Auto- en motorsport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Lotus gaat samenwerking aan met het Tsjechische Praga + Livery

Lotus is een samenwerking aangegaan met het Tsjechische Praga en gaat komend jaar door het leven als Lotus Praga LMP2 Team. De renstal zet in het World Endurance Championship twee T128 LMP2-bolides in, aangedreven door Praga-krachtbronnen. Het project is ontwikkeld door Koweda, de organisatie van oud-F1-teambaas Colin Kolles, Lotus, Gravity Charouz en Praga. In de afgelopen jaren ontwikkelde Praga een volbloed racer voor op het circuit en was eveneens zeer actief in het karting.

De nieuw ontwikkelde bolide rijdt met de bekende Lotuskleuren zwart en goud. De samenwerking heeft eveneens tot gevolg dat Jan Charouz de overstap maakt naar het LMP2-team. De 25-jarige Tsjech vormt een team met Thomas Holzer en een tweede nieuwkomer Dominik Kraihamer.

Bron: racexpress.nl + ifaster.tiscali.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Uitslagen MotoGP van Brno

De Spanjaard Dani Pedrosa (Honda) heeft zondag op het circuit van Brno de Grote Prijs van Tsjechië in de MotoGP op zijn naam geschreven.

pedrtesj.jpg


Zijn landgenoot Marc Marquez (Honda), eerder de beste in de eerste 10 WK-manches van het seizoen, finishte pas als vierde. Pedrosa won voor zijn landgenoot Jorge Lorenzo (Yamaha), op 0.410, en de Italiaan Valentino Rossi (Yamaha), op 5.259. Marquez slaagde er niet in het record van de Italiaan Giacomo Agostini, die in 1968, 1969 en 1970 eveneens 10 opeenvolgende GP-zeges in een seizoen behaalde, te verbeteren. De Spanjaard blijft wel onbedreigd aan de leiding in de WK-stand.

De Spanjaard Esteve Rabat (Kalex) heeft in de Moto2 gewonnen. In de 11de WK-manche finishte hij voor de Fin Mika Kallio (Kalex) en de Duitser Sandro Cortese (Kalex). Xavier Siméon (Suter) werd 14de. Rabat verstevigde zo zijn leiderspositie in de WK-stand. De Spanjaard telt 208 punten, en gaat zo Kallio (196) en zijn landgenoot en Kalex-rijder Maverick Vinales (150), 6de in Brno, vooraf. Siméon (39) is in de WK-stand terug te vinden op de 13de plaats.

De Fransman Alexis Masbou (Honda) zegevierde in de Moto3. In de 11de WK-manche was hij sneller dan de Italiaan Enea Bastianini (KTM) en de Brit Danny Kent (Husqvarna). Voor de Fransman was het de eerste GP-zege uit zijn loopbaan. De Australiër Jack Miller (KTM), die vijfde werd, blijft WK-leider met 169 punten. Hij gaat met 23 punten de Spanjaard Alex Marquez (Honda) vooraf. Livio Loi (Kalex KTM) kwam zondag niet in actie. Onze landgenoot is 19de in de WK-stand.

Bron: sport.be
 

kuurgast

Donateur
Vandaag, 9 november, eindigde Rally Krkonoše na een tragisch ongeval waarbij een deelnemer is overleden.

10644871_787083844681838_1284921447291103334_n.png


Een Škoda Fabia S2000 crashte rond 09:30 uur op de weg van Debrné naar Mostek in een lichte bocht.
Bestuurder Miloš Vágner (35) is ondanks alle zorg van reddingswerkers aan de gevolgen van ernstige verwondingen bezweken.
Bijrijder Petr Gross (51) is per helikopter naar een ziekenhuis in Hradec Králové vervoerd met ernstig hoofdletsel.
De organisatie heeft de rally afgelast.
 

Ad Verschoor

Donateur
De nieuwe Renault van Mammoet Rallysport met Tsjechische inbreng

Mammoet Rallysport is na de Dakar van 2014 een compleet nieuwe weg ingeslagen. Iedereen is nieuwsgierig hoe de nieuwe Renault trucks van Martin van den Brink en Pascal de Baar gaan presteren komende Dakar. Pascal de Baar was nauw betrokken bij de geboorte van deze volledig nieuwe truck, en vertelt hoe de samenwerking met MKR Technology tot stand kwam.


