ANWB in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Omdat ik heel lang niet in Tsjechie was, weet ik niet meer hoe dat zit met ANWB voor Nederlanders in Tsjechie.
Wie kan me wat over zeggen???

Kvetinka
 
Hulpverlening in Tsjechie is goed. Je belt het Alarmnummer van de ANWB(nummer staat op de reis en kredietbrief) in Praha en vandaaruit wordt er hulp geregeld in de regio waar je zit. Binnen 2 uur waren wij weer op weg.
 
Dus dat is geen probleem. En zijn er wat extra kosten aan verbonden??? Mijn vriend is lid bij ANWB, maar hij weet niet hoe dat in buitenland gaat en ik trouwens ook niet. Ken je dat nummer wel???

Kvetinka
 
Is er echt niemand die mij wat kan vertellen??? Er gaan zoveel mensen naar Tsjechie en ik was daar al zoveel jaren niet. Er moet toch iemand zijn die wat weet.

Kvetinka
 
3 jaar terug is er een poging gedaan om mijn auto te stelen in Brno. Hij was zodanig toegetakeld dat het stuurslot erop zat en er niet meer mee gereden kon worden.

Doordat mijn vrouw Tsjechisch spreekt hadden we eerst in Brno wat geprobeerd. Zonder succes. Ik haalde mijn anwb pas tevoorschijn en belde het internationaal alarmnummer (staat op de achterkant). Ik werd doorverbonden met Praag en binnen een uur stond er een sleepwagen.

Dus petje af voor de ANWB. Reparatiekosten voor schade aan de auto is afhankelijk van de verzekering die je hebt en of het je eigen schuld is of niet. Bij mij zat poging tot diefstal in het verzekeringspakket. Dus zowel sleep als reparatiekosten werden vergoed. Maar wanneer je lid bent van de ANWB heb je volgens mij 1x per jaar gratis wegsleepservice.

Dat is mijn enige ervaring met de ANWB in Tsjechie, misschien heb je er iets aan.
 
Heb 2 jaar terug problemen met de auto gehad.
We stonden in een klein plaatsje iets van de weg af, nadat we met de ANWB gebeld hadden, ook geprobeerd om door te verbinden. Dit is niet gelukt, ANWB holland heeft het geregeld en een kwartier later werden we gebeld, ze vroegen om de locatie en melden dat er iemand aan kwam.
Omdat de beste man ons niet kon vinden, we stonden niet aan de weg waar we dachten, heeft het in totaal 4 uur geduurd.
Hij sprak alleen Tsjechisch, waardoor we met een taalprobleempje zaten, een lokale bewoner die echt toevallig langskwam heeft ons daarin geholpen.
Hij heeft ons goed geholpen, was wel duur, waarna we veel terug konden krijgen van de ANWB, maar al had die man nog meer gevraagd,
we waren in een vreemde omgeving, met een vreemde taal en de auto doet het niet, dan is het toch het belangrijkste dat die auto weer werkt...
smiley20.gif
 
Mijn vriend wil een extra reisverzekering nemen bij ANWB zou dat dan voldoende zijn??? Hij is al lid bij anwb.


Kvetinka

P.S. Bedankt voor reactie.
 
Reisverzekering is niet voor de auto.

Enigste wat hij hoeft te halen is een "Internationale Reis en Krediet brief plus"

En reis en kredit brief is heel duidelijk.

- Gaat je auto kapot, bel je het nummer voor dat land
- Ze komen en maken hem gratis !
- Is het niet mogelijk hem daar te maken, slepen ze hem gratis naar de dichtsbijzijnde garage.
- Tot 200 euro worden de kosten betaald door de ANWB
- Zijn de kosten hoger dan 200 euro, en heb je geen geld bij je,
dan kan je de kreditbrieven gebruiken die je erbij krijgt,
dat is geloof ik 450 euro. Dan hoef je dus pas thuis te betalen.
- Zien ze meteen dat je auto niet te maken is binnen 2 dagen,
dan krijg je gratis vervangend vervoer, tot 30 dagen.
- Je auto wordt dan ook gratis naar Nederland gesleept als je wilt.


Dan komt het allemaal voor elkaar.
En kan men zorgeloos op vakantie.

Meer info op de anwb site.
 
Erik schreef:
Enigste wat hij hoeft te halen is een "Internationale Reis en Krediet brief plus"
Erik, je hebt helemaal gelijk. Maar!

Kijk eerst in de verzekeringspolis van je auto. Vaak is al alles wat je noemt er inbegrepen. All-in verzekering (afhankelijk van de maatschappij) dekt tegenwoordig ook heel veel.
Bovendien, rijd je (vrij) nieuwe auto, en dat kan, heb je vaak van het merk zelf al garantie bij pech onderweg. Het is niet abnormaal dat deze service drie jaar na de aanschaf van je auto nog duurt.

“Leegloop” bij de ANWB die er gaande is, is vooral te danken aan verbeterde verzekeringsvoorwaarden en betere service van de fabrikant.

Ikzelf heb al jaren geleden ANWB opgezegd, omdat ik gewoonweg dubbel verzekerd was. Maar let wel, elke verzekering heeft weer andere voorwaarden.
 
Ja daar heb je helemaal gelijk in Vasek.

Maar kijk dan goed van te voren wat wat dekt,
want mijn vader had in Duitsland ook een keer de Mercedes service gebeld,
gewoon die service rij garantie dinges,
goed geholpen enzo, maar moesten om een of andere reden gewoon betalen.

Ben toen met Mercedes Nederland gaan bellen,
en uiteindelijk is het goed gekomen,
toen zei ik nog tegen hem, hadden we maar meteen de ANWB gebeld.

Met de auto verzekering is het idd ook zo.

Maar ben zelf te lui om al die kleine lettertjes te gaan lezen,
dom van mezelf natuurlijk.

Dus heb voor de zekerheid gewoon een Reis en Krediet brief.

Maar toch maar us een keer uitzoeken eigenlijk haha
smiley20.gif
 
Mijn vriend heeft een oude auto (1986). Hij zegt dat wegslepen zou niet meer kunnen (door de anwb naar Nederland). Dat doen ze alleen als je auto wat waard is - dus nieuw.

Maar voor de rest, ben ik wel blij dat ik meer over weet. Ik ga nu even mijn vriend bellen om het alles te vertellen. Ik hoop dat we dan geen rare dingen meemaken richting Tsjechie.

Trouwens, hoe is de weg tussen Praag en Brno??? Eerder was die nog niet in zo'n goede staat. Hoe is het nu?

Kvetinka
 
Bovenaan