Autopech / ANWB

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ANWB

Het is vrijdagavond. Augustus 2007.
Ik pak de koffers en nog wat spul in de auto.
Morgen moeten we terug naar Nederland.
Drie fantastische weken hebben we doorgebracht in Tsjechië.
Het lijkt wel of het afscheid steeds zwaarder wordt.
Het is 19.00 uur en we gaan nog even naar Krasna Lipa om te eten.
Kukelin rijdt, ik mocht van de wet niet meer rijden.
Ze rijdt onze ”berg” af en draait de weg op.
Was ze van plan, het sturen gaat verschrikkelijk zwaar.
Er brand een lullig lichtje op het dashboard.
Stuurbekrachtiging defect.
Shit.
Met moeite naar het restaurant gereden en weer terug na een heerlijke maaltijd.
Kukelin is verschrikkelijk sterk dus die draaide moeiteloos (!) aan het stuurwiel.
Thuis gekomen zegt Kukelin: ik bel de ANWB.
We waren net voor de vakantie lid geworden van de ANWB.
Dus geen enkele ervaring met die organisatie.
Ik zeg: dat wordt lachen, die doen, kunnen niet veel.
Kukelin belt ’s avond om 21.30 met de ANWB.
Legt uit dat we pech hebben. Zegt dat lieve kind van de ANWB: morgenochtend om 8.00 uur (zaterdag dus) komt de hulpdienst om u te helpen.
Ik lag in een deuk, en niet naar huis komen en een wicht dat vertelt dat een Tsjech zaterdag morgen... kom nou.
Zaterdagmorgen 8.00 uur staat er een oplegger van A3000 voor de deur!
Ik sta perplex.
De man kijkt, constateert geen olie in reservoir stuurbekrachtiging.
Mijn auto opgeladen.
Dank Nederlander die net langs mijn huis reed en vroeg of hij kon helpen.
Langs benzinestation om olie, nee dus.
Op naar Karlovy Vary.
Naast Tesco is de Citroen garage.
Alleen bemand door een vrouw, geen olie te verkrijgen. Shit.
Verder gereden.

En morgen komt deel 2
 
Wij hebben ook in Tsjechië een paar keer gebruik gemaakt van de ANWB.
De eerste keer was door een ontzettend stomme fout van ons.
Wij reden toen in een Chevy VAN - hadden boodschappen gedaan en waren terug op de (totaal lege) camping vergeten om het koelkastje uit te schakelen....
Volgende dag ontdekten we al gauw dat de accu leeg was.
ANWB gebeld. Binnen een half uur kwam er een auto aan. Die auto zag er echt niet uit. Vol met deuken - vuil en toen de monteur de achterklep omhoog deed werden we wel een beetje giegelig: een ongelofelijke bende. Niet te vergelijken met de geordende wagens van de ANWB alhier.
Maar... het maakte niets uit.
Hij had de auto snel 'aan de praat'.
Maar, daarmee was het nog niet klaar...
even wachten...
De monteur ging aan het bellen, ik kreeg iemand aan de telefoon die mij op het hart drukte 'nu met de auto te gaan rijden om de accu op te laden'.
Prachtig.
Wat een service.
Maar vooral de snelheid verbaasde ons.
 
vorig jaar is er geprobeerd om de bmw van mijn schoonzoon te stelen. niet gelukt. er moest een nieuw stuurslot gemaakt worden. een tsjech met een werkbank in zijn skoda heeft perfect een een stuurslot gemaakt. klasse!!!!!! (via de anwb)
 
Wat ik me afvraag is het volgende, hoe gaat het met al die computergestuurde bolides? Kan de Tsjechische Wegenwacht daar wel mee uit de voeten?
 
Als jij volgend jaar voor het eerst naar Tsjechië gaat zal je verbaast zijn over de auto's die daar rijden! Erg veel Japans, Duits, Italiazans en Frans!!
Dus die kennis zal er wel zijn denk ik.
 
Die kennis vast wel.
Mar toen we in het voorjaar een probleem hadden met de varavanmover werden we gebeld door het bedrijf wat de ANWB opdracht had gegeven om ons te helpen... die meneer zag het somber in en zei geen idee te hebben wat hij moest verwachten.
Gelukkig was mijn man zelf al een poosje aan het prutsen en kreeg hij het a[[araat weer werkend.
 
En vandaag is morgen.

Deel 2.

