ANWB: praktische informatie over Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Die info bij de ANWB klopt inderdaad niet. Per 1 januari 2016 is er wel een milieuzone in Praag van kracht, maar enkel voor vrachtverkeer.

De zone, die oorspronkelijk per 1 januari voor personenauto's in zou gaan is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
 
winterbanden
Volgens de Wegenverkeerswet moeten allemaal voertuigen van categorie M of N, dat wil zeggen motorvoertuigen met vier wielen, gebruikt voor het vervoer van personen of zaken, geschoeid met winterbanden, in het geval van:

  • de periode tussen 1 november 2016 en 31 maart 2017
  • de weg is bedekt met sneeuw, dat is continu, of ijs of vorst

Google vertaling!!!

Grappig vind ik wel, dat de ANWB zijn folder over de verkeersregels in Tsjechië begint met de waarschuwing aan vakantie vierend NEDERLAND, met:

Verkeersregels algemeen
  • Hier worden enkele belangrijke algemene verkeersregels vermeld, waaronder een aantal verkeersregels die afwijken van de Nederlandse.
Veilig rijden
Rijden onder invloed
  • Er geldt een absoluut alcoholverbod. :deuk:
 
Laatst bewerkt:
IK niet"", maar misschien denkt de ANWB dat, wanneer men aangehouden wordt door de Tsjechische politie voor het rijden (bijv.) op zomerbanden in de tijd tussen 31 oktober en 1 april, de aangehouden persoon erop kan wijzen dat de Tsjechische politie verkeerd bezig is want op de informatie van de ANWB toch duidelijk staat dat het alleen geldt als er sprake is van winterse omstandigheden en, net als op 26 december 2015 toen de thermometer 22 °C aangaf, indien er niet van winterse omstandigheden gesproken kan worden, de Tsjechische politie zich wel 2x zou bedenken om de informatie die de Nederlandse ANWB aan de Nederlanders die naar Tsjechie gaan middels een, door vele mensen geaccepteerde website, worden geïnformeerd, om deze informatie in twijfel te trekken!

Of gaat het in dit geval om "nep-nieuws?"


""Trouwens ik heb vele jaren geleden het bericht al doorgegeven aan de ANWB, dat de berichtgeving van de ANWB niet meer aktueel is en de regel over de winterbanden was aangepast, omdat vele Tsjechen in die "winterbanden-tijd" verrast werden door plotselinge sneeuwval in de nacht en de mensen die vroeg naar hun werk rijden (sommige al om 04.00 uur ´s nachts) geen mogelijk hadden om de banden te (laten) wisselen.

En je denkt toch niet dat de ANWB op een reaktie van ene Camyl zit te wachten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verscheidene keren de ANWB er op geattendeerd dat in Tsjechië parkeren op een brug verboden is. Dit naar aanleiding van een situatie in Turnov waar een brede straat over water gaat. De politie monteerde een bon op de voorruit. Op het politiebureau vertelde men mij wat ik fout had gedaan en verscheurde de bon. Nadien zijn velen nog daar op de bon geslingerd en sommige auto's werden van een wielklem voorzien. Uiteindelijk heeft men nu, na vele jaren, de trottoirband geel geschilderd zodat je op deze situatie bent geattendeerd.
Enige tijd had de ANWB per land een informatiegids. Daarin is deze opmerking vermeld. Hoe dat nu is weet ik niet.
 
Bovenaan