Autoverzekering

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemorgen,

Even een korte vraag mbt tsjechische autoverzekering.
Ik ben plan binnenkort een auto te kopen in Tsjechië. Uiteraard moet deze ook verzekerd worden.
Ben in het bezit van een Tsjechische verblijfsvergunning, maar heb geen Rodne Cislo en gewoon mijn Nederlandse rijbewijs.
Nu is mijn vraag, kan ik een autoverzekering afsluiten zonder Rodne Cislo en met mijn Nederlandse rijbewijs? Zelf denk ik van wel... maar wellicht heeft iemand van jullie hier meer info over.

Alvast bedankt en groeten vanuit Jesenik.
 
Ik heb mijn auto ook in Tsjechië gekocht en op de dag dat we hem bij de garage gingen ophalen is hij toen verzekerd. Dat heeft de verkoper toen voor mij geregeld. Hij vroeg toen wel mijn Rodne Cislo. Vrienden van mij hebben hier in Tsjechië echter ook een (nieuwe auto) gekocht en verzekerd, en dat is hun gelukt zonder dat papiertje omdat ik weet dat ze dat papiertje toen nog niet hadden.
 
Denk erover om mijn oude auto in Tsjechië te gaan gebruiken.
Wil hem dan ook gewoon invoeren.
Ik heb begrepen dat de verzekeringspremie wordt bepaald door het vermogen van de auto.
Is de autoverzekering duur in Tsjechië?

Groet Luigi.
 
Alles gelukt. Verzekering mogelijk met alleen verblijfsvergunning (generali), dus zonder Rodne Cislo.
Nederlands rijbewijs is eveneens geen probleem (mits geldig uiteraard).
Auto overschrijven op naam is ook gelukt (zonder RC). Echter dien je minimaal 6 maanden in bezit te zijn van je verblijfsvergunning, anders gaat het niet lukken.
Antwoord op de vraag hierboven. Ik betaal 5500 kronen per jaar aan autoverzekering. WA + glas + aanrijding dieren.
 
Gisteren auto ingevoerd. gelijk 's morgens stk gedaan, daarna 's middags naar Urad, vanmorgen sms gehad dat kentekenplaten klaar lagen, dus het kan heel snel.
Ik heb wel een verblijfsvergunning, kosten verzekering voor een Landrover Discovery 3 2.7 motor 5200 czk per jaar.
Sluit je verzekering af voordat je naar het Urad gaat voor je kenteken, anders helpen ze je niet.
 
Hallo allemaal, weet iemand misschien of er een bestaat of heeft iemand een overzicht van Tsjechische autoverzekeringen waarbij men ook Engels spreekt?
Ik werk in Praag en heb een tijdelijke verblijfsvergunning en wil mijn eerste auto kopen. Ik probeer nu alles een beetje op een rijtje te krijgen, maar heb voor zover alleen Allianz gevonden waarbij men Engels spreekt.

Alvast bedankt,
Nienke
 
Men kan ook een auto op naam verkrijgen zonder verblijfsvergunning, een rodne cislo is ook niet nodig.
(Zal niet iedere gemeente-ambtenaar weten, hoe dat in "het systeem" werkt, maar laat je niet afschepen door "computer says no".)
 
Bovenaan