Auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik had hier ook wat vraagjes uitstaan over invoeren van een auto in CZ.
Lijkt me nu handig even een actuele ervaring te delen.
Want zoals met alle regeltjes verandert er vaak een boel in een korte tijd.

Eerst de samenvatting: invoeren in Tsjechie en 24 uur later alles rond, rijden maar!

Ik heb mijn Smart van 2003 naar CZ gebracht. Daarvoor al in NL de platen ingeleverd bij de RDW en had dus naast m'n papieren een exportdocument. Het autootje is op een aanhanger naar CZ gegaan.
Ik had nog geen CVO bij de Smart, dus die nog geregeld bij de Mercedes dealer (151 eu rip-off, dus let bij aanschaf van een auto van na 1997 altijd op of dit er bij zit).

Afgelopen woensdagochtend om 8 uur bij de STK in Mlada Boleslav de auto naar binnen gereden.
Chassisnummer werd gecontroleerd, foto's gemaakt en een "APK" uitgevoerd. Dat laatste was lachwekkend. Ik had nog van tevoren de hoogteverstelling van de koplampen voorzien van nieuwe motortjes, daardoor stonden de lampen te hoog. Bij de controle met het testapparaat niks over vernomen! Daarna de emissietest. Het motor type konden ze niet aflezen van de CVO, de mannen waren te lui om onder de auto te kijken. Smart is niet eens binnen geweest, toch een testrapport gekregen.
Je gaat er bijna iets van denken...! De keuring kostte 800 kronen, de emissietest 450. Geen smeergeld of foute contacten gebruikt. Als bedankje ook achteraf nog wat tulpenbollen achtergelaten.

Daarna de verzekering geregeld op naam van m'n schoonmoeder.

Direct door naar het Magistraat van de stad. Alle papieren ingeleverd, inclusief de oude nederlandse. De ambtenaar vroeg nog om een verkoopcontract. Die hebben we ter plekke even geschreven. 800 kronen afrekenen en wachten op telefoontje.
Dat telefoontje was er later die middag: volgende ochtend om 8 uur lagen de nieuwe platen met de tsjechische papieren klaar!

A je to... keuring en registratie in totaal 2000 kronen. Geen eco belastingheffing gehad, ondanks dat de auto 12 jaar oud is.

Schoonmoeder heel blij ....
 
Zijn de regels nog steeds hetzelfde als het laatste bericht? Wij zitten er ook aan te denken de auto in te voeren vanuit nederland
Ik had hier ook wat vraagjes uitstaan over invoeren van een auto in CZ.
Lijkt me nu handig even een actuele ervaring te delen.
Want zoals met alle regeltjes verandert er vaak een boel in een korte tijd.

Eerst de samenvatting: invoeren in Tsjechie en 24 uur later alles rond, rijden maar!

Ik heb mijn Smart van 2003 naar CZ gebracht. Daarvoor al in NL de platen ingeleverd bij de RDW en had dus naast m'n papieren een exportdocument. Het autootje is op een aanhanger naar CZ gegaan.
Ik had nog geen CVO bij de Smart, dus die nog geregeld bij de Mercedes dealer (151 eu rip-off, dus let bij aanschaf van een auto van na 1997 altijd op of dit er bij zit).

Afgelopen woensdagochtend om 8 uur bij de STK in Mlada Boleslav de auto naar binnen gereden.
Chassisnummer werd gecontroleerd, foto's gemaakt en een "APK" uitgevoerd. Dat laatste was lachwekkend. Ik had nog van tevoren de hoogteverstelling van de koplampen voorzien van nieuwe motortjes, daardoor stonden de lampen te hoog. Bij de controle met het testapparaat niks over vernomen! Daarna de emissietest. Het motor type konden ze niet aflezen van de CVO, de mannen waren te lui om onder de auto te kijken. Smart is niet eens binnen geweest, toch een testrapport gekregen.
Je gaat er bijna iets van denken...! De keuring kostte 800 kronen, de emissietest 450. Geen smeergeld of foute contacten gebruikt. Als bedankje ook achteraf nog wat tulpenbollen achtergelaten.

Daarna de verzekering geregeld op naam van m'n schoonmoeder.

Direct door naar het Magistraat van de stad. Alle papieren ingeleverd, inclusief de oude nederlandse. De ambtenaar vroeg nog om een verkoopcontract. Die hebben we ter plekke even geschreven. 800 kronen afrekenen en wachten op telefoontje.
Dat telefoontje was er later die middag: volgende ochtend om 8 uur lagen de nieuwe platen met de tsjechische papieren klaar!
 
Zijn de regels nog steeds hetzelfde als het laatste bericht? Wij zitten er ook aan te denken de auto in te voeren vanuit nederland
Je kan eventueel kijken wat je nog voor je auto in NL krijgt en dan hier een andere auto aanschaffen.