De samenwerking met Mario Kress, eigenaar van het in Tsjechië gevestigde MKR Technology, die zijn sporen verdiend heeft in de truckracerij kwam tijdens de Dakar van 2014 tot stand. Pascal de Baar viel al vrij snel uit met een technisch probleem, en werd door Ales Loprais uitgenodigd om in zijn camper mee te reizen.

Daar kwam de Baar in contact met Mario Kress, die verantwoordelijk was voor de motoren van Loprais. Pascal de Baar: ,,We raakten in gesprek, en vrij snel had ik door dat Mario geen onzin praatte. Iedereen in de truckracerij kent hem. Renault is naar hem toegekomen, met de mededeling dat ze binnen 3 jaar op het podium wilde staan. Nadat Renault in de racerij alles had gewonnen wat er te winnen viel, stopte het merk er mee. Maar de motoren en alle apparatuur zoals testbanken waren eigendom van Kress. Met Ales Loprais dacht hij de man gevonden te hebben om Dakar mee te winnen, maar met Ales is het soms lastig communiceren. ‘’

,,Met Mario heb ik dagen gesproken over hoe de ideale Dakar truck eruit moest zien. Als je de winnende truck wilt bouwen, moet deze beter zijn dan alle trucks die er nu rijden. Wij kunnen nooit zoveel testen als bijvoorbeeld Kamaz doet, en ook het talent hebben wij niet. Het moet een automaat zijn. We hebben berekend dat er gemiddeld 2.000 keer per dag geschakeld wordt. Dat zijn zo’n 24 schakelingen per 3 minuten. Met de handen aan het stuur kunnen we secondes pakken in iedere bocht, zonder harder te rijden. Harder remmen, tractiecontrole, een g-krachten sensor, minimaal 950 pk, een andere rol, lager zwaartepunt, en een goede verdeling van het gewicht zijn de belangrijkste zaken. Het gewicht van de diesel in de brandstoftanks kunnen we met behulp van brandstofpompen verdelen van voor naar achteren en links naar rechts.’’

,,De velgen zijn aan de binnenkant gecoat met een keramische laag, die hitte afdrijft. De remschijven geven veel warmte af. Hitte in de banden is nog steeds één van de grootste problemen. Truckbanden zijn gemaakt om 80 kilometer per uur mee te rijden, op 7 bar. Wat doen wij? We rijden 140 kilometer per uur, op 2 bar! Nu kunnen we langer hard rijden voor de band op het kritieke punt komt.’’



,,Mario wilde ook geen geveerde cabine meer. We gebruiken wel silent blocks. In het begin was ik sceptisch. De cabine maakt geen deel uit van de vering in de auto, waardoor je een heel direct gevoel hebt. De seconde dat de auto wegglijdt, voel je dat meteen. Zo zijn we alles bij elkaar tot een concept gekomen waarbij we een stap verder gaan dan de concurrentie. Wij wilden perse airconditioning in de auto. Op een proef van 8 uur met de ramen open rijden maakt herrie en is vermoeiend. Met een temperatuur van 25-30 graden in de cabine blijf je langer fit en hou je het beter vol. Gekoelde drinkzakken maakt dat je lichaam ook extra afkoelt. Dakar is een endurance. Hard rijden is niet het allerbelangrijkst, maar je moet wel snel zijn, in alles. Later remmen, eerder op het gas, je veilig voelen en fit zijn in de auto.’’

Is de nieuwe truck betrouwbaar genoeg, en wat komen er nog voor kinderziektes uit is wat iedereen zich afvraagt. ,,Of de truck hufterproof is, kunnen we niet zeggen, maar we hebben al heel wat stappen gemaakt dit jaar. We gaan nu eerst kijken of de basis goed is. Daarna gaan we weer verder. Andere schokbrekers, andere assen, andere ophanging, deze dingen liggen al op het schap klaar. Er zijn wat tekortkomingen in de truck, vooral op het gebied van de vering. Een truck van 9 ton kun je goed afveren. Maar als je in een groot gat klapt, komt die 9 ton heel erg hard door. Je zou eigenlijk 2 soorten vering moeten hebben’’ aldus de Baar.

