Andere tijden sport (Tsjechie)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Begin februari zat ik in een buurtcafe in het centrum van Kutna Hora. Kotor genaamd. Samen met mijn buurman Radim en zijn tennisvrienden. Zoals het een goede sportman en tsjech beaamd bezig met de 3e helft. En pivo zo nu en dan een panaka en wat te eten. Genoeg dus voor een goed leven en zeker voor een gezellige avond. Voor mij weer een mooie gelegenheid om mijn tsjechisch te verbeteren.

Ne een tijd vroeg Radim mij of ik de man in het rode shirt kende. Mijn antwoord was dus nee. De man hoorde mijn antwoord aan en hij stak van wal. Trots vertelde hij dat hij in het nationale voetbal team had gespeeld van Tsjechoslowakije. En dat hij in hetzelfde team had gespeeld als Panenka. Panenka is degene die als eerste een penalty nam recht door het midden met een stift. Deze manier van een panalty nemen heet vanaf dat moment een panenka.

De man was persoonlijk bevriend met Panenka en ze hadden samen op de zelfde school en bank gezeten. Voor mij weer mooi om zo'n uniek gesprek mee te maken. Het werd dan ook een mooie avond warrin veel over Tsjechie en Nederland gesproken werd. Ook kreeg ik van een van de gasten om samen met Radim mijn buurman in Caslav naar iemand te gaan met een enorme stenen verzameling. Het schijnt dus een bijzondere en unieke verzameling te zijn.

Ik laat me dan weer verrassen en denk dat jet weer zo'n mooi verhaal word als in februari. Want een prive aflevering van Andere tijden sport Tsjechie is mij goed bevallen.

IMG_3779.JPG
 
Bovenaan