Alledaagse dingen, berichten vanuit Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Wij splitten zo'n rekening gewoon, en het stel met de minste koppen geeft de fooi. Easy toch?;)

Ruim 2 jaar geleden is hierover ook al een zeeeer lange discussie geweest, op dit Forum!!..

Nou.... daar gaan we weer!!..

C.P. wat versta jij onder "splitten" ?.. Allebei de helft van de rekening?.. ( uitgaande van bijv. 3+2 personen )

Zo ja,.. dan gaat het fout bij het geven van de fooi!!..

Char.
 
Ik ga niet uitleggen waarom het wel klopt.

Bedienend personeel komt er echt niet aan tekort:)

En wat betreft de discussie: daar gaan we weer, dat moet jou toch als muziek in de oren klinken?:deuk: Char?
 
Het onderwerp is totaal onbelangrijk, maar ik begrijp Char's vraag wel en is bovendien zo simpel nog niet. De fifty-fifty regeling als het om een 3-2tje gaat lijkt me onwaarschijnlijk Char. De 2 personen betalen op deze manier al een gedeelte van de kosten van de 3 personen en als daar dan ook nog eens de fooi bijkomt dan liggen de verhoudingen helemaal scheef. :stout: Ook bij de optie wanneer het totaalbedrag gedeeld wordt door 5 en daarna de fooi betaald wordt door de 2pers. liggen de verhouding scheef zoals jij ook al aangeeft.
Ik ben ook wel een beetje benieuwd hoe C.P. dat dan regelt. ;)
Wij houden het simpel, of ze zijn onze gasten, of wij zijn hun gasten, de gastheer (lees vrouw :stout:) betaalt. Als het een grote groep is dan delen we het totaalbedrag door het aantal hoofden en kijken niet op een biertje/ijsje meer of minder pp.
 
C.P. houdt het ook simpel: bij een verhouding 2:3 delen we gewoon. Wij zijn nl de 2 en de gasten de 3.
Bij een groter gezelschap slaan we het hoofdelijk om. En dan geen gezeur wie een wijntje meer drinkt of een duurder menuutje neemt.:eten2::cheers:
 

char

† In Memoriam
De 2 personen betalen op deze manier al een gedeelte van de kosten van de 3 personen en als daar dan ook nog eens de fooi bijkomt dan liggen de verhoudingen helemaal scheef.

Dat bedoelde ik dus.... ( rekenkundig gezien ).
Dus het stel met de meeste "koppen" zou de fooi voor zijn/haar rekening moeten nemen.
Dit was de aanleiding om hier te reageren. Beetje flauw van mij,... maar ik kon het toch niet laten...

Char.
 
Gedachtengolven

Ik staar naar de lucht,
adembenemend, zo mooi, strak blauw, zucht.
Schapen komen langs,
In kuddes zonder herder
Nog een laatste witte veeg
het schilderij is af.
Van het land dat mij
zo gul haar ruimte geeft
IMG_355900.jpg
Waar wolkenluchten raakbaar laag
voorbij het einde gaan
onvoorstelbaar is de verscheidenheid
dat iedere lucht zijn eigen taal wel spreekt
telkens weer openbreekt,
haar donkergrijs rouwgewaad afgedaan.
IMG_355700.jpg
Waar soms in slierten ochtendmist
traag de koeien zweven
het land dat mij zo gul
haar adem geeft
dit land vertraagt, maar leeft!
IMG_342300.jpg
Geniet van rood beschenen wolken
door avondrood ontstaan
de zachte regen voelt als een warme deken
als wij ’s avonds slapen gaan.
DSC_427400.jpg DSC_426200.jpg
 
Ik word wakker,
vurige lichten weerkaatsten de contouren
geven zicht in een donkere nacht
zie ontelbare regendruppels
eindeloos lang
zelfs de vensterramen zijn bedroefd, huilen lange tranen
DSC_434900.jpg
Waar beekjes eerder lijnen trokken
door het landschap naar benee,
waad nu een kolkende rivier
en galmt het in mijn oren:
acht niet de pijn van het tekort,
maar vrees de kracht van het teveel
IMG_323100.jpg
Het water beukt,
striemt de pijlers van de brug
eeuw na eeuw het binden van twee oevers,
de waakzaamheid moe.
Het verlegt zijn grenzen,
zoekend naar een prooi
Staan huizen zwijgend schrap tegen de overgave,
buigen bomen diep voor het machtige water
IMG_324700.jpg
Terwijl het duister zich vol stapelt met rondkolkend huisraad
kunnen zij slechts wachten,
moedeloos,
leeg en wee.
Tot golven verdwijnen, zwarte modderpoelen verschijnen
in onze gedachten golven wij mee.
 
een erg erg mooi gedicht, wat bovendien door de foto,s nog een extra dimensie krijgt..
je hebt je betrokkenheid met deze mensen die dit leed hebben ondergaan, op meesterlijke wijze vertolkt..
Dankjewel.
 
Dankjewel lieve pes! De bedoeling was ook te zeggen dat die prachtige wolkenluchten waar wij zo van genieten, die beginnen met onschuldige kuddes wolkenschaapjes, in werkelijkheid wel eens wolven in schaapskleren kunnen zijn.
 
Och Lina, dank je wel voor deze mooie woorden: ik geef ze door aan mijn vader. Hij komt uit Yerseke, 1953 - watersnoodramp. Samen met zijn vader met een bootje op pad om mensen van de daken te halen. Nu is hij zo ziek, heeft kanker en wordt volgende maand geopereerd. Wanneer ik de beelden van het verwoestende water zie, komt er weer veel boven.

Wij wensen iedereen die hierdoor getroffen wordt en een ieder die meehelpt deze ramp te bestrijden, veel sterkte.
 
Wat een prachtige foto Hilde! :top:
Och Lina, dank je wel voor deze mooie woorden: ik geef ze door aan mijn vader. Hij komt uit Yerseke, 1953 - watersnoodramp. Samen met zijn vader met een bootje op pad om mensen van de daken te halen. Nu is hij zo ziek, heeft kanker en wordt volgende maand geopereerd. Wanneer ik de beelden van het verwoestende water zie, komt er weer veel boven.

Wij wensen iedereen die hierdoor getroffen wordt en een ieder die meehelpt deze ramp te bestrijden, veel sterkte.
Tsss, toevallig? Mijn vader is in 1980 al overleden, mijn moeder heeft nu 20 jaar een partner, welke als een nieuwe vader voor mij is. Bijna 80 is hij inmiddels, hij was erbij toen we mijn broer uitzwaaiden, die zaterdag, toevallig in de buurt van Chrastava. We zagen de vreselijke toestanden, de reddingshelicopters en herinneringen kwamen bij hem boven. Want hij was er ook bij in 1953, net als jouw vader CP. Hoe hij als soldaat het rampgebied in Zeeland hulp bood, zocht naar overlevenden, hij beleefde het even opnieuw. Veel sterkte met je vader!
 

char

† In Memoriam
Ik heb nu inmiddels vier van die papieren zakdoekjes vol gesnoten,... en de rest van het pakje heb ik nodig om mijn tranen te drogen.....

En ik maak nu geen zottigheid, hoor!!..

Char.
 
Bovenaan