,,Met Martin hebben we een snelle rijder, ik heb veel ervaring en kennis, en Mario vult dat heel mooi aan. Wij gaan niet zomaar de beste auto bouwen, dat snappen wij ook wel. We willen stappen naar voren maken, we zijn er niet om gezellig mee te draaien. We hebben al 7.000 kilometer getraind met deze auto, in het verleden was het wel eens zo dat op de preproloog de verf net droog was en dat in Vakenswaard de eerste meters werden gemaakt. Dan had je de eerste paar dagen nodig in de Dakar om te kijken of alles ok was. ''

,,Renault kijkt van een afstandje mee, en weet waar we mee bezig zijn. Mario wil eerst wat neerzetten met zijn concept. Renault kan er dan aan ruiken en vervolgens gaan we bekijken hoe het verder gaat. Op die manier willen we voorkomen dat er beperkingen opgelegd worden door Renault, met de keuze van bepaalde materialen. We zijn Mario op het juiste moment tegengekomen, voor ons alle drie is alles op zijn plek gevallen. En daar ben ik best trots op.’’

Luister komende Dakar dagelijks naar de interviews met Mammoet Rallysport die te beluisteren zijn op Rallymaniacs Radio!

 

Ad Verschoor

Donateur
Showdown in Tsjechië: Hankook 12H EPILOG BRNO (9-10 oktober 2015)

Het seizoen in de 24H SERIES powered by Hankook van dit jaar is nog niet eens halverwege, maar in de autosport gaat alles nu eenmaal snel, en daarom is het tijd om vooruit te kijken naar de finale van het seizoen. Voor het eerst gaat de 24H SERIES powered by Hankook naar Tsjechië om daar een race te houden op het Automotodrom Brno. De Hankook 12H EPILOG BRNO vormt de afsluiting van de serie van dit jaar, waarmee tevens de lange traditie van de Epilog als lange-afstandsrace in Brno aan het einde van het seizoen wordt voortgezet.
“Na de Hankook 24H CIRCUIT PAUL RICARD, onze nieuwe 24-uursrace in het tweede weekeinde van juli in Zuid-Frankrijk, is de race in Brno ons tweede nieuwe evenement van dit jaar”, zegt Helen Roukens namens CREVENTIC. In samenwerking met het Dutch National Racing Team (DNRT) treedt het Nederlandse bureau op als organisator en promotor van de 24H SERIES powered by Hankook.

“Omdat de Hungaroring, waar we jarenlang een race hielden, dit najaar niet beschikbaar was vanwege renovatiewerkzaamheden, moesten we op zoek naar een alternatief. Het 5,403 kilometer lange circuit van Brno bleek de ideale oplossing. Directie en medewerkers van het circuit hebben dankzij het Epilog-evenement, met een historie van meer dan tien jaar, veel ervaring met lange-afstandsraces. Voor autosportliefhebbers in Tsjechië is het goed nieuws dat het Epilog-evenement wordt voortgezet, en nu met een duur van twaalf uur in plaats van de zes uur tot dusver. Voor ons is het uitstekend dat we Brno als locatie aan onze kalender kunnen toevoegen.”

Gunstig gelegen in het hart van Europa is Brno de op-één-na grootste stad in Tsjechië. Al in 1930 vond in de omgeving de eerste autorace plaats op het 30 km lange ‘Masaryk Circuit’, dat uit afgesloten openbare wegen bestond. In de dertiger jaren raceten de beroemde ‘Silberpfeile’ van Mercedes-Benz en Auto Union er. Na de Tweede Wereldoorlog werden de race-activiteiten hervat op kortere stratencircuits, waar legendarische toerwagen- en motorraces plaatsvonden. Het huidige permanente circuit werd in 1987 geopend en kende al optredens van tal van populaire raceklassen zoals FIA GT, FIA WK Toerwagens, DTM en MotoGP.

De voorlopige inschrijflijst voor de Hankook EPILOG 12H BRNO vermeldt al meer dan 40 auto’s, wat duidelijk de grote belangstelling voor het evenement en de serie weergeeft. In tegenstelling tot de andere twee twaalf-uursraces op de kalender van de 24H SERIES powered by Hankook, waar de wedstrijd is opgesplitst in twee delen over twee dagen, wordt de race in Brno gehouden van het middaguur tot middernacht. Dat betekent ook dat er een aantal uren in het donker wordt gereden, een karakteristiek element van lange-afstandsraces. Nadere informatie over de Hankook 12H EPILOG BRNO en de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden via: www.24hseries.com.

