Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jazeker. Mijn rekensom is gebaseerd op het aantal kinderen dat geboren hád kunnen worden, en bij een miskraam gebeurt dat niet.
Ik vind dat heus erg hoor, heb zelf ook een gehad. Maar een miskraam is een natuurlijke beeindiging van een zwangerschap, en abortus niet.
 
...Mijn rekensom is gebaseerd op het aantal kinderen dat geboren hád kunnen worden, en bij een miskraam gebeurt dat niet.
...

sorry, maar ondanks, dat je een miskraam als iets natuurlijks beschouwt ben ik het niet met je eens, dat dat geen potentiele geboorte had kunnen zijn.
we kunnen de lijn ook doortrekken, en zeggen dat elk kind, dat vroegtijdig geboren is en in een couveuse moest liggen (mijn beide kids trouwens!) normaal (natuurlijk) gezien het ook niet had overleefd, en dus ook maar even geen geboorte had moeten worden....
ik vind die verdeling wel een beetje cru
 
sorry, maar ondanks, dat je een miskraam als iets natuurlijks beschouwt ben ik het niet met je eens, dat dat geen potentiele geboorte had kunnen zijn.
we kunnen de lijn ook doortrekken, en zeggen dat elk kind, dat vroegtijdig geboren is en in een couveuse moest liggen (mijn beide kids trouwens!) normaal (natuurlijk) gezien het ook niet had overleefd, en dus ook maar even geen geboorte had moeten worden....
ik vind die verdeling wel een beetje cru

Zo bedoel ik dat niet, Smaijlik. Het spijt me dat je het zo interpreteert, de bedoeling is anders. Laten we de discussie maar sluiten ok?
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.nu.nl/news/1072756/122/Japans_ziekenhuis_opent_%27drop_box%27_voor_ongewenste_baby%27s.html

Japans ziekenhuis opent 'drop box' voor ongewenste baby's

Uitgegeven: 10 mei 2007 13:12

AMSTERDAM - Een Japans ziekenhuis heeft een luik laten maken voor het anoniem achterlaten van ongewenste baby's. Een katholiek ziekenhuis in de zuidelijke stad Kumamoto opende donderdag ondanks protesten van de overheid zijn 'wieg van de kraanvogel', een luik waar wanhopige ouders 24 uur per dag hun zuigeling veilig kunnen achterlaten in een couveuse.

Volgens het ziekenhuis is het bedoeld als een laatste redmiddel en een maatregel om abortussen en het achterlaten van zuigelingen op onveilige openbare plekken tegen te gaan.
Achterlaten aanmoedigen
Hoofdverpleegster Yukiko Tajiri sprak de hoop uit dat ouders het als een symbool zien dat ze altijd bij het ziekenhuis terechtkunnen, maar dat ze het luik niet echt zullen gebruiken. De overheid vreest dat het luik het anoniem achterlaten van pasgeborenen zal aanmoedigen.
Er is bij het luik een alarm geïnstalleerd om het verplegend personeel van een nieuwe 'lading' op de hoogte te stellen. Het is de bedoeling dat op deze wijze achtergelaten baby's in het ziekenhuis worden verzorgd en vervolgens voor adoptie worden opgegeven.
Gesloten
In Duitsland, Tsjechië en Zuid-Afrika bestaan momenteel soortgelijke plaatsen waar anoniem een kind achtergelaten kan worden. In Tokyo werd zo'n luik in 1992 na zes jaar dienst gesloten toen er een dood kindje in werd aangetroffen. In de jaren dat het luik er was, waren er in totaal maar tien baby's in achtergelaten.
In Japan hebben in de afgelopen tijd enkele gevallen van baby's die waren gestorven nadat ze in een park of supermarkt waren achtergelaten, voor opschudding gezorgd.
In het voor het merendeel boeddhistische Japan bestaat er overigens geen wet tegen abortus en wordt de ingreep op veel plaatsen aangeboden.
 
