Andere auto, wat nu met vignet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Begin dit jaar hebben we een jaarvignet gekocht. Nu krijgen we een andere auto. Hoe zit het nu met het jaarvignet?

Moeten wij nu een nieuw vignet kopen of kan ik het vignet ergens laten omzetten op een ander kenteken. En wat moet ik eventueel meenemen om te bewijzen dat ik een vignet had.
 
Wij zitten met hetzelfde. Ik ga proberen het vignet te verwarmen en zo onbeschadigd los te maken om het over te zetten. Had op dat kleine strookje nog niet m'n oude nummer gezet. Ik hoop dat het lukt.
 
Ik heb ooit al eens gevraagd bij de UAMK hoe te handelen met een kapotte ruit.

Het antwoord was toen:
"Dear Ester,

you can change that two parts of the coupon for the new coupon at any bigger post office in our country. There will be necessary also a police-document describing the broken windowscreen - best with the translation to Czech.

Kind regards,

Mirek Preclik, UAMK"

Maar gelukkig is de moeite bespaart gebleven omdat de ruitreperateur het vignet eraf heeft kunnen halen en opnieuw op de nieuw ruit heeft geplakt.

Aan het bovenstaande heb ik nu niets.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik zal eens aan mijn buurman vragen hoe je zo'n vignet er het beste afhaalt (hij is autoruiten-reparateur)
 
Ik heb het met de fohn gedaan.
Met stukjes en beetjes gaat hij eraf en je kan hem weer onzichtbaar opplakken.
En voordat er een geinig iemand is met onzichtbaar bedoel ik..................
 
Dat zou super zijn. :top:

Ik ben al bezig om breedplakband over het vignet te plakken en dan verwarmen met een haarfohn. Het laat al iets los, maar nu de delen nog die af zouden scheuren als je de sticker wilt verwijderen.
 
Het is me gelukt!

Het is me gelukt.

Breed plakband (bv verhuisplakband) strak over het vignet plakken, verwarmen met een fohn. Niet te hoge stand en dan voorzichtig pulken. Dan beetje bij beetje lostrekken en voilá. In een half uurtje gefixt.

Dank voor jullie reacties.
 
Wat onzichtbaar, wat ik zie het nu al niet meer! Waar is het vignet gebleven.

Als ik het vignet weer vind, door de laag stof, dan plakt het niet meer. Dan wat onzichtbare lijm.
 

Pelhřimov

Donateur
stickers van autoruit verwijderen

Esther, je hebt hem er al af las ik.

Maar mijn buurman kwam zojuist pas zeggen hoe je stickers van een autoruit kan verwijderen:

- Als het lijm is op waterbasis dan een natte spons nemen en nat maken...

- Als het een andere lijm is dan een lauwe föhn (zeker niet warm) gebruiken en van flinke afstand (40-50 cm) voorzichtig richten op de sticker.
Daarna kan je hem eventueel met doorzichtige lijm weer op de ruit aanbrengen, maar nog beter is om hem in een doorzichtig hoesje te doen en die op de ruit te plakken

! Gebruik zeker geen verfstripper of een te hete föhn want dan klapt je ruit !
(sprak hij uit ervaring)
 

kuurgast

Donateur
Beetje late reactie maar op novinky.cz filmpje van een krabber voor keramische kookplaat waarmee binnen 5 tellen de sticker in zijn geheel van de ruit werd gehaald om opnieuw te kunnen gebruiken.
 
Weet iemand hoe je het met het vignet moet regelen wanneer je een nieuwe auto hebt?
De sticker krijg je uiteraard niet heel van de autoruit af.
 
We hebben het hier over de prijs van een vignet, een paar tientjes.
Wat is dat, op de prijs van een nieuwe auto??:sterretjes:
 
Het jaarvignet geldt voor de auto, waar het als eerste op wordt aangebracht. Bij het kopen van een nieuwe auto is het niet toegestaan het oude vignet "over te plaatsen", ook is het geen geldige reden om het te proberen te "ruilen" bij het postkantoor.

In Tsjechie wordt bij de inruil van een auto met jaarvignet wellicht bij de waardebepaling rekening gehouden met het al dan niet aanwezig zijn van een jaarvignet. In Nederland heb je waarschijnlijk gewoon pech, de nieuwe eigenaar zal hier niet voor wensen te betalen.

Het vervangen van een jaarvignet bij dezelfde auto kan indien bijvoorbeeld de voorruit beschadigd is en wordt vervangen.
http://www.sfdi.cz/en/highway-toll-...vignettes/guidelines-for-replacing-vignettes/
 
Bovenaan