Bron: autosport.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Meervoudig kampioen Otakar Krámsky verongelukt in Oostenrijk

150425_Kramsky_action.jpg

Otakar Krámsky recentelijk in actie tijdens een bergklim

Bergklims behoren tot de spectaculairste, maar helaas ook tot de gevaarlijkste takken van autosport. Nadat in de afgelopen jaren al ware bergklimlegenden als Georg Plasa (verongelukt in Italië in 2011) en Lionel Régal (verongelukt in Zwitserland in 2010) hun passie voor de sport met de dood moesten bekopen, trof het vandaag opnieuw een meervoudig kampioen: de Tsjech Otakar Krámsky kwam bij een ongeval in de training voor het 'Rechbergrennen' in het Oostenrijkse Tulwitz om het leven.

Met name rond de eeuwwisseling was Krámsky in de bergklims nagenoeg onverslaanbaar. Hij won in de jaren 1995, 1997, 1998, 1999, 2000 en 2001 het Europees Kampioenschap, werd runner-up in 1996 en 2002 en won daarna tussen 2001 en 2005 de nationale titel in Tsjechië.
Hij reed jarenlang met allerlei BMW's, stapte daarna over naar de CN-prototypes (opnieuw met BMW-motoren) en was het meest recent actief met Formule 3000-auto's. De link met BMW ging echter niet verloren, want met zijn eigen onderneming Krámsky Autosport hield hij zich ook bezig met de tuning van BMW's voor straatgebruik en bovendien verzorgde hij met BMW's vele rij- en rijvaardigheidstrainingen in Tsjechië.
Krámsky was jarenlang een graag geziene gast tijdens de jaarlijkse uitreikingen van de BMW-Sportpokal, de internationale competitie voor BMW-privérijders in de autosport, waarin hij dankzij zijn vele successen altijd een hoge score behaalde.

Volgens informatie van het Oostenrijkse dagblad 'Kleine Zeitung' kwam Krámsky vandaag tijdens de training voor het traditionele 'Rechbergrennen', dat dit jaar al voor de 43e maal plaatsvindt en ook meetelt voor het Tsjechisch kampioenschap, met zijn auto, een Reynard K-15, op een recht stuk van het parcours af en schoot het bos in. Voor de 55-jarige Krámsky kwam iedere hulp te laat.
Ondanks het noodlottige ongeval gaat de wedstrijd morgen zoals gepland door. De deelnemers zijn naar verluidt van mening dat Krámsky dat zo zou hebben gewild.

Bron: autosport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
De Tsjech Aleš Loprais naar Team Petronas De Rooy Iveco

We schreven er al eerder over, maar nu is het officieel. Acht maanden voor de start van de Dakarrally 2016 heeft Iveco, samen met Gerard de Rooy, teamcaptain en winnaar van Le Dakar 2012, bekendgemaakt dat toprijder Aleš Loprais deel zal uitmaken van Team Petronas De Rooy Iveco. De Tsjech zal uitkomen onder de vleugels van Instaforex.



Aleš Loprais, die in de editie van Dakar 2015 op de vijfde plaats eindigde in het Algemeen Klassement, is een truckcoureur uit Tsjechië en gespecialiseerd in rallyraids. Hij wordt gesteund door een grote schare supporters. Begin juni zal Iveco Bus in het thuisland van Loprais het 120-jarig bestaan vieren van zijn fabriek in Vysoké Mýto. Iveco is één van de belangrijkste werkgevers in de Tsjechische Republiek. Bij deze Iveco-fabriek werken ruim 3.100 medewerkers; ook wordt aanvullende werkgelegenheid geboden aan 1.700 medewerkers van toeleveranciers.



Aleš Loprais zal tijdens de ceremonie aan de pers worden gepresenteerd als officieel lid van het Dakar-team. Zijn aanwezigheid zal de sterke band tussen Iveco en de Tsjechische Republiek benadrukken. Aleš Loprais (35) is de neef van Karel Loprais, zesvoudig winnaar van de Paris-Dakarrally in de truckcategorie. Hij zal een laatste generatie Iveco Powerstar besturen, met op de navigatorstoel de ervaren Ferran Marc uit Spanje die al eerder deel uitmaakte van het team. Het derde lid van de equipe zal een professionele monteur van Team De Rooy zijn.

