Muziek Antonín Dvořák

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
De Tsjech Vaclav Neumann, (1920-1995) was zonder twijfel een van de grootste dirigenten van de 20ste eeuw. Begonnen als altviolist, o.a. bij het legendarische Smetana Kwartet, heeft hij carriere gemaakt als dirigent.

stabatmater_301007_200.jpg


Zo was hij o.a. chef-dirigent van het fameuze Gewandhausorchester Leipzig, dat hij in 1968 uit protest tegen de Sovjet-inval in zijn vaderland verliet. Daarna tot 1993 was hij als opvolger van Karel Ancerl chef-dirigent van het sublieme Tsjechisch Philharmonisch Orkest, dat hem vervolgens als eredirigent huldigde. Met dit orkest en andere Tsjechische en buitenlandse orkesten heeft Neumann zich altijd een bewogen en vurig, maar ook voornaam en evenwichtig pleitbezorger getoond voor de grote muziek van zijn vaderland. Primair natuurlijk muziek van Antonin Dvorak, Bedrich Smetana en Leos Janacek. Toch heeft Neumann zich ook sterk gemaakt voor mindere goden uit het Tsjechische en buitenlandse componisten-bestand en voor eigentijdse componisten.

Van zowel Neumann als zijn voorganger Karl Ancerl is maar een beperkt oeuvre op cd uitgekomen. Des te meer is het verheugend, dat ArtHaus nu met een dvd komt waarop Vaclav Neumann Dvorak's magistrale “Stabat Mater” dirigeert, met het Tsjechisch Philharmonisch Orkest, het Praags Philharmonisch Koor, Yvonne Kenny, sopraan, Eva Randova mezzo-sopraan, Wieslav Ochman, tenor en Jan Galla, bas.

Zonder meer een muziekhistorisch document van formaat, omdat we de beroemde, maar ook bescheiden dirigent hier aan het werk kunnen horen en zien. Concentratie, bezieling en de voorbeeldige materiële kwaliteiten van deze unieke opname uit 1989 worden bovendien niet verstoord door hinderlijk gekuch, omdat er in de akoestisch kennelijk voorbeeldige gothische maar tamelijk kleine, overwegend voor kamermuziek geschikte Vladislav Hal in het Praagse Hradcany-slot in het geheel geen publiek aanwezig was. Een omstandigheid die muzikaal en visueel, zowel wat close-ups, half-totalen als totaal-shots betreft, alleen maar gunstig genoemd kan worden. Ook de stiltes tussen de 11 delen van dit meesterwerk hebben dan opeens weer “atmosfeer”, omdat dan de hoestbui-stormen ontbreken: een verademing!

Deze geweldige muziek klinkt uitgewogen, de prachtige koorpartijen, ingestudeerd door Lubómir Mátl, worden helder en transparant neergezet, terwijl de solisten zich niet laten verleiden tot opera-achtige trucs, maar ieder voor zich de dramatiek en lyriek van dit meesterwerk excellent weten uit te dragen, waarbij wat mij betreft de lyrische tenor Wieslav Ochman, o.a.in de prachtige aria “Fac me vere tecum flere” de kroon spant. De orkestrale bijdragen van het Tj.Ph.Orkest klinken weelderig, romantisch, maar tevens heel transparant. De geluidskwaliteit van de opname is uitstekend.

Aanvullende informatie:
Antonin Dvorak: “Stabat Mater”.
Dirigent: Vaclav Neumann.
Locatie: Praag, Vladislav Hal, Hradcany, 1989.
Tsjechisch Philh. Orkest, Praags Philh. Koor, repetitor Lubómir Mátl.
Yvonne Kenny, sopraan, Eva Randova, mezzo-sopraan, Wieslav Ochman, tenor, Jan Galla, bas.
Beeldregie: Klaus Lindemann.
Met Dvd, 87 min.

Lees meer: http://www.hifi.nl/recensies/3178/Dvorak-Stabat-Mater.html#ixzz2ErhKQwZX
 

Ad Verschoor

Donateur
Stabat Mater van Dvořák in Gouda
Toonkunst Gouda zingt op 23 november het Stabat Mater van Antonín Dvořák (1841-1904).

