Auto- en motorsport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Voorbeschouwing GP van Tsjechië: De laatste op Brno?

Na drie weekenden zomerpauze in de MotoGP komen de coureurs dit weekend weer in actie. Het veld trekt naar het legendarische circuit van Brno waar de Grand Prix van Tsjechië op het programma staat. Motorsport.com kan niet wachten tot het seizoen weer in gang schiet en blikt vooruit.

valentino-rossi-yamaha-factory.jpg


Al voor de Tweede Wereldoorlog werd er op twee wielen geracet op het circuit van Brno, dat toen nog ruim dertien kilometer lang was. In 1965 werd de Grand Prix er al verreden, in 1993 werd het evenement omgedoopt tot de Grand Prix van Tsjechië. Hoewel het evenement verschillende namen gehad heeft, is het na Assen de oudste race op de MotoGP-kalender. Anno 2019 heeft het land nog twee troeven in het wereldkampioenschap: Jakub Kornfeil (Moto3) en Karel Abraham.

Toch hangen er donkere wolken boven het evenement in Brno. Abrahams vader is de eigenaar van het circuit en stelt dat de overheid de geldkraan verder open moet zetten om de race op de kalender te houden. Abraham, bezig aan zijn achtste seizoen in de koningsklasse, zei het volgende: “Dit kan weleens de laatste GP zijn. Er zijn verschillende zaken waardoor het complex is om de GP te organiseren in Brno. Het belangrijkste is de samenwerking met de overheid. Bijna alle landen werken samen met de staat, maar in ons land hebben we daar problemen mee. Daar wringt de schoen het meest. Ze kunnen ons niet de volledige support geven. Ze geven tweederde van wat we nodig hebben, maar dat is niet genoeg.” Dit wordt ongetwijfeld vervolgd.

Dan terug naar het sportieve gedeelte, waar ook veel over gezegd kan worden. Marc Marquez heeft, als je insiders mag geloven, de titel al met een hand beet. Hij heeft 58 punten voorsprong op Andrea Dovizioso, die gezegd heeft dat hij zich richt op het vasthouden van de tweede plaats. Marquez wil echter op zijn beurt nog niet denken aan de titel en geeft als voorbeeld Alvaro Bautista, die ook binnen de kortste keren een voorsprong van 80 punten verspeelde in het WK Superbikes. Daar heeft de coureur zeker een punt, maar Marquez maakt een ijzersterk seizoen door. Misschien is het wel zijn beste seizoen, zeker als je kijkt naar het gebrek aan betaald leergeld (lees: crashes). De coureur komt amper meer ten val en de concurrentie maakt des te meer fouten.

Wie zijn de voornaamste concurrenten van Marquez in Brno? Dan zullen we in eerste instantie toch naar Yamaha kijken. De renstal heeft met Fabio Quartararo en Maverick Viñales twee piloten in vorm binnen de gelederen. Beiden doen niet echt mee in de titelstrijd en kunnen zich volledig focussen op het halen van dagsucces, iets waar ze zich met overgave op zullen storten. Wat te denken van merkgenoot Valentino Rossi, die maar liefst vijf keer won op Brno? Veel zal afhangen van de weersomstandigheden en de warmte, maar het verval tijdens de voorbije Duitse GP voorspelt weinig goeds. Vorig jaar werd Rossi vijfde op 2,9 seconde van winnaar Dovizioso. Misschien zit er dan toch nog iets in voor de rappe Italiaan.

Dovizioso keert terug op Brno waar hij vorig jaar won en dat was niet geheel verwonderlijk, gezien het karakter van het circuit. Toch heeft Ducati dit jaar grote problemen met het veranderen van richting en dat is op Brno toch van groot belang. Wordt het weer schadebeperking of kunnen de heren Dovizioso en Petrucci iets terug doen in de titelstrijd tegen Marquez? Suzuki is nog zo’n vraagteken: vorig seizoen beleefden de rijders van de renstal er geen gemakkelijk weekend.

Bron: motorsport.com
 

Ad Verschoor

Donateur
MotoGP: Marquez heer en meester in Brno

Marc Marquez heeft de MotoGP-race op het circuit in het Tsjechische Brno gewonnen. De Honda-rijder domineerde van start tot finish. Andrea Dovizioso reed Ducati naar de tweede plaats, voor Jack Miller.

Na een uitgestelde start vanwege een nat asfaltlint ging Marquez aan de leiding, voor Dovizioso en Miller. Hoewel Marquez niet echt bij de Italiaan kon wegrijden, kreeg Miller te maken met Alex Rins die hem al snel naar P4 verwees.