Iveco en Tsjechië
Pierre Lahutte, Iveco Brand President, toonde zich verheugd over het nieuws: “We zijn trots om onze banden nauwer te kunnen aanhalen met de Tsjechische Republiek waar Iveco één van de belangrijkste werkgevers is. De fabriek in Vysoké Mýto is de grootste fabriek van trucks en bussen in Centraal en Oost Europa. De fabriek is ook één van de grootste fabrieken van bussen in Europa. Vanaf nu zal Aleš wereldwijd aan wedstrijden deelnemen in de kleuren van Iveco en van de Tsjechische Republiek. Hij zal daarbij kunnen rekenen op de steun van de ruim 3.100 Iveco-werknemers in Vysoké Mýto.”

Ton van Genugten wordt de derde rijder in het Team Iveco de Rooy. Hij zal in de groene Iveco Trakker van Team De Rooy de snelle assistentie voor Gerard verzorgen. Gerard de Rooy: “De komende Dakarrally zullen wij er alles aan doen om de overwinning in de wacht te slepen. Onze voorbereiding zal nog intensiever zijn dan in voorgaande jaren en met de komst van Loprais hebben wij er een ijzersterke coureur bij, die niet alleen snel is maar ook nog eens over veel ervaring beschikt.”


Bron: ttm.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Terug naar Brno: circuit in Tsjechië gastheer voor finale 24H Series (14-15 okt. 2016)

Start_grid_Hankook_12H_EPILOG_BRNO_2015_800pix.JPG


Na het succes van de eerste editie vorig jaar vormt de Hankook 12H Epilog Brno (14-15 oktober 2016) opnieuw de seizoensfinale van de 24H Series. "Voor ons was het de eerste race aldaar, maar met ons evenement hebben we tegelijkertijd de traditie van de Epilog als lange-afstandsrace aan het einde van het seizoen op het Automotodrom Brno nieuw leven ingeblazen. De reacties die we van teams, rijders, toeschouwers en de mensen van het circuit hebben gekregen, waren bijzonder positief, dus het was voor ons logisch om dit jaar weer onze seizoensfinale daar te houden", zegt Natasha Mark van Creventic. Het Nederlandse bureau is promotor en organisator van de 24H Series in samenwerking met het DNRT (Dutch National Racing Team).

Start_Hankook_12H_EPILOG_BRNO_2015_800pix.JPG


Bij de race van vorig jaar in Brno, een prachtig en uitdagend circuit met volop hoogteverschil, stonden er in totaal 50 auto's aan de start, die niet alleen streden om succes in de race, maar ook voor de laatste punten in het kampioenschap. De lokale Scuderia Praha uit Tsjechië scoorde een veel bejubelde thuiszege met de Ferrari 458 Italia GT3, bestuurd door Jiri Pisarik, Jaromir Jirik, Matteo Malucelli en Peter Kox, die een ronde voorsprong hadden op de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van het Britse Ram Racing. De tweede plaats in de klasse A3T achter de Peugeot 208 GTi van Team Altran was genoeg voor het Libanese team Memac Ogilvy Duel Racing met de broers Nabil, Ramzi en Sami Moutran en Phil Quaife voor het winnen van de algemene kampioenstitel voor teams in de 24H Series. De Zwitserse Chantal Kroll won naast de Ladies' Cup ook de algemene rijderstitel in de serie.

Circuit_impression_Hankook_12H_EPILOG_BRNO_800pix.JPG


De Hankook 12H Epilog Brno van dit jaar is de zevende en laatste wedstrijd van de 24H Series. Anders dan de overige twaalf-uursraces op de kalender van de serie, waarbij de twaalf uren van de race worden opgesplitst over twee dagen, wordt in Brno twaalf uur lang aan één stuk geracet met de start op het middaguur en de finish om middernacht. Dat betekent dat er ook ruimschoots in het donker wordt gereden, een extra element dat bijdraagt aan de fascinatie van de lange-afstandsrace. Tot dusver zijn er al meer dan 50 inschrijvingen voor de race ontvangen. "Ook dit jaar verwachten we dat de strijd om de titels in de meeste klassen en om de algemene titels pas in Brno wordt beslist, wat voor nog meer spanning zorgt", benadrukt Natasha Mark. "Het Automotodrom Brno is prima te bereiken vanuit Praag en Wenen, beide met een internationale luchthaven, en de stad en de regio bieden volop mogelijkheden op het gebied van accommodatie. Het team van Radiolemans.com is ter plekke voor live-commentaar, er is live-streaming via de website van de serie en live-uitzending via Motors TV." Nadere informatie over de 2Hankook 12H EPILOG BRNO en de overige wedstrijden van de 24H Series powered by Hankook is te vinden op www.24hseries.com.

