Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Vašek schreef:
Soňa, de baby die twee weken geleden achtergelaten is in babybox in Praag is weer thuis. De moeder van het kindje heeft zich bedacht. Dat heeft ze gedaan een paar uur voordat ze de adoptie documenten moest gaan tekenen.
Ik ben blij dat Sona (met kapje) zich heeft bedacht. Is er inmiddels meer bekend van de achtergrond van dit verhaal, hoe ze tot zoiets is gekomen ? Ben eigenlijk wel nieuwsgeierig.

En het lijkt inderdaad de Paus wel:D
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik hoorde van Lukas (die hoorde iets op het nieuws) dat de vader inderdaad de 'grote onbekende' is, zij in financiële problemen zat en nu haar aan alle kanten hulp is geboden, zij toch eigenlijk dolgraag zelf voor haar 2 kindertjes (tweeling) wil zorgen. Eind goed, al goed !
 
En nu maar hopen dat het echt goed komt, ze heeft nog wel 20 jaar voor de boeg met 2 kinderen. Als zij geen partner heeft of krijgt is het toch wel heel erg zwaar financiëel.

Ik mag bidden en hopen dat ze het red!!!
 
... de moeder van het dode kindje is gevonden, zij is een moeder van drie (!) andere kinderen. het verhaal is dat ze bang was dat ze een 4de niet kon onderhouden... in één woord, triest
 
Corrie schreef:
Ik bedoel dit echt niet persoonlijk, maar dit is typisch mannenpraat.
Hoe is zij zwanger geworden? Kon zij er mee thuis komen? Was er mogelijkheid voor abortus? Gebruikte zij drugs? Was zij wel in staat om een baby te hebben en op te voeden?
Zomaar een paar vragen die wij niet kunnen beantwoorden en mogen wij dan wel (ver)oordelen?
Ik vind van niet, ik denk dat geen enkele "moeder" haar kind "zomaar" op een vuilnishoop gooit, daar zit dan meer achter!!

Neemt nog steeds niet weg dat ze wel strafbaar is, maar achter slot en grendel?? Volgens mij heb je hierna andere hulp nodig!!
Corrie
Dit ben ik helemaal met je eens.

tabe schreef:
Wat moet zo'n meisje in de problemen zitten en wie denkt aan HAAR. Wie heeft haar letterlijk met dit probleem opgezadeld. Het gaat mij veel te ver om zo'n vrouw als geestesziek te verklaren of om haar te sterriliseren.
moet wel pure wanhoop zijn geweest om je kind op deze manier af te staan. Mensen oordeel nooit te snel. Pas als je het hele verhaal heb gehoord mag je er wat van zeggen.

Is men in Tsjechie zo erg conservatief, zodat deze vrouw deze beslissing heeft moeten nemen ?

Zo is het maar net Tabe.

Als je als kind wordt afgestaan is een drama. Niet alleen voor het kind maar ook voor de moeder.
Als je dan later elkaar in goede gezondheid terug kunt vinden geeft nog iets positiefs aan het drama. Maar als jonge vrouw met de dood van je kind op je geweten verder moeten leven.
Hoeveel kan een mens dragen.
Als moeder kan ik het me ook niet voorstellen. Ik zou echter niet willen oordelen.
Hoeveel dienstmeiden werden ca een eeuw geleden niet in Nederland via de achterdeur met schande afgevoerd. En de mededeling wie het krijgt mag het hebben.

Gelukkig heb ik nooit zo`n situatie hoeven meemaken.
Hilde
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e36689i20060714

3 mannen uit Cheb hebben geprobeerd een baby van 10 maanden te verkopen, voor ... 100.000 euro !!!
de 3 mannen waren in onderhandeling over het meisje met Engelsen.
1 van de verdachten zou de vader van het meisje zijn. de man vertelde de politie dat hij het geld wilde houden en ook het kind. (dus gewoon pure oplichting.)
de mannen kunnen tot 8 jaar gevangenisstraf tegemoed zien.

NB : ik zou dat 10 maanden oude meisje aan die engelsen geven, ze zou daar stukken beter af zijn ...
over de moeder wordt in het artikel geen woord gerept.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e38224i20060807

naar aanleiding van recente ontdekkingen betreffende kinderhandel en mishandeling van een ge-adopteerd tsjechisch jongetje in zweden, worden alle adoptie procedures even stop gezet door de overheid om de regels tegen het licht te houden en waar nodig is, te verbeteren en/of aan te scherpen.
ongeveer 40 kinderen worden per jaar ge-adopteerd door het buitenland.
 

Marcel

Moderator
bron : Rawstory.com

http://rawstory.com/news/2006/Czech_police_seek_mother_of_baby_fo_09262006.html

de politie is naarstig op zoek naar een vrouw dit afgelopen weekend haar pasgeboren meisje in een put heeft gegooid, ergens in de Cesky Raj.
een toevallige voorbijkomende toerist die in de put keek heeft het meisje gevonden.
de politie is zoekende naar een vrouw die de afgelopen tijd in hoogzwangere staat een paar maal een dichtbijzijnd restaurant heeft bezocht.
 