Marquez regeerde, hoewel Dovizioso gevaarlijk dichtbij was en hij in het slot van de race plots zowat naast zijn Honda lag. De Spanjaard wist echter met twee wielen op de baan te blijven. Vervolgens zette Marquez er een nog een tandje bij en liep weg bij de Ducati-rijder.

Kort voor de finishvlag ontpopte zich het duel tussen Rins en Miller, waarbij de Spanjaard het onderspit delfde. In deze slagvolgorde kwam de top drie over de eindstreep. Cal Crutchlow werd als vijfde afgevlagd, voor Valentino Rossi.

Na de aankondiging en voorbeschouwing van deze GP-wedstrijd lijkt het me toch wel aardig de uitslag te geven ook al is Marquez geen Tsjech. -Ad-
 

Ad Verschoor

Donateur
Nederlands team deelnemer stratenrace in Horice

Het Performance Racing team uit Hengelo (gld) maakt zich op voor de vijfde ronde van het IRRC in het Tsjechische Horice. Het uit Hengelo Gelderland afkomstige wegraceteam wil met haar coureurs Ilja Caljouw en Virgil-Amber Bloemhard laten zien wat het in huis heeft voor de laatste twee evenementen van dit seizoen.

Het team kijkt uit naar de altijd spectaculaire races in Horice en heeft zin om weer aan de slag te gaan. ''We hebben ons laten vertellen dat er veel publiek ons achterna reist. We zijn zeer benieuwd'' aldus het team.

Bron: radioideaal.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Abraham kondigt afscheid van MotoGP aan
Karel Abraham | foto© Reale Avintia Racing


Karel Abraham heeft zaterdagavond tijdens een bijeenkomst met zijn fans bij het Automotodrom Brno zijn pensioen aangekondigd.

Het zat er al enige tijd aan te komen maar zaterdagavond werd duidelijk dat Karel Abraham in 2020 niet in de MotoGP klasse actief zal zijn. Tijdens een speciale bijeenkomst voor zijn fans kondigde de Tsjech aan dat hij met pensioen gaat en afscheid neemt van de MotoGP klasse.

Naar verluidt liet de teambaas van het Reale Avintia Racing team aan Abraham per email weten dat hij volgend jaar niet voor het team zal rijden. Tijdens de bijeenkomst op het Brno circuit, waar Abraham senior eigenaar van is, meldde Abraham junior dan ook dat hij dit absoluut niet kon waarderen en verder niets meer met het team te maken wil hebben. Het was duidelijk dat Abraham, maar ook Rabat, veel geld betaalde om actief te zijn in de MotoGP klasse.

Abraham maakte zijn debuut in het wereldkampioenschap in 2005 in de 125cc klasse. In 2007 maakte hij de overstap naar de 250cc klasse en in 2010 behaalde hij zijn enige Grand Prix zege in het eerste jaar van de Moto2 klasse. Vanaf 2011 was Abraham actief in de MotoGP klasse waar hij reed met een Ducati, een ART machine in de toenmalige CRT klasse en een Honda voor het Cardion AB team van zijn vader. In 2016 reed de Tsjech een seizoen in de WorldSBK klasse voor het Milwaukee BMW team waarna hij in 2017 terugkeerde naar de MotoGP klasse met het Ángel Nieto Team voor twee seizoenen. In 2019 reed hij voor het Reale Avintia Ducati team en dit was dus zijn laatste seizoen in de MotoGP klasse.

Ook de toekomst van de Tsjechische Grand Prix ligt zwaar onder vuur. Bekend is dat er een flinke betalingsachterstand is en nadat er afgelopen week is aangekondigd dat er in 2022 wellicht een Hongaarse Grand Prix komt lijkt de toekomst zeer onzeker.

Bron: racesport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
F2: Piquet en Deletraz rijden voor Charouz Racing

AUTOSPORT - Het Tsjechische Charouz Racing heeft een nieuwe rijdersbezetting gepresenteerd voor het nieuwe seizoen in de Formule 2. Naast Louis Deletraz Jr, die na één jaar afwezigheid terugkeert, debuteert de Braziliaan Pedro Piquet voor het team.


Pedro Piquet is de jongste zoon van voormalig F1-rijder Nelson Piquet en de jongere broer van Nelson Piquet Jr. Charouz opereerde dit jaar als Sauber Junior Team, doch gebruikt vanaf het komende seizoen de oorspronkelijke naam. Deletraz heeft onlangs ook voor Rebellion Racing getest voor deelname in het FIA World Endurance Championship.
 