Onlangs hebben we een auto gekocht en de aanschafprijs was 10.000 euro goedkoper dan vergelijkbaar in Nederland. Met de tweede hands markt nog steeds overstuur kan je wellicht in NL nog een mooie prijs krijgen voor de auto en hier een vergelijkbare aanschaffen of wellicht beter voor dezelfde prijs (ondanks dat de wisselkoers nu dramatisch slecht is).
 
@Makooi Klopt helemaal als je praat over een nieuwe auto kopen.
Wij hebben toentertijd ook onze auto in NL verkocht en hier een nieuwe gekocht.
2e hands auto's zijn hier net zo aan de prijs al in NL, zo niet duurder is mijn ervaring.
 
Je kan eventueel kijken wat je nog voor je auto in NL krijgt en dan hier een andere auto aanschaffen.

Onlangs hebben we een auto gekocht en de aanschafprijs was 10.000 euro goedkoper dan vergelijkbaar in Nederland. Met de tweede hands markt nog steeds overstuur kan je wellicht in NL nog een mooie prijs krijgen voor de auto en hier een vergelijkbare aanschaffen of wellicht beter voor dezelfde prijs (ondanks dat de wisselkoers nu dramatisch slecht is).
Heb ik ook al over nagedacht inderdaad, maar onze auto is ongeveer nog €3500 waard op de nederlandse markt als we geluk hebben en ivm de bouw van ons huis is ons budget ook niet zo heel groot om nog wat bij te leggen


Dank... we gaan hier even naar kijken
 
Dit hangt er toch een beetje vanaf waar je het koopt? Als je op een bazaar rond gaat shoppen weet je dat het bij de oudere auto's troep is. Maar als je bijvoorbeeld bij een merkdealer gaat kijken (dasweltauto van volkswagen groep) zijn ze over het algemeen wel ok wat ik zo van vrienden heb vernomen.
 
Mijn tweedehands Nissan Primera kwam uit Duitsland en had een tweede eigenaar in Plzen gehad. Ik zal de derde eigenaar zijn geworden. Voordeel dat alle boekjes in het Duits waren. Nadeel dat men bij de APK wat vreemd opkijkt bij de informatie over een Duits bedrijf dat LPG heeft ingebouwd. De motor gebruikte veel olie. Na een dure reparatie door de garage in de buurt geen problemen meer. Totaalprijs vergelijkbaar met wat ik 10 jaar geleden in Nederland betaalde voor een vergelijkbare benzineauto.
 
Dit hangt er toch een beetje vanaf waar je het koopt? Als je op een bazaar rond gaat shoppen weet je dat het bij de oudere auto's troep is. Maar als je bijvoorbeeld bij een merkdealer gaat kijken (dasweltauto van volkswagen groep) zijn ze over het algemeen wel ok wat ik zo van vrienden heb vernomen.
Dat wel maar daar betaal je dan ook voor.
Moet wel zeggen dat het natuurlijk een groot verschil is ,zoals je schrijft.
Kopen via een bazar is een nachtmerrie .
Ik had het dus iets anders moeten formuleren,en ging ervan uit dat velen geld wilden besparen ,en dan kom je dus bij de Bazar.
En via de echte merk dealer met meestal garantie natuurlijk vele malen beter.
vw groep heeft wel een hele goede naam hier.
 
Kan ik een van oorsprong Duitse (Mercedes) camper die nu eerst van Duitse eigenaar op mijn Nederlandse ID (dus Nederlandse kenteken....vervolgens exporteren naar Tsjechie en op Cz kenteken laten zetten. Stel dat alle papier er voor zijn. Is er een max leeftijd limiet voor export/import zoals ook bij een normale personen auto (max 6 jaar oud)?
 
Nee, er is geen limiet om een auto te importeren hier zover ik weet. Anders kan je tenslotte een leuke oldtimer ook niet laten registreren. Om een registratie te krijgen moet je (even generiek) de eigenaar zijn en de auto moet afgemeld zijn in land van laatste registratie (eg. exportklaar).

Meer informatie is stukje terug in dit topic gepost door Curious.
https://www.srovnator.cz/clanky/dovoz-auta-ze-zahranici/

Wat wel nodig is om de auto op naam te laten zetten is een Tsjechisch ID nummer. En (volgens mij) kan je deze alleen krijgen als je een tijdelijke verblijfsvergunning aanvraagt.

Maar @curious is hier wellicht meer in thuis.
 
Een auto heb ik ook zonder Tsjechisch ID-nummer op naam kunnen zetten (was wel in 2018). Wat wel benodigd is, dat je aantoont dat je daadwerkelijk in Tsjechie verblijft. En dat middels een origineel huur- of koopcontract.

Volgens mij is dit de laatste jaren niet gewijzigd. Een CZ ID-nummer kan wel wat praktischer zijn bij het op naam krijgen van een auto in Tsjechie. (Minder vragen aan de balie...)
 
Bovenaan