Naar ander benzinestation.
Olie gekocht, erin gedaan.
Het spoot er even vrolijk weer uit.
De leiding was kapot.
De auto weer bij de Citroengarage neergezet.
Wij boodschappen voor enkele dagen gedaan bij de Tesco en met de taxi terug naar huis.
Heelhuids aangekomen, want aan de binnenspiegel van de taxi hing een rozenkrans.
Het weer was fantastisch.
Gewoon een langere vakantie, wie doet je wat?

Juist ja, de ANWB.

De auto kon niet in het weekend gemaakt worden.
Dus vertelde de ANWB ons, u heeft recht op een vervangende auto.
Ik zeg: dat is mooi. Regelt u maar.
Ja, zei de ANWB, u heeft recht op vervangend vervoer als u creditkaart heeft.
En die heeft Kukel niet.
Dus geen vervangend vervoer.
( is er jurist op het forum? Dit riekt naar koppelverkoop.)
Waarom niet.
Nou u krijgt anders een Tsjechische auto mee en die zou u kunnen verkopen.
Ophouden met die flauwekul, riep ik. Gewoon een auto sturen.
Na een uur belt de ANWB.
We hebben een auto voor u, hij moet alleen uit Kroatië komen.
Ik ben niet snel perplex, maar nu stokte mijn adem. Wel lief kind, vroeg ik, ik ben in Tsjechië! Weet je wel hoe ver .............etc.
Dat wist ze, ze zal mij terugbellen.
Dat deed ze, of we wilde vliegen.
Nou liever niet. Het is een hele toer om met de trein naar het vliegveld van Praag te komen.
We gaven aan dat het prima zou zijn als de auto maandag klaar zou zijn, zodat we dinsdag kunnen rijden en woensdag aan de arbeid.

Morgen deel 3
 
Ja, zei de ANWB, u heeft recht op vervangend vervoer als u creditkaart heeft.
En die heeft Kukel niet.
Hoi Kukel,

Die creditcard in jouw prachtige verhaal, is dat een VISA card?
De ANWB doet idd. zaken met die maatschappij, of maakte het niet uit welke card?

Groet, Doni
 
voortaan misschien toch maar een reisverzekering nemen kukel, wij hadden verleden jaar wat problemen!!!! met anwb en reisverzekering samen ging alles uitstekend en heb je geen creditcard nodig, plus dat je een hoop andere kosten ook gewoon vergoed krijgt.
 
Maakt niet uit welke kaart.
Ik heb gewoon een giropas.
Blijkbaar niet voldoende.
Het zou fijn zijn als iemand (ANWB?) uitlegt hoe een en ander in elkaar steekt.
Ik heb een doorlopende reisverzekering, maar dit heeft toch niets te maken met autopech?
Of valt er nog wat te leren?
 
Waarde Kukel,

Ik denk dat de ANWB een creditcard ziet als een soort verzekering, mn. het feit dat als je een leenauto gebruikt en je verkoopt hem onderweg, dan wordt het bedrag (voor wat de auto waard is), van je creditcard betaald aan de ANWB, en daarna via de creditcardmaatschappij bij jou geclaimd.
Zo dekt de ANWB zich in dat het geld terugkomt.
Wat betreft de reisverzekering, daar kan ik niets anders overzeggen dan, dat je de voorwaarden moet lezen en misschien is er wel een vergoeding voor autopech....

Groet, Doni
 
toen wij autopech kregen hebben we de alarmcentrale van de reisverzekering gebeld,die heeft in samenspraak met de anwb alles geregeld zowel in duitsland als tsjechie en dat is goed verlopen.
 
Maakt niet uit welke kaart.
Ik heb gewoon een giropas.
Blijkbaar niet voldoende.
Het zou fijn zijn als iemand (ANWB?) uitlegt hoe een en ander in elkaar steekt.
Ik heb een doorlopende reisverzekering, maar dit heeft toch niets te maken met autopech?
Of valt er nog wat te leren?

Ja, goed de polisvoorwaarden lezen. En dit is niet flauw bedoeld.
Net zoals ziektekosten e.d. Sluiten mensen een polis voor af, terwijl de gewone ziektekostenverzekering "bepaalde" dingen ook vergoedt. Dan ben je vaak dubbel (duur) verzekerd. Maar goed, beter teveel verzekerd dan te weinig. :vliegen:
 
Deel 3

Maandag.
De ANWB belt: gaat niet lukken, de auto is misschien woensdag klaar.
Misschien.
U kunt nu een auto mee krijgen en uw auto gaat terug naar Nederland.
Ik wil mijn auto, die stuk is, niet terug naar Nederland, veel te duur om daar te maken.
Eerst maken, dan retour.
Ik had trouwens gelijk geregeld of de Citroengarage de afstandbediening wilde maken.
Ik vraag of ze terug willen bellen.
Kortom, na enige discussie neemt de ANWB contact met de garage op.
Resultaat: de auto is om 16.30 uur klaar.
Auto gehaald, alles perfect in orde.
Voor € 100,= een nieuwe sonde, olieleiding en de afstandbediening gemaakt.