Tsjech moet zich drie dagen voor start Dakar Rally afmelden na ongeluk

Nu.nl - 02 januari 2020

Martin Kolomy is de eerste 'uitvaller' van de Dakar Rally, die pas zondag officieel van start gaat. De Tsjech sloeg donderdag bij een testrit in Saoedi-Arabië met zijn wagen over de kop. Kolomy moest net als zijn bijrijder Jiri Stross naar een ziekenhuis worden gebracht. Ze maken het naar omstandigheden goed. Hun auto is zwaar beschadigd, zodat deelname aan de woestijnrally uitgesloten is.

"Soms is een seconde helaas genoeg om alles te veranderen. Jiri en ik zullen niet starten in de Dakar Rally vanwege de staat van ons voertuig. Ook onze gezondheid staat het niet toe", schrijft Kolomy op Facebook.

De 46-jarige coureur was de afgelopen tien jaar een vaste deelnemer aan de Dakar Rally bij de trucks. Dit jaar zou hij voor het eerst met een auto aan de start verschijnen. Zowel in 2016 als 2017 schreef Kolomy een etappe op zijn naam en hij eindigde driemaal in de top tien van het eindklassement bij de trucks. Vijfde plaatsen in 2013 en 2015 vormen zijn beste resultaat.



Na dertig edities in Afrika en elf jaar in Zuid-Amerika wordt de Dakar Rally dit jaar voor het eerst in Saoedi-Arabië gehouden. De eerste etappe begint zondag in Djedda en de twaalfde en laatste proef is op vrijdag 17 januari met finish in Qiddiya. De auto's, trucks, motors, buggy's en quads moeten 7.850 kilometer afleggen, voornamelijk door de woestijn.
 

Ad Verschoor

Donateur
Coronavirus: IDM in Most gaat niet door

Pepijn Bijsterbosch (55) en Ricardo Brink (4) | Foto credit: Tiny Kolsters


De IDM organisatie heeft het eerstvolgende evenement dat op de kalender stond van 3 t/m 5 juli op Tsjechische circuit van Most geannuleerd. Organisator Motor Presse Stuttgart blijft wel alles in het werk stellen om een IDM kampioenschap 2020 te organiseren.

Vanwege de corona-uitbraak zijn er ook in het Internationalen Deutschen Motorradmeisterschaft, afgekort IDM, al diverse evenementen afgelast. Het eerstvolgende evenement dat nog op de kalender stond was van 3 t/m 5 juli op het Autodrom Most in Tsjechië.
Dit evenement is vandaag door organisator en promotor Motor Presse Stuttgart ook gecanceld. De organisatie geeft als reden de geldende reisbeperkingen in combinatie met het ontbreken van duidelijke richtlijnen voor de uitvoering van een raceweekend.

Bron: racesport.nl
 

kuurgast

Donateur
Autodrome Most: OMV MaxxMotion NASCAR Show vindt medio november plaats.

NASCAR-promotor Whelen Euro Series en Autodrom Most hebben een nieuwe datum aangekondigd voor het OMV MaxxMotion NASCAR Show-raceweekend voor het seizoen 2020.

Na de première in 2019 zou het autodrome dit jaar van 19 tot 21 juni de race verwelkomen van de Europese reeks van de National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR), de enige buiten het Noord-Amerikaanse continent. Vanwege overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van de covid-19-pandemie moest de oorspronkelijke termijn echter worden geannuleerd.

"We zijn blij onze fans te plezieren. Onderhandelingen met de promotor op een vervangingsdatum waren ondersteunend. Gezien het gemeenschappelijke belang om teams, rijders en vooral motorsportliefhebbers niet teleur te stellen, hebben we duidelijk overeenstemming bereikt. We zijn van mening dat zelfs het weer in november de ervaring van spannende gevechten in de zeer aantrekkelijke Europese NASCAR-serie niet zal bederven ", aldus Josef Zajíček, voorzitter van de raad van bestuur van Autodrom Most.