Bron: autosport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
GP van Tsjechië in Loket

De Duitser Maximilian Nagl (Husqvarna) heeft vandaag in Loket de openingsreeks van de MXGP in de Grote Prijs van Tsjechië gewonnen. In de 13e manche van het WK motorcross eindigde hij voor de Sloveense WK-leider Tim Gajser (Honda).


De Fransman Romain Febvre (Yamaha) moest tevreden zijn met de derde plaats. De top vijf werd met Jeremy Van Horebeek (Yamaha) en Clément Desalle (Kawasaki) vervolledigd door twee Belgen. Kevin Strijbos werd 11e, Jens Getteman 24e en Damon Graulus 30e.

In de MX2 ging de zege naar de Fransman Dylan Ferrandis (Kawasaki). Jeffrey Herlings (KTM), koploper in de WK-stand, kwam niet in actie in Loket. De Nederlander brak twee weken geleden zijn sleutelbeen. Bryan Boulard strandde op de 29e stek.

Bron: belga.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech Kolomy wint 1e etappe Dakar Rally

De Nederlandse truckers hebben maandag de ritzege in de eerste etappe van de Dakar Rally aan de Tsjech Martin Kolomy moeten laten. Nasser Al-Attiyah won bij de auto's, terwijl Xavier de Soultrait de snelste motorcoureur was.


Kolomy legde de 39 kilometer tussen de Paraguayaanse hoofdstad Asunción en Resistencia af in precies dertig minuten.

Daarmee was de Tatra-rijder dertien seconden sneller dan de Nederlandse Iveco van Ton van Genugten. Een andere Nederlander, Martin van den Brink, zette met zijn Renault de derde tijd op de klok.

Gerard de Rooy mocht als winnaar van vorig jaar als eerste van start in de eerste etappe. De ervaren coureur moest 42 seconden toegeven op de Tsjech. Daarmee bezette hij de vijfde plek.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Kolomy leidt klassement na P2 in 3e etappe Dakar Rally

Trucks, derde rit, San Miguel-San Salvador de Jujuy (Arg), 199 km:
1. Edoeard Nikolajev, Rus, Kam 2.45.51
2. Martin Kolomy, Tsj, Tat + 0.48
3. Ton van Genugten, Ive + 1.01

Stand trucks na derde rit:
1. Martin Kolomy, Tsj, Tat 5.57.23
2. Edoeard Nikolajev, Rus, Kam + 0.33
3. Federico Villagra, Arg, Ive + 4.40
4. Sjarhel Viazovitsj, Wru, Maz + 5.40
5. Peter Versluis, Man + 11.20
6. Dmitri Sotnikov, Rus, Kam + 11.45
7. Hans Stacey, Man + 11.54
 

Ad Verschoor

Donateur
Peugeot Motocycles in het Moto3 wereldkampioenschap 2017 met de Tsjech Jakub Kornfeil.

In 2016 keerde Peugeot na een afwezigheid van 60 jaar terug naar de racerij en pakte met John McPhee meteen een overwinning op Brno (Tsjechië). Zopas bevestigde Peugeot dat het merk ook dit jaar zal aantreden in de Moto3TM-klasse. In 2017 wordt het Peugeot Motocycles Saxoprint Team vertegenwoordigd door twee nieuwe piloten: Jakub Kornfeil en Patrik Pulkkinen. 2016 was een zwaar en felbevochten seizoen voor de rijders, die hun harde werk beloond zagen met John McPhee’s overwinning op Brno. Dat riep herinneringen op aan Peugeot’s hoogdagen, toen het merk overwinningen pakte op ’s werelds meest prestigieuze events zoals de TT-openingsrace in 1907 (Rem Fowler), de Grote Prijs der Naties in 1923 op Monza (500cc, René Gillard) en de Bol d'Or endurancerace in 1952 (175cc, André Bouin). Peugeot Motocycles is dan ook vastberaden om ook dit jaar hoge toppen te scheren in de Moto3TM en heeft daarvoor twee getalenteerde, ervaren rijders gecontracteerd.

