Antiek uitvoeren uit Tsjechie ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kan iemand mij antwoord geven op de vraag of je uit tsjechie oude kasten zoals kleerkasten, keukenkasten en ander antiek mag meenemen? Hoe gaat dat dan aan de grens met controle, invoerrechten en papieren enzo? bvd.
 
Re: antiek uitvoer

Dat kan niet zomaar, daar zijn regels/wetten voor. Als je wat koopt in een echte antiekwinkel, dan zullen ze alles voor je regelen.
Maar koop je iets van een particulier, dan zul je het zelf moeten doen. Je zou de volgende documenten moeten hebben:
- international invoice
- EUR 2 declaration
- customs declaration (UCD)
- international bill of lading (CMR)
- transit documents (TCP and T1)

Eigenlijk wel grappig, in Tsjechie heb je winkels die heten: "Holandské nábytky"
Weet je wat het betekent?
yeah.gif
 
Re: antiek uitvoer

Ik zou proberen de spullen ergens op te slaan, en in Juni 2004 te vervoeren naar NL.
Er komt een hoop Papierwerk bij kijken. En dan niet te vergeten het gedoe aan de grens.
Zelf heb ik geen ervaring om spullen van CZ naar EU te vervoeren, maar vervoer geregeld vanuit EU naar CZ en SK.
Een CMR (zoals Vacek zegt) lijkt mij niet nodig. (is voor vervoer binnen de EU)
Verder wordt er veel gezeurd om een TJ-formulier. een soort stempelkaartje bij de grens. (verkrijgbaar bij speditions-bedrijfjes voor 2-3 euro aan de grens)
Dit moet je in de goede volgorde laten stempelen bij: duitse zoll, CZ-clo, duitse-politie, CZpolice, en vervolgens aan de beambte die de slagboom bediend.. (deze is de lastigste van allemaal)
Met een bestelauto kom je er in 1 a 2 uur doorheen, met een grote wagen kan het enkele uren duren..
Je kan met je kast naar een speditions-bedrijfje aan de CZ-kant van de grens gaan.... hun kunnen ook je papieren in orde maken... ik denk dat het ongeveer 30 euro kost.
 
Volgens mij heb je nog een document nodig.
Het heet "Žádost o vydání osvědčení podle zákona č. 71/1994 Sb. pro předmět kulturní hodnoty specifikovaný na 2. straně zádosti". Het klinkt erg ingewikkeld, ik weet het, maar in principe is het een soort aanvraag om het product uit te mogen voeren. Dat moet jij aanvragen bij een museum in Tsjechie en zij verklaren dat het niet om een museumstuk gaat. Wij hebben ale een keer een oude kast uit Tsjechie via kennissen naar Nederland laten komen. Die aanvraag hadden wij voor de zekerheid bij ons. Uiteindelijk hebben zij aan de grens niets gecontroleerd, maar officieel is het voor antieke spulletjes nodig. Succes!
 
Dat kan kloppen Jana,

aangezien Tsjechie hun culturele erfgoed wil beschermen. Hetzelfde geldt voor antieke auto's. Eens werd me een oude Tatara aangeboden van voor de oorlog, waarbij de verkoper aanbood om er in NL een cabrio volgens originele specificaties te maken. Een cabrio van dat model wordt als exoot gezien en mag derhalve het land niet verlaten.

succes! Bart
 
Hallo Bart,

Ik vind het heel normaal en goed dat Tsjechië hun culturele erfgoed op deze manier probeert te beschermen. Of het echt werkt is natuurlijk de vraag maar zij doen er tenminste iets aan.

Groetjes Jana
 
Hallo Hans,
Nog even het volgende, de aanvraag waar ik het over had kost cca 500 Kč (cca 16 euro) per aanvraag - voor elk meubelstuk moet je een aparte aanvraag invullen.

Jana
 
Klopt als een zwerende vinger, Jana. Helaas is er in het verleden, toen ze het nog niet door hadden, erg veel antiek naar Duitsland gehaald. Ingehuurde antiek hunters struinden het platteland af om eenvoudige boertjes te ontdoen van hun familie stukken. Zeecontainers vol zijn de grens overgegaan voor een standaardprijs per kubieke meter inhoud van de zeecontainer. Jammer....
\
doei, Bart
 
Hoi Bart,

Inderdaad - bij mijn opa, die op het platteland in Tsjechië woont, werd begin jaren 90 ook al vaak aangelbeld (allerlei onbekende mensen) die vroegen of opa nog wat oude meubels had die hij niet nodig had. Opa was toen heel wijs (is nog steeds trouwens) en heef deze mensen mooi meteen weggestuurd. Terwijl zijn schuur vol staat met prachtige oude spulletjes. Nu hebben wij een hele mooie spekkast en een dekenkist van opa in Den Bosch de woonkamer staan en misschien komt er nog meer ... Ik vind het geweldig dat ik deze meubels van de boerderij van mijn opa en oma mocht hebben, die zoveel sfeer uitstralen - ik kwam daar altijd als kind en vond het geweldig en nu breng ik met deze meubeltjes deze sfeer weer een beetje mee naar Nederland... Erg leuk!

Groetjes Jana
 
Hallo Hans, ik heb net iemand gesproken van een Tsjechisch bedrijf dat oude meubels verkoopt (wij willen namelijk na Kerst ook wat oude meubels naar Nederland meenemen) en hij vertelde dat men waarschijnlijk de museum-verklaring niet nodig heeft als men de meubels gewoon bij een bedrijf koopt. Iets anders zou zijn als jij zoiets als geschenk zou krijgen (zonder factuur) dus, dan zou jij de verklaring waarschijnlijk wel nodig hebben. Het was toen ons geval - wij hebben een oude kast naar Nederland laten komen, die van mij opa is geweest. Dat was dus een geschenk en daarom moesten wij (volgens de regels) de museum-verklaring hebben. Maar als ik jou was, zou ik het toch nog goed navragen. Succes! Jana
 
Bovenaan