‘Ik ben maar een eenvoudige Tsjechische musicus’, zei Dvořák vaak, ondanks zijn status als gevierd componist. Hij had een leuk buitenhuisje bij Praag, legde graag een kaartje en hield van duiven en treinen. Naast roem en bewondering werd ook veel verdriet zijn deel. Er wordt gedacht dat het overlijden van zijn drie kinderen vlak na elkaar de diepgelovige componist ertoe hebben aangezet zich in de tekst van het Middeleeuws-Latijnse gedicht Stabat Mater te verdiepen en daarmee in de persoon van Maria, die staande onder het kruis haar smart uit over de gekruisigde Christus. De beginwoorden zijn Stabat mater dolorosa (‘De moeder stond bedroefd’). Maar tussen alle droeve klanken is er ook ruimte voor opgewekte toonsoorten.

ToonkunsKoor-460-x-307.jpg


Dvořák laat het koor en de vier solisten soms wanhopig en dan weer berustend klinken. Stabat Mater werd een van Dvořáks beroemdste werken. Het is een prachtig voorbeeld van Tsjechische Romantiek met opera-achtige accenten, groots opgezet en soms weelderig getoonzet, met hier en daar zelfs theatrale trekjes.

Toonkunst Gouda biedt het Goudse publiek wederom een avond met bijzonder muzikaal plezier. Met Renate Arends, sopraan, Carina Vinke, alt, Jan-Willem Schaafsma, tenor en Frans Fiselier, bas. Begeleiding door het Holland Kamer Orkest. Gastdirigent, Leo Rijkaart

Toonkunst Gouda, zaterdag 23 november, koorgedeelte van de Goudse Sint-Jan, aanvang 20.00 uur.
Zie www.toonkunstgouda.nl

Bron: onswaddinxveen.nl
 
In 2009 hoorde ik het werk in een geweldige en ontroerende uitvoering in de schouwburg van Liberec. Het was de eerste keer dat ik daar kwam. Voor dergelijke muziek staan koor, orkest en solisten op het podium. (Bij opera's zitten de orkestleden in de orkestbak.) Een zeer aangrijpend moment is dat kort voor het einde van het stuk de koorleden hun partituur dicht slaan en de rest uit het hoofd zingen.
Compleet anders was de muziek op het marktplein op het moment dat ik de zaal verliet. De winnaars van de ski-wedstrijden van die dag werden gehuldigd. Ik houd van dergelijke contrasten.
 
De opera Jakobine van Dvořák wordt/werd in Liberec verschillende keren uitgevoerd. Het is een zeer aan te bevelen muzikaal spektakel. Wanneer je/u niet eerder naar een opera bent geweest naar mijn idee dé gelegenheid daar kennis van te nemen. Voor het geld hoef(t) je/u het niet te laten.
De opera begint om 19 uur. Er zijn twee pauzes. Tegen 22 uur is de opera na een flink applaus afgelopen. Ik hoorde de muziek niet eerder. Is zeer melodieus. Wordt in het Tsjechisch gezongen. Ik was eerder met Tsjechen bij een Tsjechische opera. Waren jaloers op mij dat ik de Duitse boventitels zou kunnen lezen. Meestal is wat gezongen wordt niet te verstaan. Dit ondanks het feit dat een gehoorapparaat wel thuis kan worden gelaten. De solisten komen zelfs boven een 50-tal zangers plus een flink orkest uit. De aankleding is als gebruikelijk schitterend.
Mijn 'vriendje' heeft een mooie solo op zijn basklarinet. Hij speelt ook gewoon klarinet. Is daarnaast leraar bij de muziekschool en dirigeert het amateurorkest Podkrkonošský symfonický orchestr. In de tweede pauze wordt de harp gestemd. Is daarna ook goed te horen. Ook fraaie fluitsolo's. In het begin een 'orgel'.

Ik wil je/u laten meedelen in een probleem dat ik had. Ik heb een abonnement op opera en ballet. Door de corona nu in september de eerste uitvoering. Kon in mijn portefeuille niet een kaartje vinden van het abonnement. Waarom niet is me onduidelijk. Zeker niet ontvangen. Wellicht een mail over het hoofd gezien. Eerder moest je het kaartje op een bepaald moment afhalen. Nu maar naar de kassa. Die is open vanaf 18 uur. De dame die kaartjes uitgeeft spreekt alleen Tsjechisch. Ik niet. Probeer haar duidelijk te maken dat ik geen kaartje van mijn abonnement heb en wil dan wel een kaartje kopen voor de plaats naast die ik heb gereserveerd. In de coulissen staat een vrouw die Duits spreekt. Samen komen we er goed uit en de cassière vindt via de computer mijn inschrijving. Ik krijg een speciaal geprint kaartje, hoefde ik dus niet voor te betalen, en zal een pdf toegestuurd krijgen. Met het kaartje, mondkapje en bewijs van vaccinatie naar binnen. Probleem opgelost!
 
Bovenaan