Florian Prüstel, hoofd van het Peugeot Motocycles Saxoprint Team, legt uit: “We waren op zoek naar piloten die de tabellen kunnen aanvoeren. We geloven dat precisie en snelheid essentieel zijn om te kunnen winnen. De eerste resultaten van Jakub en Patrik zijn veelbelovend en we gaan het seizoen dan ook vol vertrouwen tegemoet.”

Jakub Kornfeil (23, Tsjechië) trad in 2010 voor het eerst aan in de Moto3TM. Vorig seizoen eindigde hij achtste in de eindstand. Dat hij in staat is om podiumplekken weg te kapen, belooft heel wat goeds voor het komende seizoen. Tijdens de officiële IRTA-testen op het circuit van Jerez kwalificeerde hij als vierde en bevestigde daarmee zijn potentieel.

Patrik Pulkkinen (15, Finland) verdiende zijn vleugels in de Red Bull MotoGPTM Rookies Cup. De getalenteerde jongeman stond al een tijdje op de wishlist van het Peugeot-team. Afgelopen september eindigde hij vierde op het circuit van Aragon en toonde daarmee zijn enorme potentieel en vastberadenheid om hoge toppen te scheren. Tijdens de officiële IRTA-test in Jerez verbeterde hij nogmaals zijn rondetijd met een indrukwekkende 1:49.910.

Peugeot Motocycles maakte van de teamvoorstelling gebruik om ook de nieuwe 2017 kleurstelling te onthullen die de rijders zal aanvuren. De laatste test vindt plaats in Qatar (17 - 19 maart), waar de piloten hun preseizoentraining zullen voortzetten als voorbereiding op de officiële opening van het kampioenschap op 24 maart.

Bron: nieuwsmotor.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Finale EK 65cc en 85cc motorcross in Loket

Aankomend weekend wordt de finale van het Europees Kampioenschap 65cc en 85cc verreden op het circuit van Loket in Tsjechie.

Entry list EMX 65 and 85 at Loket

In the weekend of July 22nd and 23rd the final race of the EMX 65 and 85 will be held on the track of Loket, in Czech Republic, in the context of MXGP, with the organization of Youthstream.
83086.jpg


The entry lists have been issued. Fourty riders for each class will fight for the title. Up to now, 19 races have been held for the two classes: 6 in the South East Zone, 4 in the South West Zone, 5 in the North West Zone and 4 in the North East Zone. In the upcoming weekend the best rest riders will struggle for the title of European Champion in EMX 65 and EMX 85 classes. In the press release, the two entry lists.

Click here to download the entry list.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bekijk de Grand Prix van Tsjechië live op de NOS

De dertiende wedstrijd om het wereldkampioenschap MXGP in Loket wordt live uitgezonden op de NOS. Om 14:00 uur en 17:00 uur gaan de rijders van start.
83506.jpg


Bekijk de uitzending op www.nos.nl. Vanavond om 23:40 uur komt het op tv in het late sportprogramma.
 

Ad Verschoor

Donateur
Dramatische val overschaduwt Motorcross Grand Prix Loket

De Motocross Grand Prix van Tsjechië is overschaduw door de de dood van de 12-jarige Igor Cuharciuc uit Moldavië.
In de eerste manche van het Europees Kampioenschap 85cc op het circuit van Loket kwam hij ten val. Ondanks alle hulp van de EHBO is hij aan zijn verwondingen overleden.
Uit respect voor zijn familie is besloten om de tweede manche niet te laten verrijden. De wedstrijden in de EMX65, WMX, en de MXGP en MX2 zijn wel doorgegaan.

