Artikel over de Vltava

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
In de idnes.cz kwam ik een artikel tegen over het stuwmeer bij Orlik.

Eerst een klein stukje geschiedenis en loop van de Vltava.
De Vltava is met 440 km de langste rivier van Tsjechië.De oorsprong van de twee bronnen liggen
voor de Warme Moldau in het Bohemer Woud en de Koude Moldau in het Beierse Woud.Die twee komen
vlak voor het Lipnomeer samen waar ze in Tsjechië de Vltava genoemd wordt.Dan loopt de Vltava via
Český Krumlov,České Budějovice en Praag naar Mělnik waar ze uitmondt in de Elbe.In de jaren '50
zijn er verschillende stuwmeren aangelegd dmv stuwdammen om de waterstand te reguleren.
Er is een beroemd klassiek muziekstuk gecomponeerd door Bedřich Smetana met als titel:Má Vlast
Mijn Vaderland.Dat beeldt de loop van de rivier uit.

TOM310315_Orlik_ruzicka.jpg


Nu zijn er plannen om het stuwmeer bij Orlik en omgeving een grondige opknapbeurt te geven.
Er is studie naar gedaan en daaruit kwam dat de toeristen aantallen terug lopen door oa het vuile water,
woonboten en te weinig activiteiten voor bezoekers.
Er zijn nu plannen gemaakt van een haven met 60 ligplaatsen voor schepen en een veerboot die naar
het Zvíkov kasteel moet varen.Tevens ligplaatsen voor 50 woonboten,meer fietspaden en een 18 holes golfbaan.De totale kosten lopen in de miljarden CZK.
De gemeenten zijn al begonnen met het schoonmaken van het meer wat het grootste probleem is waarna die voldoet aan de eisen van de 21ste eeuw.Tot 2013 is er subsidie te krijgen voor waterzuiveringsinstallaties zodat er geen vervuild water van de dorpen in het stuwmeer komt en voor een te hoog fosfor gehalte zorgt waarvan het water groen wordt.
Het kan wel 5 tot 10 jaar duren voor het hele gebied klaar is en de toeristen alle huisjes en campings weer vol laten stromen.

Geschiedenis uit:wikipedia.org
 
Klinkt goed zeg die plannen!
De foto die erbij staat is toch Zvikov (en niet Orlik)? Het komt me erg bekend voor, Zvikiv ben ik wel eens geweest en Orlik niet. Wij waren er toen buiten het seizoen, dus je kon wel het terrein op maar niet naar binnen. Ook konden we ons niet naar Orlik laten varen. Dat begrepen we dat je in het hoogseizoen wel kan doen.
 
Bovenaan