Zijn woorden werden ook bevestigd door Jerome Galpin, president van de NASCAR Whelen Euro Series. "De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om de beste optie te kiezen voor alle betrokken fans en teams. We hebben het geluk dat we geweldige partners hebben en tegelijkertijd kunnen we niet wachten om terug te keren naar de circuits. Laten we hopen dat het alleen maar beter is dat we geweldige evenementen voor onze fans kunnen blijven houden. "

In de oorspronkelijke data vinden de races plaats in Vallelunge, Italië (12-13 september), Zolder, België (2-3 oktober) en op de Hockenheimring in Duitsland (17-18 oktober). Een andere update van de NASCAR Whelen Euro Series dit jaar in het VK bij Brands Hatch, in Spanje in Valencia en in Nederland bij Raceway Venray zal later door de promotor worden verzorgd.
Bron autodrom-most.cz.
--------------------------------------------------------------
Autodrom Most doet er alles aan om het virus financieel te overleven. Normaal leeft Autodrom Most van de buitenlanders, maar nu die niet zomaar naar hen toe mogen reizen doen ze andere dingen. Zo hebben ze een bv leuk avondje uit voor Tsjechische mensen.

Autodrom Most biedt op vrijdag 22 mei dubbele culturele activiteiten aan. In samenwerking met het Dream PRO-bureau organiseert hij vanaf 20:00 uur het DJ Show Live-autoconcert van Leoš Mareš op de parkeerplaats in de paddock, en vanaf middernacht wordt het entertainment voortgezet met een autocinema-vertoning. "De organisatoren kozen voor de film Le Mans ´66, die op een stijlvolle manier aantrekkelijk is voor toeschouwers voor de omgeving van een groot racecircuit, dus er zal geen tekort zijn aan opnamen van supersnelle en krachtige specials in actie bij een van 's werelds beroemdste autobedrijven." aldus manager Michaela Rosenkranzová.
Bron autodrom-most.cz.

En ze doen mee aan een project voor jonge bestuurders van 18 tot 24 jaar die binnen een jaar na het behalen van hun rijbewijs een gratis dag cursus kunnen krijgen. START DRIVING.
En voor automobilisten 65 jaar en ouder, een dag gratis bijscholing. Jedu s dobou.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Grand Prix van Tsjechië in MotoGP zonder publiek

De Grand Prix van Tsjechië zal op 9 augustus zonder toeschouwers worden gehouden. Dat bevestigden de organisatoren van de race op het circuit van Brno vrijdag.

De Grand Prix van Tsjechië wordt de derde wedstrijd van het seizoen in de MotoGP, na twee races in het Spaanse Jerez op 19 en 26 juli. Vorig jaar kwamen er in het hele weekeinde 186.000 fans naar het circuit van Brno.

Bron: lc.nl
 

kuurgast

Donateur
‘Pittige rondjes met veel hoogteverschillen’

Voordat zijn ouders er überhaupt van af wisten, had autocrosser Hannes-Jan Zwaagstra uit Kerkenveld zich al opgegeven voor de races in Nová Paka en Dolní Bousov in Tsjechië.

Een mooie uitdaging voor de 18-jarige. Vooral omdat het hoogteverschil op de baan in Nová Paka 36 meter is en dus heel anders dan de ‘platte’ banen in Nederland. Samen met kameraad Jurgen Lubbinge maakte Hannes-Jan zijn crossauto klaar en beide heren zijn er helemaal klaar voor.

‘Doen wat een ander niet doet’
Donderdag vertrekken Hannes-Jan en Jurgen samen met de vader van Hannes-Jan en twee ooms richting het oosten. Op 10 augustus zijn ze weer terug. ,,Het is ongeveer 885 kilometer rijden. Een eind, maar ik ga erheen omdat het me echt mooi lijkt om daar te crossen. Ik kwam het evenement voor het uitbreken van het coronavirus tegen op Facebook en heb me meteen opgegeven. Dat is toch lachen! Een keer wat doen wat een ander niet doet. Het worden pittige rondjes met de hoogteverschillen en daar houd ik wel van.”

Hannes-Jan is een fanatiek autocrosser. Vorig jaar werd hij tweede tijdens het kampioenschap van de Drentse Autocross Club in De Knipe (Friesland). Daarna lag alles stil. Na de uitbraak van het coronavirus worden er nog steeds geen crosswedstrijden gehouden in Nederland. Nog een reden voor de Kerkenvelder om zijn spullen te pakken en richting Tsjechië te gaan. ,,Ik had me al opgegeven voordat mijn ouders het wisten”, vertelt hij lachend. ,,Hoe ze reageerden? Ze vroegen zich af hoe ik daar wilde komen en hoe ik het zou betalen? Maar alles is gelukt en er gaat dus zelfs familie mee.”

‘Gewoon gaan’
Oom Harald Boertien gaf eigenlijk de doorslag. ,,Hij zei: ‘gewoon gaan. Je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan’. Daar ben ik het mee eens.”