We hadden een prachtige verlengde vakantie.

ANWB bedankt, de hulp was uitstekend.
Ook de zorg en het bellen of alles goed met ons gaat in dat verre Tsjechië stelde we zeer op prijs.
 
wij hadden ook pech in de zomervakantie, en konden de auto na 4 werkdagen weer ophalen in de renault garage in liberec maar moesten wel 1100 eurris op tafel leggen.
hoe moeten wij dit betalen zei ik nou bijvoorbeeld met een creditcard
werd er gezegd nou hebben wij niet zo.n ding (nu wel) en die reis en credietbrief dekt maar 400 euro en op 1 pinpas krijg je niet zoveel geld op 1 dag, beetje paniek maar gelukkig kregen we op de 2e pinpas ook geld zodat we de auto mee konden nemen wat een genot was na een kleine week openbaar vervoer greetz van hanedoes.....
 
wij hadden ook pech met de auto (februari 2007)
het verhaal heb ik ook al eerder beschreven op het forum dus dat zal ik niet weer herhalen.
prima geregeld bij de anwb,en als je de voorwaarden goed doorneemt,dat staat er ook beschreven dat als je een vervangende auto wilt hebben,reparatie's in het buitenland wilt uit laten voer,dat je dan in het bezit moet zijn van een visa kaart.
wij hadden deze gelukkig wel aangevraagt (gelijk met de reis en kredietbrief) dus geen problemen mee gehad.
Als het zo is dat je de visa kaart niet gebruikt,betaal je ook geen kosten (11 euro per jaar)
dus wel handig om deze erbij te nemen,en gebruik je hem niet dan ook geen kosten
 
Wij hadden dus ook autopech de eerste dag dat we op wintersport kwamen. lekke band!!
Anwb gebeld, gebeld en gebeld, na enkele uren kwamen ze eindelijk(sta je daar met kids in de sneeuw en vrieskou) Gelukkig de "meneer"van de skiverleih liet ons binnen in z,n kleine hokje waar hij de skiees verhuurde.Zoals meerderen al zeiden komen ze met een oude brik(maakt niet uit:lmfao: ) Wilden ze een andere band opzetten, een heeeeeeeeeleee oude voor 100 euro. We hebben net voor die vakantie 4 nieuwe opgezet voor 400 Dat wilden we dus niet. wegslepen deden ze ook niet. Moet er ff bijzetten, het was wel "kerstavond"(middag) We hebben daar gestaan va 14.00 uur tot ongeveer 18.00 uur
We hadden een reisverzekering en anwb pas, plus reis en kredietbrief , maar niks werkte. We hebben de auto laten staan in centrum en naar ons pension gegaan en na de kerst een prop in laten schieten voor 3 euro bij een lokale garage ,klaar!
We gaan al jaren naar tsjechie ,wintersport,nooit wat gehad. Altijd netjes verzekering,anwb en reis en krediet voor elkaar. Maar achteraf hebben we dr dus niks aan gehad :snotter: blijkt nu.
Alleen een hoge telefoon rekening van het bellen naar de anwb....
 
prima geregeld bij de anwb,en als je de voorwaarden goed doorneemt,dat staat er ook beschreven dat als je een vervangende auto wilt hebben,reparatie's in het buitenland wilt uit laten voer,dat je dan in het bezit moet zijn van een visa kaart.

Ik neem aan dat een Mastercard ook goed is? Want ook nog een Visacard nemen lijkt me wat veel van het goede. En dan lijkt het dus toch op de koppelverkoop, waar Kukel ook geen zin in heeft.
 
die hoge telefoonrekening die kan je ook declareren bij de anwb,
bij ons was dit 200,- euro (ze kunnen dat zien op de nota) netjs terug ontvangen.
wij hebben alleen maar lof over de anwb,kregen een vervangende auto enz enz ,en werden zelfs sávonds nog naar rokytnice gereden vanuit polen(ja in de takelauto)(de volgende dag wed ons auto opgehaald)
S'avonds laat kregen we nog een telefoontje of we goed waren aangekomen en wat de plannen met de auto waren.
en een mastecard kan je ook gebruiken.
 
Bovenaan