Alledaagse dingen, berichten vanuit Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zooo! :lmfao: Bijna een jaar geleden dat ik hier een bericht schreef, op de één of andere manier is de lol er een beetje van af.
Gisteren zijn we veilig en wel weer op ons mooie stekkie aangekomen en nog helemaal in het ritme van het vroege opstaan rolde ik vanmorgen om 6.30u uit mijn bed! Dat heeft zo zijn voordelen, een lange dag voor de boeg én.......... je ziet de zon opkomen. Gisteren, onderweg hier naartoe, was de vroege ochtend fantastisch mooi, laaghangende mist, een laagje rijp en een mooie rode gloed van de opkomende zon. Maar stoppen om uitgebreid plaatjes te schieten is er natuurlijk niet bij. Vanmorgen kreeg ik dus een tweede kans. Al was de laaghangende mist er helaas vanmorgen niet, deze kleine collage uit mijn serie foto's wil ik u toch niet onthouden want wat is het mooi om op deze manier een nieuwe dag te begroeten:
Zonsopkomst1.jpg Černá Hora. De verticale zonnestreep vond ik wel bijzonder.

Zonsopkomst2.jpg De warme gloed van de zon die net over de berg komt geeft een mooi contrast van rond de schapen.

Zonsopkomst3.jpg De zichtbare warme adem geeft wel aan dat het koud was.

Zonsopkomst4.jpg BOEH! Oh nee, ik ben een schaap!

Zonsopkomst5.jpg Strijklicht

Zonsopkomst6.jpg De weg van Vysoké naar Tříč

De zon is op, klaar voor een heerlijke, zonnige herfstdag!
 

kuurgast

Donateur
Wauw Lina wat heb je dat moment mooi vastgelegd. :top: Hebben we op dezelfde tijd naar die mooie zonsopkomst gekeken. Was toen onderweg naar het vliegveld en heb daar samen met mijn zusje van genoten.
 
Ja hoor, ik ben er nog steeds. :stout:

Alleen tijd tekort, cursus, we zijn verhuist, ik heb een héééle leuke nieuwe baan etc etc, het komt er maar niet van om hier op het forum foto's te plaatsen, stukjes te schrijven of wandelingen uit te werken.
Maar eenmaal in Tsjechië (vanmiddag aangekomen) zijn we weer even weg van de hectiek van alledag.
Het gras was al door "grasmaaierd" Jurg gemaaid :toppie: maar toch wel lekker wat gerommeld in de tuin. Tjeee, wat groeit dat onkruid hier weelderig. En wat staan de jonge beukenboompjes er geweldig bij! Het is al een hele haag.
Tip voor mensen die beukjes gaan planten, doe er wat beukengrond bij! Te koop bij oa tuincentra, wanneer dit niet lukt haal dan grond uit het (beuken-) bos en doe dat bij de beukjes. Beuken hebben namelijk een bepaalde schimmel nodig om te leven, zonder is het bijna een kansloze missie.
Vanavond, na even een pizza gegeten te hebben ( en :cheers:) bij Sachty stonden we bij ons huis oog in oog met onderstaande beauty.

We zien ze wel vaker rond het erf, zij zijn mede de oorzaak dat de fruitboompjes (ooit gekregen van Jan en Akkelien) niet echt groter willen worden...:denk: Maar zo oog in oog, op minder dan 10 meter afstand en in het mooie avondlicht zo'n plaatje kunnen schieten maakt een heleboel goed!

Reetje op het pad.jpg
 
Mooie foto Lina,3 weken terug stond ik ook oog in oog met zo,n mooi dier.
Ik was uitgestapt en verwonderde mij erover dat hij steeds dichterbij kwam.
Echter toen ik naar de auto terugging om mijn camera te pakken,was hij er vandoor.
Fijne tijd nog in c.z. geniet ervan,groetjes Cees
 
Dat is hier ook altijd het geval Cees, ze zijn veel te snel. Maar deze leek ons eerst even helemaal niet te zien, wellicht door de laagstaande zon? En de camera was binnen handbereik, de hond was niet mee, een beetje geluk was er dus wel bij. Het moment van de opname was een fractie van een seconde, toen ging ze er als een haas vandoor. :D

@ Boya: er kwam geen trein aan hoop ik. ;)
 
Twee weken geleden kwamen wij thuis en omdat er twee dorpsjongeren ons stonden op te wachten om te kunnen werken, liep ik met hen naar de schuur en daar lag heerlijk een jong hertje te slapen. Het beestje had oormerken in en was dus niet wild. Na wat telefoontjes kwam de eigenaar en na wat lokken met wat appeltjes lukte het hem om hem in de auto te krijgen. Een leuk gezicht om iemand achter in een auto te zien zitten met een ree op schoot.
 
Gisteren belandden we bij toeval op de Studenecké míle, een best wel grootschalige oldtimer-happening midden in het dorp Studenec. Naast live muziek en bier en worst-tenten ook Praga, Tatra, Hupmobile, Velorex, Bohmerwald, etc. voor de liefhebber zeker de moeite waard. Tegen de middag begon de tourtocht, wat veel publiek langs de kant trok. Ik had mijn camera niet mee maar in de auto lag onze kleine compact dus die snel gehaald. Tja, batterijen bijna leeg....kon er met pijn en moeite nog een paar plaatjes mee schieten. Op de website http://www.studeneckemile.estranky.cz/ staan van de vorige versies in ieder geval wel veel foto's. Wie liefhebber is en volgend jaar met Pinksteren in de buurt is, een aanrader!
IMG_7155.JPG IMG_7157.JPG IMG_7154.JPG IMG_7161.JPG IMG_7167.JPG IMG_7156.JPG IMG_7159.JPG
 
zaterdagmiddag zagen we ook bij Hostinné heel veel oude motors en auto's rijden.
Wij zijn nu ook zowat klaar met de klusjes in en rondom ons huisje mijn inmini tuintje weer bijgewerkt na de modderstroom inmiddels is er weer een hele nieuwe lading grind gestort op het terras.
Gisteren hebben we bezoek gehad van Miranda,Lau en Romano daarna zijn onze buurtjes uit Mierlo geweest zij logeren in Krabcice een hele gezellige dag.
Morgen willen we een dagje naar Kutna Hora.
Verder genieten we er lekker van om weer hier te zijn!
 
Bovenaan