoviny.cz

volledig bericht: http://www.ceskenoviny.cz/news/index_view.php?id=155824
 
hallo,
het is toch in en in triest dat een moeder zoiets moet doen,
ik zeg moet doen, want natuurlijk zal een moeder (wat vaak nog een kind zal zijn, of geen financiele mogelijkheden heeft) het kind achterlaten met pijn in het hart (je hebt het wel 9 maanden gedragen) en je maakt mij niet wijs dat het je niks doet als je zo'n klein onschuldig wezen achterlaat.
zou er niet iets zijn waardoor de moeder later wel contact met het kind zou kunnen krijgen.
Ikzelf mem (fries) van drie kids en mem van een plan kind (andres) zou het liefst nog veel meer kinderen onder haar hoede nemen, maar het moet natuurlijk wel gezond blijven (over een jaar misschien een pleegkind, dat doen mijn schoonouders al heel veel jaren, in volle dankbaarheid)
wat je moet vinden van een box waar je het kindje in mag leggen,aan een kant een goed ding (anders ben je als moeder helemaal radeloos,en ga je gekke dingen doen) aan de andere kant heel zielig voor het kindje, maar gelukkig zijn er in deze wereld waarin wij leven nog mensen die deze kinderen met heel veel liefde willen en kunnen grootbrengen.
 
van het zomer waren we in praag en lazen in de krant dat dus een baby box geplaatst werd. eerst natuurlijk een grote verbazing, maar bij nader inzien hebben ze ook zo'n box in dresden geplaatst, waarin al een aantal kinderen zijn gevonden en die nu in een gezin zijn geplaatst waar ze gewenst zijn en een toekomst hebben!
 
Ik vind dit soort verhalen in en in triest.
Je moet wel erg wanhopig zijn om zo iets te moeten doen.
Het is een moderne vorm van een baby te vondeling leggen, misschien is dit wel beter voor een kind.
En dan maar hopen dat zo'n kindje nog goed terecht komt.
Ik prijs me zelf erg gelukkig dat ik dit nooit heb moeten doen.

Groetjes Frida
 
Kinderen worden al eeuwen te vondeling gelegd, heel vroeger werden ze meestal opgegeten door de wolven (behalve in volksverhalen waarin ze werden opgevoed door wolven), dus een kindvriendelijkere vorm is zeker gewenst. Want nog erger dan een te vondeling gelegd kind is een doodgevroren te vondeling gelegd kind.

Het moge duidelijk zijn dat iemand die zoiets doet ten einde raad is. In het grootste gedeelte van de gevallen is dat echter niet omdat er geen mogelijkheden zijn voor de moeder het kind op te voeden, maar omdat er angst is voor sociale uitstoting door de eigen familie.

En dat is absoluut iets wat aandacht verdiend!
 
De meeste kerken hadden vroeger ook een luikje waar een kind door naar binnen kon worden geschoven.
Een vreemd idee misschien maar idd een stuk beter dan doodvriezen .
 

Freddy2005

† In Memoriam
Eerste zuigeling in babybox

Moeder laat geboorteattest en brief achter

In de zogenaamde babybox in het Praagse GynCentrum in het stadsdeel Hloubětín werd een eerste baby achtergelaten. Het vier weken oude meisje Soňa, werd vrijdagavond door een vrouw achtergelaten, die een tweeling ter wereld bracht, en de mening was toegedaan dat ze als alleenstaande moeder niet kon instaan voor de twee kinderen. Dit bericht de krant Lidové noviny.

Volledig bericht ( Duits ) : Tsjechien on line
 
In Amerika heb je ook al tijden zoiets waar je je kind te vondeling kan leggen.

Ik vind het een goed inititatief. Liever dit dan een kind ergens open en bloot dumpen. Ikzelf vind niet dat de moeder daarna nog aanspraak kan maken op het kind. Er zal natuurlijik wel een reden voor zijn om het kind daar te dumpen maar dan nog. Ze was ook zo volwassen om het kind te maken.
 
Misschien wel, het is natuurlijk wel makkelijk om je kind ergens achter te kunnen laten. Je hebt genoeg instanties die meisje (vrouw) met kind op willen vangen. Maar ja, je moet het zelf wel willen en dan is dit toch de makkelijkere weg en je weet dat je kind goed verzorgd terecht komt.
 

Marcel

Moderator
wat zou het toch mooi/handig zijn om als land een databank te hebben met de DNA gegevens van iedereen. zo kan je die ouders/ouder van betreffend kind erop aanspreken.
 
carmarnkp schreef:
wat zou het toch mooi/handig zijn om als land een databank te hebben met de DNA gegevens van iedereen.
Deze opmerking ruikt heel erg naar Big Brother story...
Ben je helemaal gek geworden of wat? Waarom heeft bijna iedereen in dit land zo'n neiging om alles maar meer dan goed onder controle te hebben?!

Liever een levende baby in een babybox dan een dode baby in een container ...
 

Marcel

Moderator
Sas schreef:
Nou van mij mogen ze. Kunnen ze meteen ook verkrachters, moordenaars ed sneller opsporen.
helemaal met Sas eens.
als je niets te verbergen hebt, waarom er dan op tegen zijn ??
er moeten wel goede regels komen om misbruik te voorkomen.

marcel
 
Nou, ik bedoelde ermee dat het volkomen onnodig is om van elke oma een DNA sample te hebben want oma's zijn meestal geen moordenaars ..
Het is volgens mij dus niet nodig om DNA van iedereen te hebben.
 
Bovenaan