Alledaagse dingen, berichten vanuit Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Nou jongens en meisjes ik ben hier nu 12 dagen in Třebihošť en wat mij, en niet alleen mij, opvalt is het weer. Het lijkt wel voorjaar, absurd hoge temparaturen en ook vandaag weer volop zon. Ik geniet met volle teugen van deze late nazomer, alleen dinsdag was het hier mistig en wat triest zoals november hoort te zijn. Zondag ga ik helaas weer huiswaarts want er moet nog even gewerkt worden, nog 771 dagen bruto en dan is het van pleitte pleitestein, ik kijk er nu al naar uit!

ps. dit bericht mag zonder opgaaf van reden verwijdert worden.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou zeer gewaardeerde forumleden ik ben weer terug in Mokum na 2 heerlijke weken. Over het weer niet te klagen het leek wel nazomer of voorjaar tussen de 10 en 16 graden dus ik ben weer helemaal appie kim. Even dit tussendoor, afgelopen dinsdag was het een feestdag in Tsjechië, 20 jaar vrij van de communisten vrij vertaald, maar ik zie daar bij de mensen thuis geen vlag uithangen zoals sommige van ons wel doen op Konninginnedag en 4 en 5 mei, wel op overheidsgebouwen of heb ik niet goed gekeken?
 
Wij hebben een Tsjechische vlag gekocht en zouden die samen met de Friese vlag uithangen als de winkel open is. Als ik deze berichten lees, lijkt het misschien toch niet zo verstandig om dat te doen.
In tegenstelling tot de Nederlandse vlag, kun je de Tsjechische vlag niet overal kopen. Niet dat het verboden is, maar het zit niet in het assortiment.
 
Volgens mij kun je dat rustig doen, niemand zal dat opvatten als een teken dat je communist bent! Het gaat erom dat mensen het vlaggen zat zijn geworden tijdens het communisme, omdat het toen min of meer verplicht was op bepaalde dagen. Niet dat een Tsjechische vlag nu gelijk staat aan communisme, in geen geval. Kijk maar als Tsjechië wint met ijshockey, dan rijdt iedereen ook met vlaggen rond. Of vorige week dinsdag tijdens de optocht ter herdenking van 17 nov. 1989, toen hadden veel mensen ook vlaggen bij zich. En dat waren uitgesproken anti-communisten.
 
In tegenstelling tot de Nederlandse vlag, kun je de Tsjechische vlag niet overal kopen. Niet dat het verboden is, maar het zit niet in het assortiment.

Jan de tsjechische kun je ook heel makkelijk via internet kopen en bezorgen, weet trouwens niet of ze in CZ bezorgen(post en wat de kosten zijn)Anders kun je bij een nl adres(ons bv) laten bezorgen. Hebben wij ook gedaan, en de kosten vielen mee;-) je kent ons.. ons bint zuunig :stout:
 
Bedankt voor het aanbod, maar we hebben de vlag al, maar wat opvalt is dat je in Nederland bij bijvoorbeeld doe het zelf zaken Nederlandse vlaggen kunt kopen en dat is in Tsjechie niet het geval.
 
Bedankt voor het aanbod, maar we hebben de vlag al, maar wat opvalt is dat je in Nederland bij bijvoorbeeld doe het zelf zaken Nederlandse vlaggen kunt kopen en dat is in Tsjechie niet het geval.
Ik zou in papierwinkels zoeken en in grote hypermarkten. Eventueel souvenierwinkeltjes?
Edit: even op internet gekeken. Verrassend genoeg (of niet?) vooral te koop in allerlei Armyshops en dergelijke.
 
Ik heb ze wel eens zien liggen, rond de Europeese voetbalkampioenschappen bij Interspar en Albert (Hypernova) en rond internationale ijshockey wedstrijden.

De Tsjechen dossen zich niet, zoals wij, voor belangrijke wedstrijden. Dat heb ik vorige jaar mei gezien, toen we toevallig in een restaurant terecht kwamen waar de halve finale WK ijshockey. Niemand had een nationale vlag of iets dergelijks. En wat ons ook opviel is dat iedereen het biertje zelf betaalde, dat ken ik in ieder geval niet. Als wij in de kroeg gaan kijken, zijn er altijd wel bekenden die je ombeurten een drankje aanbiedt.

Ook als men gaat uit eten met vrienden, betaald men altijd voor zichzelf. Ik vind het prima, maar het viel op omdat wij dat niet gewoon zijn.
 
En wat ons ook opviel is dat iedereen het biertje zelf betaalde, dat ken ik in ieder geval niet. Als wij in de kroeg gaan kijken, zijn er altijd wel bekenden die je ombeurten een drankje aanbiedt.

Ook als men gaat uit eten met vrienden, betaald men altijd voor zichzelf. Ik vind het prima, maar het viel op omdat wij dat niet gewoon zijn.

Je betaald wat je nuttigd, ik vind dat een hele goede eigenschap van de Tsjechen. Wij gaan ook wel eens met vrienden uit eten, hun zijn met z'n vieren en wij met z'n drieen. Dan ga je toch niet de rekening door tweeen delen. Wij spreken meestal van tevoren af rodinne 1 en rodinne 2 en dan betaald iedereen voor zich, en hebben ze twee keer fooi!
 
Bovenaan