Atletiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Kenianen domineren halve marathon van Praag

De halve marathon van Praag is gedomineerd door de Keniaanse delegatie. Zowel het podium bij de mannen als bij de vrouwen was volledig Keniaans.

Mannen:
1. Koech Nicholas Kiprutto (Ken) 1.00:07
2. Nicholas Manza Kamakya (Ken) 1.00:09
3. Matthew Kipchirchir (Ken) 1.00:15

Vrouwen:
1. Rosa Kosgei (Ken) 1.09:03
2. Irene Kwambai (Ken) 1.09:27
3. Kipkoech Pasalia Chepkorir (Ken) 1.09:56

idnes.cz (video)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zeges voor Keniaan Ivuti en Russin Glok in marathon van Praag

De Keniaan Patrick Ivuti heeft in Tsjechië de 15e editie van de marathon van Praag gewonnen. Hij haalde het in 2u07:48 voor zijn landgenoten Stephen Kipkoech Kibiwot en Kenneth Mburu Mungara. De 30-jarige Ivuti won in 2007 ook al de martahon van Chicago.

De zege bij de vrouwen ging in 2u28:27 naar de Russin Glok. Zij gaat in de uitslag twee Ethiopische concurrentes vooraf: Mulu Seboka Seyfu en Eyerusalem Kuma Mutal. (afp/adv)

hln.be 10/05/09 13u04

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
IAAF Grand Prix-meeting in Ostrava

De Jamaicaan Usain Bolt was de grote publiekstrekker in Tsjechië en gaf waar voor zijn geld. Hij klokte een knappe 9:77 op de 100 meter.

Barbora Špotáková werd derde in het speerwerpen met een worp van 65,92 meter.

sport.idnes.cz

ROU2bd4e8_spotakova1.JPG
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ex-tienkamper Tomáš Dvořák wordt nieuwe trainer nationale ploeg

De vroegere tienkamper Tomáš Dvořák is vandaag tot nieuwe trainer van de nationale ploeg verkozen. De wereldrecordhouder en drievoudige wereldkampioen Dvořák volgt Václav Fišer op, die onlangs om leeftijdsredenen en om het slechte presteren van de ploeg op de WK in Berlijn,ontslag nam. De nieuwe trainer Tomáš Dvořák verklaarde in een eerste stellingname dat er geen revolutie in de ploeg moet verwacht worden.

sport.cz

ELV23d866_185658_648650.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nedved kan Kimurer niet bedreigen in Praag

De Keniaan Joel Kimurer heeft de halve marathon van Praag gewonnen. Kimurer was één minuut en zeventien seconden sneller dan zijn landgenoot Wilson Chebet en de Ethiopiër Yemane Adhane.
De weersomstandigheden in Praag waren niet ideaal maar toch slaagde Kimurer erin om te finishen in 1u00:09 om zo zijn persoonlijk record op de afstand scherper te stellen.

Bij de vrouwen was de overwinning voor de Keniaanse Rose Kosgei. Zij eindigde voor haar landgenoten Florence Chepsoi en Monica Kanyata.

De opmerkelijkste deelnemer was de Tsjechische ex-voetballer Pavel Nedved. De voormalige draaischijf van Juventus Turijn had 1u49:44 nodig om de halve marathon af te werken.
Nedved eindigde diep in het pak, maar zijn eerste loopwedstrijd smaakte toch naar meer.(foto)

"Vandaag was het gewoon overleven. Wat de toekomst betreft weet ik niet of ik een hele marathon fysiek ga aankunnen. Maar ik ga er zeker over nadenken. De sfeer was gewoon schitterend", aldus de voormalige winnaar van de Gouden Bal (2004).

Het was overigens de president zelf die het startschot gaf.

207884-top_foto2-j0uvf.jpg


125741-article-i3sm4.jpg


idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Clay en Sebrle trekken zich terug in Tsjechië

De tienkampers Bryan Clay en Roman Sebrle hebben zich dinsdag tijdens de tienkamp in de Tsjechische plaats Kladno teruggetrokken.

Clay deed dat na het eerste onderdeel, de 100 meter. Sebrle verscheen helemaal niet in het atletiekstadion.
Wereldrecorhouder Sebrle meldde zich af vanwege een dijbeenblessure, die hij twee weken eerder had opgelopen bij een tienkamp in de Oostenrijkse plaats Götzis.
Olympisch kampioen Clay liep op de 100 meter een liesblessure op en verliet al strompelend de atletiekbaan.

nu.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Europacup in Boedapest vandaag van start

Vandaag is de eerste dag van de Europacup. Nederland komt uit in de eerste divisie samen met België, Zweden, Hongarije, Estland, Turkije, Litouwen, Ierland, Tsjechië, Portugal, Slovenië en Roemenië. Deze landen strijden vandaag en morgen in het Ferenc Puskás stadion in Boedepast om een plekje in de hoogste liga te bemachtigen.

