Atletiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Atlete Hassan naar Gouden Spike in Ostrava

OSTRAVA - Atlete Sifan Hassan heeft nog een aansprekende wedstrijd aan haar agenda toegevoegd. De wereldkampioene op 1500 en 10.000 meter is op 8 september de blikvanger op de Gouden Spike in het Tsjechische Ostrava. Ze loopt er de 5000 meter.

Eerder maakte de organisatie de komst van Dafne Schippers bekend. De Utrechtse topsprintster zal er een race lopen over de incourante 150 meter.

Hassan komt volgende week voor het eerst in actie op de atletiekbaan. Op 14 augustus gaat ze bij de Diamond League in Monaco de strijd aan met regerend wereldkampioene Hellen Obiri op de 5000 meter.

Bron: ANP
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuw wereldrecord halve marathon gelopen in Praag

De Keniaanse Peres Jepchirchir heeft vandaag in Praag een nieuw wereldrecord gelopen op de halve Marathon voor alleen vrouwen. De 26-jarige Jepchirchir noteerde een tijd van 1:05:34.

Een select groepje van 9 atleten (waarvan 2 gangmakers) liepen al vroeg in de ochtend door het Letná park in Praag. De atletes liepen rondjes over een afgesloten parcours. Er moesten 16,5 rondes van 1280 meter gelopen worden.

“Ik hoopte om misschien 1:04:50 te lopen, maar ik ben zo blij. De laatste vijf kilometer was ik erg moe”, zei Jepchirchir na afloop, maar voegde eraan toe dat ze van plan was om een groot deel van de race alleen te lopen. “Mijn plan was om goed te rennen, want ik was goed voorbereid.”

Nummer twee werd Brenda Jepleting die een tijd noteerde van 1:07:07. Dorcas Kimeli werd derde in een tijd van 1:07:14.

Het oude wereldrecord stond op naam van de Ethiopische Netsanet Gudeta dat zij twee jaar geleden liep in Valencia in een tijd van 1:06:11.

Bron: runningplus.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Jarige Kratochvilova bezit oudste WR: "Al jaren komt niemand in de buurt"

Jarmila Kratochvilova heeft vandaag 70 kaarsjes mogen uitblazen. De naam Kratochvilova doet wellicht een belletje rinkelen bij atletiekkenners en quizzers, want de Tsjechische heeft het oudste wereldrecord in de atletiek in handen. Voormalig Sporza-journalist Ivan Sonck schetst de figuur Kratochvilova en haar fabelachtige wereldrecord. "Ze was een trainingsbeest, maar natuurlijk moet je ook een kanttekening maken bij dat record", klinkt het.

"Jarmila Kratochvilova was van oorsprong een 200 en 400m-loopster. Tijdens de Spelen van 1980 in Moskou werd ze bijvoorbeeld tweede op de 400 meter, na de ook al legendarische Marita Koch", vertelt Ivan Sonck, "Ze liep letterlijk in de schaduw van Koch, tot ze zich realiseerde dat ze het op een andere afstand moest proberen en dat werd dan de 800 meter. De 200 meter liet ze vallen en op het einde van het seizoen in 1982 liep ze voor het eerst een “serieuze” 800 meter in Praag. Door uit te wijken naar die afstand, in combinatie met de 400 meter, werd ze als het ware bevrijd van het juk van Marita Koch.”

Kratochvilova had wel een haas, maar de tegenstand in München was niet indrukwekkend, wat haar record nog fabelachtiger maakt.

Nauwelijks een half jaar later liep Kratochvilova in München een verbluffende 1'53"28 op de 800 meter, een chrono die bijna 38 jaar later nog altijd overeind staat.

"De meeting in München was op 26 juli 1983, een tiental dagen voor de start van het WK atletiek in Helsinki. Kratochvilova had wel een haas, maar de tegenstand op de 800 meter was niet indrukwekkend, wat haar record nog fabelachtiger maakt."

"Bovendien liep ze een zogenoemde 'negative split', waarbij de tweede wedstrijdhelft sneller is dan de eerste, zeer ongewoon op de 800 meter. De eerste ronde liep ze in 56"82, dat is al indrukwekkend, en de tweede ronde liep ze dus nog sneller. Dat resulteerde in dat wereldrecord van 1'53"28.

"Natuurlijk moet je een kanttekening bij het record plaatsen"
De tijd van Kratochvilova is hallucinant, maar het wereldrecord is ook niet onomstreden. "Het is gelopen in de jaren 80, door een atlete uit het voormalige Oostblok. Dus natuurlijk moet je daar een kanttekening bij zetten, want die periode in de atletiekgeschiedenis is berucht voor dopinggebruik en hormonenmisbruik", weet Ivan Sonck.

"Ikzelf durf er niks over te zeggen, maar ook over haar zijn er zware vermoedens. Zelf heeft ze altijd ontkend. En ze was een trainingsbeest, dat zeker ook. Zo zijn er verhalen dat ze voor dag en dauw ging trainen, met een zandzak op haar rug en een masker voor de mond om haar het ademen te bemoeilijken."

