As van een overledene verstrooien in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gewoon verstrooien en niets geen vergunning aanvragen, brengt alleen maar verdriet als het niet mag.......
De overleden persoon zijn/haar wens inwilligen en gewoon doen!!
Je zal versteld zijn van het gevoel dat je krijgt, verdriet, blijheid en saamhorigheid met de aanwezigen.
Succes


Gegroet, Doni
 

Tabe

† In Memoriam
kan iemand mij info geven over wat er wel niet mag in cz t.o.v.asverstrooien van een overledene anders dan bij een crematorium?


Je laat het potje met as rustig thuiskomen en je bepaalt zelf wanneer en waar je de as wil verstrooien. Hier hoeft geen enkele instantie iets van te weten. Wat niet weet wat niet deert.
 
Ik kan mij voorstellen dat je zoiets graag wilt en vooral als het de wens van de overledene is maar toch vind ik het niet kunnen. Ik vind het een beetje luguber wetende dat je over "iemand" heen loopt of in je tuin hebt liggen. Ik heb bijv. een ketting met daaraan een hartje en daarin wat as van mn vader zn overleden vrouw. Ik heb het aangenomen maar ik kan het niet dragen. Ik weet heeft nix met het verstrooien van het as te maken, maar tsja ...
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik kan je helaas ook geen antwoord geven wat er wel en niet mag en bij wet geregeld is, maar mijn gevoel zegt dat je dat niet zomaar overal mag of kan uitstrooien. Misschien boven een meertje of boven op een berg, maar om overal nou te pas en te onpas as van overleden mensen rond te strooien vind ik een beetje respectloos. Dan zou je situaties kunnen krijgen vergelijkend met een fanfarekorps die over een begraafplaats dendert. Nee, ik hoop dat daar speciale aangewezen plekjes voor zijn. Maar kan je dit niet gewoon bij een gemeente navragen.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik kan je bezwaren voorstellen, Esther. Maar vaak heeft de overledene bij leven al aangegeven waar zijn as verstrooid moet worden. Dat is vaak een plaats waar de overleden (zeer) goede herinneringen aan heeft. Ik kan me ook best voorstellen dat sommige plaatsen nou niet direct aan te bevelen zijn, bijvoorbeeld het stadion van de AJAX-(of andere club)supporter. Maar als het een voor iedereen intiem plaatsje is waar de as verstrooid moet worden dan hebben ze mijn zegen, met of zonder vergunning.
 
ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om op deze vraag,wettelijk gezien,vooralsnog antwoord te geven.tot zover bedankt voor de antwoorden en gedachtes over dit antwoord.we moeten er maar goed over nadenken hoe te handelen.
 
Ik kan je bezwaren voorstellen, Esther. Maar vaak heeft de overledene bij leven al aangegeven waar zijn as verstrooid moet worden. Dat is vaak een plaats waar de overleden (zeer) goede herinneringen aan heeft. Ik kan me ook best voorstellen dat sommige plaatsen nou niet direct aan te bevelen zijn, bijvoorbeeld het stadion van de AJAX-(of andere club)supporter. Maar als het een voor iedereen intiem plaatsje is waar de as verstrooid moet worden dan hebben ze mijn zegen, met of zonder vergunning.

Kort en krachtig:helemaal mee eens!!!
 
ik weet niet precies hoe het in cz bij wet geregeld is, maar in Nederland is het zo dat je toestemming moet vragen aan de eigenaar van de grond/water waar je de as uit wilt strooien.
 
Vorig jaar is de vrouw van mijn oom overleden. Haar wens was in Griekenland verstrooid te worden in hun geliefde dorp. Na het eerst via de officiële weg geprobeerd te hebben. Dit is dus niet gelukt.

Vervolgens heeft mijn oom de as via een bevriende stewardess mee het vliegtuig in gekregen. En vervolgens met vrienden haar as uitgestrooid, zonder dat iemand er van wist. Het was voor hem zeer emotioneel en zeer waardevol om haar laatste wens ingewilligd te hebben.

Wij hebben vrienden in CZ die hebben zelfs een familielid in hun eigen tuin begraven. Dit mag ook niet. Maar voor haar was dit het enige familielid dat ze na de Tweede Wereldoorlog nog over had. Behalve haar eigen kinderen natuurlijk. Nou, mijn zegen heeft ze.

En wat iedereen al gezegd heeft, is dat je dit doet op plekken waar anderen er zo min mogelijk last van hebben.

Ik zou ook zeggen, niets vragen. Gewoon doen!
 
as verstrooing

las dit onderwerp:lezen: as verstrooien mag bijna nergens , op een door jou uitgekozen plekje , meestal zijn er aangegeven plaatsen en dat is nooit waar jij het wil . heb zelf ook het probleem , zoals jullie weten is mijn ma dit jaar overleden het jaar ervoor mijn pa . mijn moeder wilde graag de as van mijn vader in oostenrijk verstrooien. nu hebben wij (mijn zus en ik ) besloten het volgende zomer in korintiee(spel dit vast verkeerd) uit te strooien . hebben wel papieren voor de douane voor eventuele controlle aan de grens maar als niemand erom vraagt , gewoon verstrooien dus (mondje dicht:zwijg:
 
Het begrafeniswezen in Tsjechië is geregeld via de wet onder artikel 256/2001 Sb.

Zie hier onder de link naar het artikel:

http://portal.gov.cz/wps/portal/_s....6/2001&PC_8411_l=256/2001&PC_8411_ps=10#10821

Het is in het Tsjechisch, misschien dat iemand die Tsjechisch spreekt je er meer over kan vertellen.

Volgens dit artikel is het niet toegestaan om as te verstrooien.

Men is er in Tsjechië wel van op de hoogte dat er nabestaanden zijn die het as (op wens) van de overledene ook wel in de natuur verstrooien. Dit wordt “gedoogd”. De mensen die het doen, doen dat uiteraard zonder toestemming omdat die wettelijk gewoon niet te krijgen is.

Ik weet dat er in de politiek al eens over gepraat wordt in Tsjechië en het is een kwestie van tijd dat dit ook wettelijk zal worden toegestaan. Ik denk wel dat het nog jaren kan duren of er moet iemand zijn die er een vaart achter zet.

Maar het feit dat er niet actief tegen wordt opgetreden en men het in wezen aan de nabestaanden over laat zegt al genoeg.

In Nederland is het wettelijk toegestaan om as van een nabestaande te verstrooien. Zoals de meeste wel weten worden er ook vaak overledenen of de as daar van naar een bepaald land vervoerd. Zo is het ook mogelijk om met officiële documenten de as resten van een bepaald persoon ergens naar toe te vervoeren. Zo kun je zonder bang te zijn de as resten bv naar Tsjechië vervoeren en eenmaal daar aangekomen het as verstrooien zoals andere Tsjechen u al voor zijn gegaan onder het mom van dat het gedoogd wordt.

Groeten,

Evert
 
Bovenaan