Hoe de banen er daar uitzien, weet Hannes-Jan nog niet. ,,Ik zie het wel. Ik ben samen met Jurgen zo druk geweest met de auto, dat ik me nog niet hebt verdiept in wat me te wachten staat. Maar dat komt misschien nog wel en anders niet. Dan is het een mooie verrassing.”
Bron hoogeveenschecourant.nl.

Er zijn meer Nederlanders die mee rijden in Nová Paka.
Programma:
1-2. augustus Nová Paka
Vrijdag:
17.00-19.00 vrije training - 3 ronden
Zaterdag:
10.15 Eerste reeks races
15.30 Tweede reeks races
Zondag:
07.30 Begin van de derde reeks races
12.30 - 16.00 Halve finales en finales
16.30 Prijsuitreiking

8 augustus Dolní Bousov


Info op facebook Autocross Radeč.

2020_radec.jpg
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Marc Márquez mist vrijwel zeker ‘Brno’ na nieuwe operatie.

Na de Grote Prijs van Andalusië moet Marc Márquez komend weekeinde vrijwel zeker ook de MotoGP van Tsjechië op het circuit van Brno missen. De achtvoudig wereldkampioen brak ruim twee weken geleden bij een zware val zijn rechterbovenarm. Hij is daar vandaag opnieuw aan geopereerd.
Bron ad.nl.

Komend weekeinde wordt de MotoGP van Tsjechië op het circuit van Brno gereden zonder toeschouwers. Dit in verband met strenge corona maatregelen. Alle rijders en hun medewerkers moeten bij binnenkomst op het circuit een negatieve corona-test kunnen tonen.
Verder worden er temperatuur metingen gedaan en diverse corona testen tussendoor en iedereen krijgt zijn unieke QR-code, om ingeval een besmetting die te kunnen lokaliseren.
Bron motogpbrno.com/en + seznamzpravy.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
MotoGP van Tsjechië 2020 live op tv
Derde GP van het jaar

motogp-van-tsjechie-2020-live-op-tv.jpg


Op zondag 9 augustus is de MotoGP van Tsjechië, de derde van het seizoen. Vanaf de vrije trainingen op vrijdag 7 augustus doet Eurosport live verslag op tv en online via de Eurosport Player.

Programma MotoGP van Tsjechië 2020

Vrijdag 7 augustus (Eurosport 1 en Eurosport Player):
  • 09.00 uur: vrije training 1 Moto3
  • 09.55 uur: vrije training 1 MotoGP
  • 10.55 uur: vrije training 1 Moto2
  • 13.15 uur: vrije training 2 Moto3
  • 14.10 uur: vrije training 2 MotoGP
  • 15.10 uur: vrije training 2 Moto2
Zaterdag 8 augustus (Eurosport 1 en Eurosport Player):
  • 09.00 uur: vrije training 3 Moto3
  • 09.55 uur: vrije training 3 MotoGP
  • 10.55 uur: vrije training 3 Moto2
  • 12.35 uur: kwalificatie Moto3
  • 13.30 uur: vrije training 4 MotoGP
  • 14.10 uur: kwalificatie MotoGP
  • 15.10 uur: kwalificatie Moto2
Zondag 9 augustus (Eurosport 1 en Eurosport Player):
  • 08.40 uur: warming-up Moto3
  • 09.10 uur: warming-up Moto2
  • 09.40 uur: warming-up MotoGP
  • 11.00 uur: race Moto3
  • 12.20 uur: race Moto2
  • 14.00 uur: race MotoGP
 

Ad Verschoor

Donateur
MXGP blijft tot minimaal 2025 in Loket voor Tsjechische GP

Het contract tussen MXGP-promotor Infront Moto Racing en de Automoto Klub Loket is met vijf jaar verlengd. Dat houdt in dat het circuit de komende jaren de Grand Prix van Tsjechië blijft organiseren.

action-start-1.jpg


Loket staat al sinds 1995 op de kalender van het WK Motorcross. In 2020 vond de GP van Tsjechië vanwege de wereldwijde coronacrisis niet plaats. De race zal de komende jaren op de kalender blijven staan. Geheel in lijn met de huidige beperkingen werd de contractverlenging virtueel bekrachtigd. Door de nieuwe deal staat het evenement tot minimaal eind 2025 op de kalender.

De baan, 150 kilometer ten westen van Praag, zorgde de afgelopen jaren voor heel wat spektakel. Jeffrey Herlings zal met gemengde gevoelens terugdenken aan zijn races op Loket. In 2012 won hij er zijn eerste titel en hij domineerde in 2018. In 2015 raakte echter door een valpartij zijn heup uit de kom.