Bron:telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
MotoGP: tijdschema voor de Grand Prix van Tsjechië

MotoGP Grand Prix van Tsjechië 2017 in Brno

Vrijdag 4 aug 2017

‎9‎:‎55‎-‎10‎:‎40‎ Eerste vrije training
‎14‎:‎05‎-‎14‎:‎50‎ Tweede vrije training

Zaterdag 5 aug 2017

‎9‎:‎55‎-‎10‎:‎40‎ Derde vrije training
‎13‎:‎30‎-‎14‎:‎00‎ Vierde vrije training
‎14‎:‎10‎-‎14‎:‎25‎ Eerste kwalificatie
‎14‎:‎35‎-‎14‎:‎50‎ Tweede kwalificatie

Zondag 6 aug 2017

‎9‎:‎40‎-‎10‎:‎00‎ Warm up
‎14‎:‎00‎ Race
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuw: Most completeert ADAC GT Masters-kalender
De kalender van het ADAC GT Masters-pakket is compleet. Voor het eerst in de geschiedenis van de serie staat er voor 2018 een wedstrijd op het Tsjechische Most op de kalender. Dit als alternatief voor de Lausitzring, waar het gecombineerde 'Motorsport Festival' van ADAC en DTM na drie succesvolle edities geen doorgang meer vindt. De wedstrijd in Most staat gepland op het weekend van 27-29 april.

IMG_2171.JPG

Geen Lausitzring meer, maar het Tsjechische Most......

De aankondiging was eigenlijk voor aanstaande vrijdag, de openingsdag van de Essen Motor Show, verwacht, maar de Duitse automobielclub ADAC stuurde zojuist een persbericht met de volledige kalender voor de ADAC GT Masters 2018 de wereld in. Zes van de zeven evenementen, inclusief het optreden op Circuit Zandvoort van 17 t/m 19 augustus, waren al eerder aangekondigd. Het wachten was nog op de bevestiging van de tweede ronde van het seizoen, waarbij een herhaling van het populaire 'Motorsport Festival' als combinatie van DTM en ADAC GT Masters op de Lausitzring, of een optreden op het circuit van Most in Tsjechië de twee opties waren. Het werd de laatstgenoemde variant, waarmee dus moet worden geconcludeerd dat het 'Motorsport Festival' na drie geslaagde edities in de jaren 2015, 2016 en 2017 dus alweer geschiedenis is.

Hoewel de ADAC zelfs een van de officiële partners van de DTM is (alle DTM-coureurs dragen het clublogo op de overall en de geel/zwarte ADAC-kleuren zijn ook terug te vinden op de startnummers van de DTM-auto's) is de liefde tussen de DTM-organisatie en de automobielclub uit München inmiddels danig bekoeld. Allerlei politiek gekrakeel achter de schermen over soms kleine details als welke permanente passen er bij het gemeenschappelijke 'Motorsport Festival' geldig waren of via welke serie de accreditatie van journalisten moest plaatsvinden droeg niet aan de verbetering van de onderlinge verstandhouding bij. Dat Porsche nu met de Duitse Carrera Cup het DTM-platform wil verlaten en meer races in het ADAC-programma wil houden, waar de merkencup het afgelopen seizoen ook al twee keer in actie kwam, doet de relatie ook geen goed. De keuze voor Most maakt nu duidelijk dat er geen gemeenschappelijk 'Motorsport Festival' van ADAC en DTM meer plaatsvindt, wat een betreurenswaardige stap is..

De tweede wedstrijd van het ADAC GT Masters pakket vindt gedurende het weekend van 27-29 april plaats in het Tsjechische Most. De 4,212 km lange baan ligt net over de Duitse grens en ligt ongeveer 80 km. ten noordwesten van Praag. Vorig jaar werd de baan opnieuw geasfalteerd en compleet gerenoveerd. Behalve de GT Masters staat ook de TCR Germany in Most op de kalender. Most dient als alternatief voor de Lausitzring. Het ADAC GT Masters seizoen opent traditioneel met twee testdagen op Oschersleben. Die staan van 26-28 maart 2018 op de planning.

ADAC GT Masters-Kalender 2018

13.04.-15.04.2018 Motorsport Arena Oschersleben
27.04.-29.04.2018 Autodrom Most (CZ)
08.06.-10.06.2018 Red Bull Ring (A)
03.08.-05.08.2018 Nürburgring
17.08.-19.08.2018 Circuit Zandvoort (NL)
07.09.-09.09.2018 Sachsenring
21.09.-23.09.2018 Hockenheimring Baden-Württemberg

Bron: autosport.nl
 
Bovenaan