Alternatief leven in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waarom heb ik bij de term "alternatief" altijd het idee dat het op kosten van de gemeenschap is?
Waarom lijkt het dat een alternatieve leefstijl aan een uitkering gekoppeld is?
En wanneer is het eigenlijk "alternatief" ?
En ergens "buiten " wonen, met een moestuin en proberen zelfvoorziend te zijn vind ik niet vreemd. Dat is meer gezond verstand. En dat is ook de richting die ik op wil als straks de 2 grootste kostenposten de deur uit zijn.
Gewoon lekker rustig in de natuur, met een paar kippen, bijen en ander klein grut, geen drukte om je heen. Maar natuurlijk wel met een biertje, wijntje, moderne verwarming, auto en internet. Leef tenslotte niet in de middeleeuwen.

Maar of ik dan ook "alternatief" ben betwijfel ik
Daar zit wat in!
 
Goed plan, ik hoop dat het niet vastloopt in allerlei regels . Veertig jaar geleden had mijn vader in Nederland ook zo'n plan met een stukje grond, moest op gemeentehuis papier invullen met 10 copyën, op een mooie dag kwam een man v h landbouwschap langs met het bezwaar, dat het grondwater daalde wanneer we daar een vijver gingen uitgraven, dus er kwam niets van, jaren later kreeg men subsidie voor het aanleggen van een kikkervijver, ik hoop dat het jullie beter vergaat, hou ons op de hoogte
Daar zit wat in!
Tijdje geleden was ik aan het googelen naar alternatief leven, vond ik een Belgische site met al wat oudere berichten, een man had het voornemen om minder te gaan consumeren, de reacties daarop hebben mij geschokt, allemaal in de richting van; ge wilt geen belasting betalen, wij moeten voor jou werken, vrouw en kinderen gaan bij jou weglopen, en meer van dit soort reacties. Hier zijn de reacties minder heftig, maar ook hier komt het woord uitkering regelmatig terug en de achterliggende gedachte; daar moeten wij voor werken. Uitkeringen zijn er in vele soorten, met bijstandsuitkering vd gemeente kan men helemaal niet naar het buitenland, met een WW uitkering ook niet. Dan zijn er uitkeringen waarvoor men betaald heeft, soms vele jaren, andere houden verband met gezondheid. Dat men daar gebruik van maakt kan ook een recht zijn, en het leven om te stellen kan een goede beslissing zijn waarvoor respect op zijn plaats is. Zelf heb ik een paar keer mijn recht op WW geld laten lopen, omdat het vooruizicht in de bossen in Sumava te kunnen leven, mij meer aantrekkelijk leek dan in Nederland rond te hangen.
 
uitkering is een gedeelte van een sociaal vangnet voor mensen die dit nodig hebben.
niet een spaarrekening waar je voor betaald hebt.
iedereen kan alternatief leven, mijn zegen heb je.
maar niet van mijn belastinggeld, omdat ze niet willen werken.
zijn ze nou helemaal gek geworden...
 
Goed plan, ik hoop dat het niet vastloopt in allerlei regels . Veertig jaar geleden had mijn vader in Nederland ook zo'n plan met een stukje grond, moest op gemeentehuis papier invullen met 10 copyën, op een mooie dag kwam een man v h landbouwschap langs met het bezwaar, dat het grondwater daalde wanneer we daar een vijver gingen uitgraven, dus er kwam niets van, jaren later kreeg men subsidie voor het aanleggen van een kikkervijver, ik hoop dat het jullie beter vergaat, hou ons op de hoogte

Lijkt er op.
De burgemeester en de onderburgemeester, tevens de lokale bosbeheerder, maken deel uit van een delegatie naar een boomkweker die snelgroeiende en bloemendragende bomen kan leveren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paulownia

Ik neem aan dat deze van de bedoelde regelgeving zelf goed op de hoogte zijn.
 
Bovenaan