“We zijn erg blij met deze lange-termijnverlenging van vijf jaar, dat is belangrijk voor alle betrokken partijen”, aldus Infront Moto Racing COO Daniele Rizzi. “De komende jaren willen we ervoor zorgen dat de motorcross in dit land verder ontwikkelt. Daarom is dit een zeer belangrijk akkoord. Relaties zoals deze vormen de basis voor een solide groei van de sport en een solide toekomst van de motorcross.”

Bron: nl.motorsport.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische Grand Prix (Brno) in 2021 niet meer op MotoGP kalender

Het jaarlijkse getouwtrek over het wel en niet doorgaan van de Tsjechische Grand Prix in Brno is niet nieuw. Maar inmiddels is het wel zo goed als zeker, in 2021 zal het historische Tsjechische circuit geen deel meer uitmaken van het MotoGP wereldkampioenschap.


Start MotoGP race - Brno 2019 | foto© Repsol Media

De afgelopen vijf jaar was het bedrijf Spolek pro pořádání Grand Prix (een bedrijf dat speciaal opgezet is voor het organiseren van de Grand Prix in Brno en waarvan de aandelen in handen zijn van de stad Brno, de provincie Zuid-Moravië en de provincie Praag). Spolek huurde het circuit telkens in de betreffende week van Automotodrom Brno – Brno Circuit eigenaar Karel Abraham senior tegen een kostprijs van ongeveer 30 miljoen Tsjechische kronen (1,137 miljoen euro).

Het afgelopen jaar heeft Dorna de organisatie te kennen gegeven dat men mede op verzoek van de MotoGP coureurs en indien men het contract wilde verlengen, voor aanvang van het MotoGP weekend in 2021 opnieuw en in zijn geheel diende te asfalteren. Met deze investering is een bedrag van ongeveer 100 miljoen Tsjechische kronen (3,7 miljoen euro) gemoeid.

De afgelopen vijf jaar betaalde Spolek voor het mogen organiseren van de Tsjechische Grand Prix een bedrag van 4 miljoen euro* aan Dorna – in 2020 werd hiervan afgeweken aangezien er geen publiek aanwezig kon en mocht zijn waardoor het bedrag werd gereduceerd tot een fee van 1 miljoen euro. Maar voor het verkrijgen van een nieuwe overeenkomst vanaf het seizoen 2021 verhoogde Dorna ook nog eens de kosten en zou Spolek een bedrag van maar liefst 6 miljoen euro over moeten maken naar de Spaanse promotor.

Hoewel het de afgelopen jaren niet altijd even vlotjes verliep en de Tsjechische organisator steevast problemen had met het voldoen van de facturen, dit omdat er altijd wel één van de drie aandeelhouders dwarslag, is Dorna vastberaden om voet bij stuk te houden van zowel het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag als ook de bijdrage van 6 miljoen euro.

In een onlangs gehouden bestuursvergadering werd duidelijk dat de Tsjechische staat het zich momenteel niet kan veroorloven om extra geld uit te geven aan dit het organiseren van de Tsjechische Grand Prix, mede vanwege de Covid 19-pandemie.

Markéta Vaňková, burgemeester van Brno: “Dorna dringt aan op een volledige revisie van het circuit, iets dat ongeveer 100 miljoen kronen (3,7 miljoen euro) zal gaan kosten. Door de covid pandemie zijn we er niet zeker van of het publiek volgend jaar wel weer welkom is, of dat mensen uit het buitenland mogen reizen. In een tijd waarin we de belangrijkste behoeften van de stad aanpakken, zodat we de tarieven voor afval of het openbaar vervoer niet hoeven te verhogen, lijkt het me hoogst onverantwoordelijk om als stad aan een dergelijke verplichting aan te gaan.”

Na de bestuursvergadering rees de vraag: zal zonder de steun van de stad Brno, de regio Zuid-Moravië en de regionale overheid echt van de MotoGP kalender worden gehaald?

Ondanks dat Dorna nog niet officieel gereageerd heeft op het wel of niet doorgaan van de Grand Prix op Automotodrom Brno – Brno Circuit en de 2021 editie van de Tsjechische Grand Prix vooralsnog voor zondag 8 augustus (weliswaar als to be decided) op eerste voorlopige MotoGP kalender vermeld lijkt Dorna onverbiddelijk en voet bij stuk te gaan houden.