Marcel schreef:
bron : Rawstory.com

http://rawstory.com/news/2006/Czech_police_seek_mother_of_baby_fo_09262006.html

de politie is naarstig op zoek naar een vrouw dit afgelopen weekend haar pasgeboren meisje in een put heeft gegooid, ergens in de Cesky Raj.
een toevallige voorbijkomende toerist die in de put keek heeft het meisje gevonden.
de politie is zoekende naar een vrouw die de afgelopen tijd in hoogzwangere staat een paar maal een dichtbijzijnd restaurant heeft bezocht.
Een verschrikkelijk verhaal, maar ik weet zeker dat dit een wanhopige vrouw of meisje is geweest. Dat kan niet anders. Ikzelf heb 3 kinderen gekregen en beschermd als een leeuwin, zoals iedere moeder zou doen. Zoiets doe je niet zomaar, hier zit een heel triest verhaal achter. Sommige van ons hebben het heel wat minder getroffen, helaas.
 
Ik ben het helemaal eens met Mayca,
Een moeder doet dit niet zomaar, ze moet ten einde raad zijn. Het is vaak zo makkelijk oordelen aan de zijlijn. Het is in hun ogen vaak de enige mogelijkheid.
 
Als ik lees "babybox voor ongewenste kinderen", roept dat veel weerstand bij me op, maar als ik er langer over nadenk en dit soort verhalen lees, denk ik dat het niet voor niets in het leven is geroepen. Beter om het kindje achter te laten in een babybox dan zomaar ergens, waar je de kans loopt dat niemand het vind. Op deze manier krijgt het kind misschien nog een goede toekomst. Het blijft vreselijk. maar het blijkt nodig te zijn. Ik ben heel blij en voel me bevoorrecht dat ik nooit voor zo'n beslissing heb gestaan. Er wordt vaak gezegd dat iedereen een keuze heeft in het leven, maar sommige mensen hebben geen keus. Helaas.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Babybox opnieuw levensredend

Een zeven maand oude baby is vandaag, in een der drie in Tsjechië gebruikte babyboxen geplaatst. Dokters stelden vast dat de baby in goede gezondheid verkeerde en geen tekenen van misbruik vertoonde. De baby wordt voorlopig in een weeshuis geplaatst terwijl de overheid een "foster" of pleeggezin zoekt. De drie babyboxen hebben tot op heden reeds zes levens gered.

radio.cz

Hier het bericht in idnes: Žena vložila do babyboxu dítě, které hlídala rodičům
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://launch.praguemonitor.com/en/60/czech_national_news/4494/

in 2006 zijn er minder abortussen gepleegd dan in 2005.
het aantal abortussen daalde met 3% naar 25.350 en het aantal miskramen steeg met 3% naar 13.300.
30% van de zwangerschappen eindigde in een miskraam.
20% van de abortussen werd uitgevoerd ivm medische redenen.
50% van de abortussen werd uitgevoerd bij getrouwde vrouwen.
in totaal werden er in 2006 105.800 babies geboren, dat waren er 3.600 meer dan in 2005.

NB : zou het aantal abortussen gedaald zijn door "creatief boekhouden" ??
 
Wat triest toch, 20 % van de zwangerschappen eindigt met een abortus. Is dat percentage in Nederland ook zo hoog?
Ik vraag me ook af hoe goed de voorlichting over geboortenbeperking in Tsjechie is.
 
...20 % van de zwangerschappen eindigt met een abortus....

Krulletje, volgens mij staat er toch iets anders: 20% van de abortussen werd uitgevoerd ivm medische redenen... dat is iets anders dan wat jij stelt.
deze percentages hebben slechts beperking op alle abortussen (dus 30% door miskraam, 20% vanwege medische redenen, en 50% van de abortussen is uitgevoerd bij getrouwde vrouwen)

daarbij moet wel vermeld worden dat in 1990 het aantal abortussen 3 keer zo hoog was, en vertonen de statistieken een dalende trend.

of kijk ik helemaal verkeerd???
 
bijna goed... je maakt wel een kleine rekenfout:
105.500 geboorten
25.350 abortussen, ... maar ook
13.300 miskramen, en dat is dus eigenlijk een totaal van
144.450 zwangerschappen

in dit geval is het aantal abortussen op 17.5% (wat misschien ook al tegen de 20 aanloopt...) en 20% daarvan zijn vanwege medische redenen uitgevoerd (dat is een rekbaar begrip).
dan zou je kunnen stellen dat 14% inderdaad iets te maken zou hebben met slechte voorlichting.
 
Dat klopt, maar ik ga er van uit dat de meeste abortussen wél met een geboorte zouden zijn afgesloten, en miskramen niet. De meeste abortussen vinden plaats na 10 weken, de meeste miskramen vóór de 10 weken.
 
Bovenaan