Als je kinderen neemt, onbedoelt of niet, dan ben je verantwoordelijk voor dat nieuwe leven.
Een klein kind kan zich zelf niet beschermen en verdient de beste bescherming die er is.
Normaal gesproken zijn dit de ouders.
De ouders zijn in (bijna) alle gevallen oud genoeg om te kunnen nadenken. Zo'n babybox moet niet zoiets worden als bv een afvalcontainer waar je je afval in gooit,
 
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar............
Om voor de ouders die niet in jouw profiel passen een keuze te geven tussen de babybox of de afvalcontainer lijkt me zeer wenselijk.
En overal in de wereld duiken af en toe weer dood gevonden baby`s op bij het afval.

Dan is wat mij betreft zo`n babybox de oplossing.

Hilde
 
maar het moet ook niet te makkelijk worden gemaakt, babys zijn geen wegwerpartikelen. Als men zover gaat dat er een baby op komst is dan hoort men daar ook de verantwoording voor te nemen, ook als het niet zo goed uitkomt.
Mischien moet het makkelijker worden gemaakt dat de moeder in een eerder stadium wordt geholpen.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Als je kinderen neemt

Beste Cor, heel vaak is er geen sprake van 'nemen', persoonlijk vind ik dit een verschrikkelijk woord. En zo makkelijk als jij het schetst is het nu eenmaal niet altijd. Daarnaast is toch vaak de vrouw 'het slachtoffer' van een zwangerschap, en als zou zij met alle wil van de wereld anders willen, zonder hulp van derden (waaronder partner) is het soms ondoenlijk een kind groot te brengen. Tuurlijk is zo'n babybox het laatste wat je dan wilt, maar alsnog wellicht beter dan het alternatief. Een niet-egoïstische daad waardoor het kindje toch nog een kans krijgt op een (goed) leven. Denk maar niet dat de moeder dit zo maar naast zich neerlegt. Eigenlijk vind ik het zelf ook nog heel bewonderenswaardig. En ik vind dat je niet zo hard over deze situaties kunt oordelen.
 
Ik ben het helemaal met Maria eens. Die box is niet bedacht om het ouders makkelijker te maken om hun kind te dumpen, nee, die box is er om erger te voorkomen. Triest dat het moet, maar alles is beter dan dode babies in sloten, bossen en vuilnisbakken.
 
Als ik berichtjes lees over kindertjes in zo'n babybox voel ik eigenlijk alleen maar medelijden. Wat moet iemand wanhopig zijn om haar kind achter te laten... Inderdaad echt het laatste wat je doet, Maria.
En dan die berichten in de krant over dode kindertjes, gedumpt. Brrr, daar word ik helemaal koud van. Had 't kindje dan naar een kerk of ziekenhuis gebracht, denk ik dan.
 

spookycat

† In Memoriam
Krulletje schreef:
Als ik berichtjes lees over kindertjes in zo'n babybox voel ik eigenlijk alleen maar medelijden. Wat moet iemand wanhopig zijn om haar kind achter te laten...
Zo is het Krul,en als moeder moet het vreselijk zijn zo een beslissing te moeten nemen,leef maar eens verder he met de gedachte van ,waar is ze of hij ,hoe gaat het ermee?wij kunnen ons dat niet voorstellen maar voor meisjes die geen andere oplossing zien is dat de beste oplossing vind ik:)
 
Ik ben het er zeker wel mee eens dat het beter voor het kind is om de babybox te gebruiken dan gewoon te dumpen maar het lijkt me beter die probleemgevallen eerder op te sporen zodat die box niet hoeft,

maria, je hebt gelijk wat betreft babys nemen. je krjjgt ze
Ik heb er 5 en moet er niet aan denken een te moeten missen
 
Maar cor, jij weet toch ook wel dat niet alle problemen in het leven te voorzien zijn, laat staan te voorkomen? Het zal heus niet zo zijn dat men deze box bedacht heeft en tegelijkertijd gestopt is met het spotten van mogelijke probleemgevallen. Maar treurig feit is nou eenmaal dat er altijd onopgemerkte probleemgevallen zullen zijn waar de sores pas aan het licht komt als het al te laat is. Daarvoor is deze babybox een laatste uitkomst/redmiddel.
 
Bovenaan