Autoverzekering in Tsjechië en Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb hier een Tsjechiese autoverzekering omdat ik hier woon.Kan ik mijn Nederlands bezoek zonder problemen mijn Tsjechie's gekentekende auto lenen en laten rijden zonder last te krijgen van politie en/of mijn autoverzekering ? Verder wil ik ook graag weten hoe dat andersom zit , dus als ik in Nederland op bezoek ben en een auto leen van familie of vrienden?
rich?
 
Hangt er ook vanaf welk rijbewijs je hebt. Als je met een Nederlands rijbewijs in een auto met Tsjechisch kenteken rijdt, die niet op jouw naam staat en de feitelijke eigenaar niet naast je zit, mag dit formeel niet. Ik kan mij dan ook voorstellen dat de Tsjechische verzekeraar hier bij een ongeluk moeilijk over doet.

Andersom mag dit zeker niet.

Ik ben zelf in Nederland ooit aangehouden omdat ik met een Nederlands rijbewijs in een auto met Tsjechisch kenteken reed, op naam van mijn Tsjechische vrouw, die er niet zelf bij was. Formeel krijg je een stevige boete maar de politieman die mij aansprak had begrip voor mijn verhaal en ik kwam er vanaf met een waarschuwing hier de volgende keer op te letten.

Intussen heb ik een Tsjechisch (punten) rijbewijs en is die laatste situatie niet meer van toepassing. Nu moet ik alleen goed oppassen als ik in Nederland in bijvoorbeeld de auto van mijn ouders zou gaan rijden met een Nederlands kenteken.

Maar let er dus op dat zowel de politie als de verzekering enorm moeilijk kunnen doen.
 
Bedankt Olivier.

Even een toelichting op mijn vragen

Tegenwoordig vliegen wij regelmatig een paar maanden per jaar naar Nederland .
Er komen dan Nederlanders in mijn Tjechische huis oppassen om o.a. mijn dieren te verzorgen.
Mijn auto blijft dan ongebruikt in de garage staan.Dat is jammer want dan zitten zij zonder vervoer.

Ik ben Nederlander die al 17 jaar permanent in Tsjechië woon en ik heb al meer dan 15 jaar een Tsjechisch (punten)rijbewijs.
Als ik in Nederland op bezoek ben leen ik van vrienden hun tweede (oude) autootje.
Ben daarmee nooit aangehouden maar je kan niet weten.
 
Oeps!
Nu krijg ik met regelmaat de VW Sprinter van mijn buurman te leen. In de auto zijn alle CZ papieren aanwezig. Volgens mijn buurman is dat helemaal normaal. Net zoiets als een auto huren met CZ kenteken.
Dat ga ik toch eens nader uitzoeken.
 
Als Nederlander mag je niet in een auto met buitenlands kenteken rijden i.v.m. de BPM die wordt geheven op Nederlandse auto's. https://www.rijksoverheid.nl/onderw...-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben
Hoe het met de verzekering zit, zal in de polis staan. Ik heb nu een all-risk verzekering en mogen er buiten mij alleen familieleden in rijden. Bij een WA verzekering zijn er vaak minder regels, aangezien je dan toch zelf moet betalen als je zelf schade maakt.
 

kuurgast

Donateur
Net zoiets als een auto huren met CZ kenteken.
Dat ga ik toch eens nader uitzoeken.
Klopt helemaal.
Wat Marwa bedoeld over Tsjechisch kenteken is in Nederland.
In Tsjechië is hetzelfde als Nederland wat betreft auto uitlenen zoals ANWB beschrijft.
Andere links over dit onderwerp europa.eu + patria.cz.

Schade is de grote angst van elke autolener en tevens van elke auto-uitlener. Als jij schade rijdt in een geleende auto dan raakt de eigenaar nu altijd 5 jaar van z’n noclaim-korting kwijt. Zit de autobezitter bijvoorbeeld net op een korting van 80 procent op z'n autoverzekering, dan is jouw klap op dat paaltje voor hem of haar erg zuur.
Hebt u uw auto uitgeleend aan een vriend en heeft hij de overtreding begaan? De boete wordt standaard verstuurd naar het adres van de eigenaar van het voertuig!

Als u uw auto uitleent, bepaal dan vooraf of u bereid bent het risico van schade en boetes te nemen. Vertrouwt u degene die uw auto leent voldoende, maak dan toch vooraf goede afspraken voor als er iets gebeurt. Hij kan bijvoorbeeld gemaakte schade betalen, zodat u deze niet hoeft te claimen bij uw verzekeraar. Of hij kan de premieverhoging van uw autoverzekering vergoeden als u wel claimt. En boetes komen vanzelfsprekend voor zijn rekening. Gebruikt iemand anders regelmatig uw auto, dan kunt u de afspraken zelfs vastleggen in een contract.
 
Bovenaan