Opvallend is echter wel dat in de hele materie nergens de naam van circuit eigenaar Karel Abraham senior opduikt, zal de flamboyante Tsjech misschien nog een verrassing in petto hebben en als redder in nood kunnen fungeren?

Deze kans lijkt echter ook heel klein, zo niet uitgesloten. Dorna CEO Carmelo Ezpeleta heeft namelijk aan onze collega’s van het Duitse Speedweek laten weten dat er komend seizoen niet gereden zal worden in Brno en dat het circuit definitief van de 2021 MotoGP kalender zal verdwijnen.

Het Autodromo Internacional do Algarve in Portugal, het Mandalika International Street Circuit in Indonesië en het Igora Drive Circuit in Rusland staan als de drie reservecircuits op de eerste voorlopige 2021 MotoGP kalender vermeld. Het Autódromo Internacional do Algarve en het Igora Drive circuit in Sint-Petersburg (Rusland) zijn momenteel de twee belangrijkste circuits om de plaats van Brno over te nemen.

*Het circuit of de lokale organisatie betaalt een bedrag aan Dorna om het evenement te mogen en kunnen organiseren maar kan deze d.m.v. van de kaartverkoop en andere inkomsten (catering, merchandise etc.) terugverdienen om zo het evenement kostendekkend te kunnen organiseren. Dit is een standaardregel zoals deze ook van toepassing is op de overige organisatoren van een Grand Prix.

Bron: racesport.nl
 

kuurgast

Donateur
Dakar Rally 2021 start met 37 Tsjechische deelnemers
Een snelle goochelvertaling van autorevue.cz.

Motorfietsen: sterke line-up
Van de zeven Tsjechische motorrijders behoren er drie - Milan Engel, Martin Michek en Jan Brabec - tot de prioriteitsrijders in de Elite-categorie op basis van hun eerdere resultaten. Daarom zijn er enkele beperkingen op hen van toepassing. Het belangrijkste is de limiet van het aantal banden tot zes voor het hele verloop van de wedstrijd en de toestemming om één zuiger zonder boete te vervangen.

Het trio van Roman Krejčí, David Pabiška en Rudolf Lhotský wordt zonder hulp in de categorie ingeschreven. Dit is een klassement van rijders die na de etappe alle reparaties aan de motor zelf doen. De eerste zal voor de tweede keer in de Original by Motul-classificatie rijden, de andere twee zullen hun debuut maken.

De Dakar-première wacht op een van de meest succesvolle freestyle motorcrossers in de geschiedenis van Libor Podmol. Hij was oorspronkelijk aan het voorbereiden met het Orion - Moto Racing Group-team, maar zijn zakenpartners waren in strijd met hun belangen, dus Podmol besloot om voor zijn eigen team te gaan.

Auto's: een paar kilometer
Vijf Tsjechen zullen verschijnen in de autocategorie. Volgens hem heeft de coureur van de Benzina Orlen Team-stal, Martin Prokop, nog nooit zo weinig testkilometers voor hem gehad. Hij diversifieerde het seizoen door te beginnen aan de Rally Sardinia als onderdeel van het Wereldkampioenschap Auto. Vorig jaar in Zuid-Amerika was het zesde, dit jaar in Saoedi-Arabië het twaalfde en ambitieus.

Het merk werd veranderd door Tomáš Ouředníček, die Ford na vier jaar het laatste jaar verving door Toyota. En zijn ambities voor de komende jaren liggen onder de fabrieksvleugels. Een van de meest ervaren Tsjechen, Miroslav Zapletal, mikte oorspronkelijk met de Ford Raptor op de Africa Eco Race, maar zal uiteindelijk de deelname van dit jaar aan de Dakar herhalen met de Slowaakse navigator.

Vrachtwagens: nieuwe versnellingsbakken
Een van de twee Tsjechische vrachtwagens met voorrang is Martin Macík, wiens iveco is uitgerust met een nieuwe automatische transmissie. Jaroslav Valtr keert na vier jaar in zijn eigen team terug naar Dakar met een auto van hetzelfde merk.

De tweede prioriteit chauffeur met een vrachtwagen is Aleš Loprais met een speciale Praga V4S DKR, die ook een automaat heeft. Met de hulp van Tatra Jamal Queen 69 zal het trio onder leiding van Jan Tománek rijden met de taak om de rug van team nummer één te dekken.

Ook staan er twee vrachtwagens aan de start van de Tatra Buggyra Racing-stal. De nieuwe Phoenix Tatra met automatische transmissie wordt bestuurd door Martin Šoltys en zijn collega werd drievoudig ATV-winnaar Ignacio Casale uit Chili.