Twee weken na dat wereldrecord zou ze op het WK in Helsinki zowel de 800 als de 400 meter winnen. Straf, en dan moet je weten dat ze op 9 augustus eerste de halve finales van de 400m liep, dat ze zo’n 40 minuten daarna de 800m won, en dat ze een dag later dan ook die 400m won."
"En het is nog niet gedaan: die 400m won ze in een wereldrecord, 47"99, waarbij ze als eerste vrouw ooit onder de 48 seconden dook.”

"Zie wereldrecord niet meteen verbeterd worden"
Haar wereldrecord op de 400m hield niet lang stand, dat op de 800m staat er nog altijd. En Ivan Sonck denkt niet dat het snel gebroken zal worden. "Er kan de komende jaren altijd een atlete opstaan uit Kenia, Ethiopië of misschien Oeganda, de opkomende natie in de atletiek. Wie zal het zeggen?", klinkt het.

"Maar ik zie het niet meteen gebeuren. Je moet er eens de wereldranglijst aller tijden van de 800m bijnemen. Laat Caster Semenya en Francine Niyonsaba buiten beschouwing – twee atletes met een (te) hoog testosterongehalte."

"Wel dan moet je al gaan naar de 20e plaats op die ranglijst om een tijd te vinden die in de voorbije tien jaar is gelopen: de Amerikaanse Ajee Wilson liep in juli 2017 1'55"61. Meer dan twee seconden en dus mijlenver verwijderd van het wereldrecord. Dat zegt genoeg."

Bron: sporza.be
 

kuurgast

Donateur
Femke Bol brak het oudste indoor atletiekrecord.

Femke Bol heeft zondag voor een sensatie gezorgd bij de NK indooratletiek in Apeldoorn. De Amersfoortse liep met 49,26 seconden het 41 jaar oude wereldrecord van de Tsjechische Jarmila Kratochvílová uit de boeken.
De 22-jarige Bol dook ruim drie tienden onder de tijd van Kratochvílová. De Tsjechische zette in 1982 een tijd van 49,59 neer. Dankzij haar wereldrecord werd Bol voor de vierde keer Nederlands indoorkampioen op de 400 meter.
De verhalen over de onbreekbaar geachte records uit het verleden deed Bol kort maar krachtig af als dat ze blij is dat die tijden nu toch sneuvelen, ,,Je wil cleane tijden, het voelde oneerlijk, maar ik heb er nooit tijd aan willen verspillen. Het is mooi dat ik die 49.59 van de Tsjechoslowaakse nu verbroken heb.”
Femke Bol geldt over twee weken als topfavoriet op de EK indoor, waar ze haar Europese titel op de 400 meter verdedigt.
Bronnen oa nu.nl + telegraaf.nl.

Kratochvílova's record viel na 41 jaar! De Nederlandse raket overtrof de legende.

Het duurde 41 jaar voordat een vrouw 400 meter sneller kon rennen dan Jarmila Kratochvílová, een fenomenale hardloopster uit Tsjechoslowakije.
Atlete Jarmila Kratochvílová vertelde Seznam Zprávy dat de Nederlandse Femke Bolová, die dit weekend haar legendarische record op de 400 meter verpulverde, zeer getalenteerd is en eraan toevoegend dat ze helemaal niet jaloers was op Bolová.
"Ik volg haar al een tijdje, ze is erg getalenteerd, maar ik was dit record bijna vergeten. Totdat een van mijn aanhangers me in het weekend belde, ze zei: Je blijft naar de biatlon kijken en misschien weet je dit niet eens..." vertelde Jarmila Kratochvílová.
"Het was leuk dat het zo lang duurde. Ik ben echter heel blij dat een Europeaan het gehaald heeft", reageerde Kratochvílová.

Jarmila Kratochvílová heeft nog steeds het wereldrecord op de 800 meter lopen onder de blote hemel. Het is het oudste record in alle atletiekdisciplines. Jarmila verwacht dat die tijd over niet al te lange tijd verbroken zal worden.
De 72-jarige Jarmila Kratochvílové woont in Čáslav, waar ze een groep meisjes traint op banen van 200 tot 800m in het plaatselijke stadion.
En ze volgt nog steeds atletiek. "Bolová liep een week geleden al onder de 50 seconden, wat erop wees dat ze mijn record kon verbeteren. Zij is zo'n uitzonderlijk goed type, vooral voor de 400m horden. Ik ben benieuwd wat ze in de zomer gaat doen, ze zal waarschijnlijk een wereldrecord proberen."
Wij zijn het ook eens dat de binnenprestaties nog niet 100% hoeven te laten zien hoe de vorm in de zomer op de buitenbaan zal zijn. "Het is meer een indicatie dat het goed zou kunnen zijn. Zelf heb ik nooit veel in de zalen getraind. Net zoals ik in de winter niet naar de Canarische Eilanden of Zuid-Afrika ging. De omstandigheden zijn vandaag totaal anders.”
"Ik ben helemaal niet jaloers. Zo nu en dan wordt er een speciaal persoon geboren en zij is speciaal. Maar laten we niet vergeten dat het niet alleen om talent en opleiding gaat, maar ook om blijvende gezondheid. En dat grote record (800m) van mij... die zou in ieder geval kunnen duren tot 26 juli, wanneer het 40 jaar oud is. Laat iemand hem dan verslaan", zegt ze met een glimlach.
Bronnen oa seznamzpravy.cz + isport.blesk.cz + expats.cz.
 
Bovenaan