Meester van de Jugendstil
Alphonse Mucha werd geboren op 24 juli 1860 in Ivancice (Moravië) en is onlosmakelijk verbonden met de Jugendstil, aanvankelijk ‘le style Mucha’ genoemd.
Als een realistische artiest met hoge verwachtingen werkte hij in eerste instantie aan een carrière als geschiedkundig schilder. Hij had reeds verschillende opdrachten gekregen voor grote muurschilderingen en olieverf schilderijen die religieuze of historische onderwerpen moesten voorstellen.
Mucha wilde echter zijn artistiek talent uitbreiden en vatte studies aan in Praag en München. Voor de financiering van deze studies kon hij rekenen op de geldelijke steun van een rijke Tsjechische heer.
In 1887 vertrok Mucha naar het broeinest van de kunst: Parijs. Zijn eerste affiche in 1894 voor het toneelstuk Gismonde, met de Franse actrice Sarah Bernhardt in de hoofdrol, maakte Mucha in één klap beroemd. Sarah Bernhardt was de ster van het Parijse theater, Mucha werd de ster van de Jugendstil. De actrice en de kunstenaar gingen een zes jaar durende samenwerking aan met vruchtbare resultaten. Mucha ontwierp naast affiches ook decors, kostuums en juwelen voor de diva. Heel Parijs was overweldigd door zijn werken en de affiches werden zelfs van de straat geroofd. De sierlijke lijnen, frisse pastelkleuren en weelderige motieven in zijn illustraties van sensuele vrouwen, werden de iconen van het fin de siècle.
Idealistisch epos
Mucha geloofde in vrede en harmonie in samenhang met het schone en het goede enls geen ander wist hij de Slavische ziel met een licht melancholische inslag weer te geven.
Een idealistische wereld die is te vinden in zijn Slavische Epos, een meesterwerk waaraan hij sinds zijn terugkeer in 1910 naar zijn geboorteland werkte. Hij reisde naar Amerika (waar hij van 1904 tot 1911 verbleef)om geld te verzamelen voor zijn droom: de Slavische geschiedenis groots en meeslepend vastleggen in een reeks van schilderijen (uiteindelijke werden dit er 20).
Tevens ontwierp hij postzegels en bankbiljetten en hij maakte een aantal glasramen voor onder andere de St. Vituskathedraal in Praag.
Alphonse Mucha stierf op 14 juli 1939 in Praag.
Mucha in de huidige tijd
Na een tijd van rust rondom zijn werk herleefde Mucha’s populariteit in de swinging sixties van de twintigste eeuw. Menige studentenkamer werd opgesierd met een reproductie naar het werk van de meester van de Jugendstil. De kunst van Mucha is dan ook springlevend en de heldere, frisse kleuren en intieme voorstellingen weten nog steeds velen te boeien. Dit werd ook in Nederland nog eens zeer duidelijk door de 130.000 mensen die de Mucha-tentoonstelling de afgelopen maanden bezochten in de Kunsthal te Rotterdam.
Alphonse Mucha werd geboren op 24 juli 1860 in Ivancice (Moravië) en is onlosmakelijk verbonden met de Jugendstil, aanvankelijk ‘le style Mucha’ genoemd.
Als een realistische artiest met hoge verwachtingen werkte hij in eerste instantie aan een carrière als geschiedkundig schilder. Hij had reeds verschillende opdrachten gekregen voor grote muurschilderingen en olieverf schilderijen die religieuze of historische onderwerpen moesten voorstellen.
Mucha wilde echter zijn artistiek talent uitbreiden en vatte studies aan in Praag en München. Voor de financiering van deze studies kon hij rekenen op de geldelijke steun van een rijke Tsjechische heer.
In 1887 vertrok Mucha naar het broeinest van de kunst: Parijs. Zijn eerste affiche in 1894 voor het toneelstuk Gismonde, met de Franse actrice Sarah Bernhardt in de hoofdrol, maakte Mucha in één klap beroemd. Sarah Bernhardt was de ster van het Parijse theater, Mucha werd de ster van de Jugendstil. De actrice en de kunstenaar gingen een zes jaar durende samenwerking aan met vruchtbare resultaten. Mucha ontwierp naast affiches ook decors, kostuums en juwelen voor de diva. Heel Parijs was overweldigd door zijn werken en de affiches werden zelfs van de straat geroofd. De sierlijke lijnen, frisse pastelkleuren en weelderige motieven in zijn illustraties van sensuele vrouwen, werden de iconen van het fin de siècle.
Idealistisch epos
Mucha geloofde in vrede en harmonie in samenhang met het schone en het goede enls geen ander wist hij de Slavische ziel met een licht melancholische inslag weer te geven.
Een idealistische wereld die is te vinden in zijn Slavische Epos, een meesterwerk waaraan hij sinds zijn terugkeer in 1910 naar zijn geboorteland werkte. Hij reisde naar Amerika (waar hij van 1904 tot 1911 verbleef)om geld te verzamelen voor zijn droom: de Slavische geschiedenis groots en meeslepend vastleggen in een reeks van schilderijen (uiteindelijke werden dit er 20).
Tevens ontwierp hij postzegels en bankbiljetten en hij maakte een aantal glasramen voor onder andere de St. Vituskathedraal in Praag.
Alphonse Mucha stierf op 14 juli 1939 in Praag.
Mucha in de huidige tijd
Na een tijd van rust rondom zijn werk herleefde Mucha’s populariteit in de swinging sixties van de twintigste eeuw. Menige studentenkamer werd opgesierd met een reproductie naar het werk van de meester van de Jugendstil. De kunst van Mucha is dan ook springlevend en de heldere, frisse kleuren en intieme voorstellingen weten nog steeds velen te boeien. Dit werd ook in Nederland nog eens zeer duidelijk door de 130.000 mensen die de Mucha-tentoonstelling de afgelopen maanden bezochten in de Kunsthal te Rotterdam.