Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

http://zpravy.idnes.cz/dite-v-havli...maci.aspx?c=A130915_095920_jihlava-zpravy_mav

Ondertussen is het 91 ste kindje al gevonden, deze keer in Havlickuv Brod. Het is het tweede kindje dat hier gevonden werd. De box bestaat ondertussen 10 maanden. Het is een meisje en ze woog 3220 gram.
Dezelfde dag, een uurtje later werd ook in Melnik een meisje gevonden van 3160 gram en 50 cm. Ze was nog geen twee uur oud.
Het is de eerste keer in de Tsjechische geschiedenis van de baby-box, dat er twee kindjes gevonden werden op 1 dag.
 
In een (wat oude) Reflex kwam ik een artikel tegen met de man achter de tsjechische babyboxen, Ludvík Hess.
Ik ben geraakt door zijn verhaal. Ik was altijd al overtuigd over het nut van babyboxen maar nu ik het lees, is mijn overtuiging alleen maar bevestigd.
Hier een stukje (wel in het tsjechisch):
http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/51878/pan-babybox-a-jeho-krabicky-na-decka.html
Het hele artikel is alleen te lezen in de betaalde zone van Reflex.

In het artikel werd ook het gedichtje van Jiří Žáček geciteerd:
"Zde leží človíček, stár hodinu a čtvrt.
Nikomu neschází, a nejmíň vlastní matce.
Našli ho na skládce.
A jenom kmotra Smrt,
jen ta ho k sobě přivinula sladce."

Mijn grove vertaling:
(Hier ligt een mensje, een uur en een kwartier oud.
Niemand mist hem, zijn moeder het minst.
Gevonden op een stortplaats.
En alleen zijn peettante Dood,
alleen die heeft hem zachtjes geknuffeld.)
 

kuurgast

Donateur
Al 200 kinderen gered door babyboxen.

Op zaterdag 4 januari werd het 200ste kind in een zogenaamde babybox geplaatst. Het is een kleine jongen gewikkeld in een paarse handdoek in Blansko in Zuid-Moravië, die de naam Jan heeft gekregen. Dit werd gemeld door de organisatoren van de Tsjechische babyboxen in een persbericht op zondag.
27 December werd een circa 9 maanden oud jongetje gevonden in de babybox van Česká Lípa.

Sinds 2005 bestaan er in Tsjechië 76 babyboxen. Tot nu toe hebben 111 meisjes en 89 jongens de kans gehad op een beter leven. Vorig jaar alleen werden 19 kinderen in de babyboxen van Tsjechië achter gelaten.
Het plan voor de nabije toekomst is om babyboxen op te zetten in Žďár nad Sázavou, Louny en Tachov, districtsteden zonder een box voor ongewenste baby's.
Bronnen radio.cz/de + babybox.cz.
 
Bovenaan