Vandaag staan al een aantal mooie onderdelen op het programma. Zo komt bij het speerwerpen olympisch kampioene Barbora Špotáková in actie.

De Nederlandse atletiekploeg staat na de eerste dag zesde. Het team vergaarde over de diverse onderdelen 135,5 punten. Aan de leiding in Boedapest gaat Tsjechië met 201,5 punten. De Tsjechen worden gevolgd door Portugal (165) en Zweden (161,5). België staat vijfde met 151 punten.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roman Šebrle komt terug naar voor

Op de Praagse indoor atletiekkampioenschappen heeft Roman Šebrle zich met een puike prestatie terug in de kijker geplaatst. Met zijn behaalde 6117 punten heeft hij ook een deelnameplaats afgedwongen voor de Europese indoorkampioenschappen in Parijs. Het afgelopen jaar was een tegenvaller voor Šebrle.

idnes.cz

PES392546_p201102130502501.jpg
 
Brons voor Roman Šebrle op EK indoor

Op de Europese indoorkampioenschappen heeft Roman Šebrle de bronzen medaille op de 7-kamp behaald. In de afsluitende 1.000 m verdrong hij de Nederlander Eelco Sintnicolaas nipt van het podium.

Zie ook nu.nl
 
Ik heb niet de illusie dat ik Freddy's werk ooit zal kunnen evenaren, ook niet de ambitie. Als ik iets wetenswaardigs tegenkom over schaatsen, voetbal of wat dan ook, dan plaats ik het. Dat wou ik altijd al maar meestal was iemand me voor ;)
 

Ad Verschoor

Donateur
Jawel, ik ben sportliefhebber. Ik zal nooit kunnen evenaren wat Freddy op dit forum gedaan heeft. Ik wil proberen, voor zover dat in mijn vermogen ligt, te schrijven over schaatsen, wielrennen en andere sporten die ik tegenkom.
Komt het op mijn pad, dan doe ik dat met veel plezier.
 

Ad Verschoor

Donateur
EK 20-22 jaar atletiek in Ostrava. Tsjechie heeft een top atletiek-toernooi naar zich toegehaald. Ostrava is de aangewezen plaats voor dit toernooi met zowel individuele disciplines, als estafetteteams. Het toernooi begint donderdag 14 juli en wordt afgesloten op zondag 17 juli 2011.
 

kuurgast

Donateur
3de plaats voor de Tsjech Petr Pechek in de marathon van Utrecht.

UTRECHT - De marathon van Utrecht is voor een aantal internationale lopers een laatste kans om zich te plaatsen voor de Olympische Spelen.

De drie snelsten van hen zijn de Tsjech Petr Pechek, de Sloveen Robert Kotnik en Viljar Vallimäe uit Estland.
Pechek moet 2 uur 16 lopen om zich te kwalificeren.

Petr Pechek heeft zijn OS-limiet net niet gehaald maar is na een grotendeels alleen gelopen race op het laatste moment verrassend 3de geworden in 2.20.36.

De website van de Jaarbeurs Utrecht Marathon is onbereikbaar ,waardoor lopers en toeschouwers hun start- en aankomsttijden niet kunnen bekijken.
m1fza50akkuu_small.jpg

Hier Petr Pechek onder de domtoren.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische atleten eindigen hoog in "Europese atleten van het jaar" verkiezing

Jessica Ennis is donderdag verkozen tot Europees atlete van het jaar. De Britse meerkampster liet de Russische verspringster Anna Chicerova en speerwerpster Barbora Spotakova uit Tsjechië achter zich.

Ennis werd in Londen olympisch kampioene en was eerder dit jaar op het WK indoor al goed voor zilver op de vijfkamp. Ze is de tweede vrouw in de historie die twee keer meer dan 6900 punten heeft gescoord in een jaar.

De 19-jarige Zweedse polsstokhoogspringster Angelica Bengtsson en de 21-jarige Tsjechische hardloper Pavel Maslak werden verkozen tot rijzende sterren. Bengtsson won dit jaar goud op de jeugdwereldkampioenschappen in Barcelona, Maslak won in Helsinki de Europese titel op de 400 meter.

Ennis krijgt haar prijs volgende week zaterdag in Saint Julians op Malta. Dan worden ook de prijzen van Bengtsson, Maslak en de beste mannelijke Europese atleet uitgereikt. De winnaar van die laatste categorie wordt vrijdag bekendgemaakt.
 
Bovenaan