Keer terug na elf jaar
Tatra-vrachtwagenchauffeur Tomáš Tomeček zal zich opnieuw presenteren op de Dakar Rally. De afgelopen jaren is hij gestart bij de Africa Eco Race, die in de voetsporen treedt van het originele circuit van de legendarische wedstrijd, maar door de coronaviruspandemie zal deze niet doorgaan. Tomeček ging daarom akkoord om samen te werken met het Duitse South Racing-team. Hij gaat rijden als zogenaamde scherpe assistent en staat ingeschreven in de categorie vrachtwagens.
'Ik hoop mensen te ontmoeten die ik in lange tijd niet heb gezien. Het zal niet gaan om het nastreven van tijd, maar je zult er zijn om anderen te helpen, 'zei Tomeček, die zich voor het laatst voorstelde in Dakar in 2010.

Bugins: Enge kijkt er naar uit
Beide bemanningen die verschijnen in de categorie bugin (officieel gemarkeerd als SSV) behoren tot het Buggyra Zero Mileage Racing-team. De vijfvoudig Dakar-winnaar op een ATV, de drieënzestigjarige Josef Macháček, start in één. En in de tweede de enige Tsjech die aan de Formule 1-races begon, Tomáš Enge. Voor hem wordt het de première in een beroemde race.

Macháček werkte mee aan de ontwikkeling van de nieuwe Can-Am-buggy, die naar zijn mening technisch twee klassen beter is dan het vorige type. En wat zegt hij tegen het adres van zijn collega? "Tomas is een piloot naar lichaam en geest. Hij moet gewoon in zich opnemen dat de Dakar niet over asfalt gaat, maar over duinen, gaten en verschillende obstakels op de baan. Ook over het feit dat er achter de horizon meestal geen begaanbaar pad is. Hij moet het rennende ego verstandig onderdrukken ', lacht Macháček.

De Tsjechen zullen ook vertegenwoordigd zijn in de nieuw geïntroduceerde Dakar Classic-categorie, een regelmatigheidswedstrijd voor auto's die vóór 2000 zijn geproduceerd. De succesvolle motorrijder Ondřej Klymčiw, wiens oude vriend en motorcoureur Petr Vlček, zal verschijnen in de Škoda 130 LR-crew. , permanent woonachtig in de VS.
 

kuurgast

Donateur
Martin Prokop schittert in eerste etappe Dakar Rally

De Tsjechische coureur Martin Prokop eindigde als derde in de eerste etappe van de Dakar Rally. Hij liep 3:18 minuten achter op de snelste coureur, de Spanjaard Carlos Sainz. De 13-voudige winnaar van de rally, Stéphane Peterhansel uit Frankrijk, kwam als tweede over de finish.

De 38-jarige Prokop eindigde in de top drie in de tweede helft van de 277 kilometer lange etappe. Hij bleef lange tijd tweede achter Peterhansel totdat Sainz de race voor zichzelf won. Prokop heeft daarmee een beste prestatie neergezet in Tsjechië. Zelf bezet hij tot nu toe maximaal de vijfde plaats in deze categorie.

Bron deutsch.radio.cz

--------------------------------------------

Tomáš Enge doet mee aan Dakar Rally

De Tsjechische coureur Tomáš Enge zal in januari voor het eerst deelnemen aan de Dakar Rally. Voor de ervaren autosporter uit Liberec is dit een noviteit die hij beschouwt als de kers op de taart van zijn carrière. De 44-jarige vertelde het persbureau ČTK.

Enge heeft zichzelf al gepresenteerd als de eerste en tot nu toe enige Tsjech op de Formule 1 Wereldkampioenschappen. Hij nam ook deel aan de IndyCar Series in de VS en reed verschillende keren de 24-uurs race van Le Mans uit.

Bron deutsch.radio.cz.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische rallyrijder Karel Loprais (72) overleden

De rallycoureur en zesvoudig winnaar van de Dakar Rally, Karel Loprais (oom van Aleš Loprais), is op 72-jarige leeftijd overleden. Dit werd donderdag bekendgemaakt op de Tsjechische televisie.

Loprais werkte als testrijder bij Tatra. In 1986 nam hij voor het eerst deel aan de Dakar Rally. Hij won de rally zes keer in de categorie vrachtwagens. Samen met zijn neef Aleš Loprais nam hij voor de laatste keer deel aan de Dakar Rally in 2006.

Bron oa deutsch.radio.cz.
 
Bovenaan